دانلود تحقیق طربنامۀ عشق (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:45
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات17
حجم فایل375 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فرمت فایل: doc  ( فرمت ورد قابل ویرایش متن )

 

 قسمتی از محتوای متن Word 

 

 

تعداد صفحات : 17 صفحه

 

شرحی متفاوت بر غزلِ « طربنامۀ عشق» حافظ.
 کلام نخست: تحقیقاتی كه در بارۀ حافظ بعمل آمده است از حدود شرح دیوان ، ایهامات ، تشبیهات ، تمثیل ، و استعارات و مختصری درباره مكتب و مَشرب و جهان بینی خاص او فراتر نمیرود .
در مقایسه با مكتب و فلسفه و غزلیّات عارفانه او كه به حد ایجاز رسیده است و او را برای همیشۀ تاریخ جاودانه ساخته است -اینهمه ، جز مقدّمه و الفبای حافظ شناسی چیز دیگری نمی تواند باشد بی گمان بحث و صحبت درباره حافظ بسیار سخت است بخصوص اگر قرار باشد پا را فراتر گذ ارد و هر آنچه را كه از حافظ و مكتب حافظ مایه میگیرد مورد مداقّه قرار داد.
درباره ماهیّت فلسفی، علمی، اخلاقی و اجتماعی حافظ –تصوّف خاصّ و عرفان عاشقانه و مشرب ملامتی و قلندری او – اصول مكتب رندی – اصطلاحات و رموز دیوان او – آنچه تا كنون موضوع بحث اندیشمندان بوده است بقدری ناكافی و به اختصار بوده است كه این باور را بوجود میاورد كه حافظ و مكتب او بخوبی و به اندازه كافی شناسانده نشده است و رسالت عظیمی را كه ادبا و محققان كوشا بر عهده دارند آنطور كه باید و شاید به انجام نرسانیده اند .
شناختن حافظ تنها با بر پایی یك نهضت علمی و ادبی میسر میگردد تشنگان وادی عشق و ادب ، علمداران این نهضت خواهند بود شراره های این نهضت عظیم را بزرگانی چون شهریار بر افروخته اند .
شهریار باور داشت كه حافظ ، شعر قدیم را به كمال رسانده است شهریار نیز از جمله مردان گرانقدری است كه پیرو حافظ بوده و به سبك و سیاق او شعر سروده است .
گوته درباره او میگوید : دیوان شرقی را در وصف حافظ سروده ام و اعتراف میكند كه عشق را تنها از حافظ میتوان فرا گرفت .
زبان عشق حافظ دلهای هر آنكه را با غزلیات او آشنایی دارد به وجد میآورد و شوری می آفریند كه زیبایی آنرا نهایتی نیست .
حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است كسی آن آستان بوسد كه جان در آستین دارد سرّ عظمت ومحبوبیت حافظ درشوری است كه ازاشعارش میبارد .
در حرارتی است كه از غزلیاتش می تراود.
در اسراری است كه در دیوانش مستور است .
گوته ، قافله سالار ادبیات غرب می گوید : وقتی دوّاوین شعرای جهان را در كتابخانه ام می چینم همیشه دیوان حافظ را در بالای همه قرار میدهم چون میترسم حرارت اشعارش آثار دیگر و كتابهایم را بسوزاند .
بعقیدۀ حافظ راز عشق دریافتنی است نه آموختنی .

(توضیحات کامل در داخل فایل)

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق صادق هدایت و ادبیات جدید فارسی (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:45
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات9
حجم فایل100 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فرمت فایل: doc  ( فرمت ورد قابل ویرایش متن )

 

 قسمتی از محتوای متن Word 

 

 

تعداد صفحات : 9 صفحه

 

صادق هدایت و ادبیات جدید فارسی  مطلب با گذار به دوره بعدی زندگی مرحوم هدایت پی گرفته می شودعنوان مطلب «  آثار دوره جوانی » است :  (( هدایت نوشتن را از همان مدرسه آغاز کرد و در آن زمان دو جزوه منتشر کرد ، " رباعیات خیام " و " انسان و حیوان " که هر دو شناختی از تصورات و حالات آن هنگام او به دست می دهد که چشم پوشی از آن ممکن نیست و منبعی ارزشمند برای فهمیدن زندگی و کارهای بعدی اوست .
 )) در مورد فعالیت مرحوم هدایت در مدرسه می توان به طور مثال به انتشار روزنامه دیواری « ندای اموات » در مدرسه ی دارالفنون اشاره کرد .
 دکتر کاتوزیان در ادامه به تحلیل دو جزوه ی " رباعیات خیام " و " انسان و حیوان " می پردازند :  (( او رباعیات خیام را در سال ۱۳۰۲ و در هجده سالگی منتشر ساخت .
مقدمه ی این اثر نشان رشد فکری و روانی اوست و آگاهی گسترده اشاز منابع فارسی و عربی ، همچنین آشنایی او با منابع و افکار فرنگیرا ( شاید تا حدی عمدا ) به نمایش می گذارد .
این اثر از جمیع جهات اثری چشمگیر است ، زیرا یک محقق با تجربه آن عصر هم نمی توانست شرح بهتری از زندگی و افکار خیام در همین مقیاس ارائه دهد .
راستی هم ، به لحاظ روش شناسی محکم تر و به لحاظ تحلیلی منزه تر از بسیاری از کارهای تحقیقی عاصر اوست .
به راحتی می توان دریافت که آنچه از حقیقت در آن است نو نیست و آنچه نو در آن است عمدتا حقیقت ندارد .
با این وصف ، آنچه نو و عمدتا دور از حقیقت است در ارتباط با شکل گیری دید هدایت از زندگی و مرگ فوق العاده راهگشا ست .
))   ایشان سپس به تفسیر رساله ی رباعیات خیام می پردازند و خواننده را با پایه هایی که این نوشته بر آن استوار است آشنا می کنند .
به آن لحظاتی اشاره می کنند که : (( درست از این نقطه است که خیام به تدریج به پس زمینه رانده می شود و افکار و حالات خود هدایت در لباس تفسیری از خیام روی صحنه می آید و حتی کمی جلوتر ، هدایت جوان با تمام نیرو جای خیام را می گیرد .
)) ایشان در پایان به این نکته ی مهم اشاره می کنند که مرحوم هدایت در این رساله :  (( نکات غریبی در باره روحیه مغموم ، میل به افسردگی او ،خشم و ناامیدی از ظلم و « ریا کاری اطرافی های او » « لا ابالی بودنش نسبت به زندگی و زندگان » و « رنج هایی » که پیوسته آزارش می داد ، می گوید که بیشتر ما را از ساخت فکری و روانی هدایت جوان آگاه می کنند تا خیام و همین اشارت اولیه اما واضح ، در باره ی شخصیت کلی هدایت جای چندانی برای نظریه پردازی در باب علل اصلی اندیشه ها و حالات او در دوره های بعدی زندگی باقی

(توضیحات کامل در داخل فایل)

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق شیوه های آموزش املا (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:45
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات14
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فرمت فایل: doc  ( فرمت ورد قابل ویرایش متن )

 

 قسمتی از محتوای متن Word 

 

 

تعداد صفحات : 14 صفحه

 

چكیده از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به كودكانمان می آموزیم كه چگونه بنویسند تا بتوانند آموخته های خویش را در هر دقیقه به كار بندند.
اما با كاستی ها و ضعف هایی كه درآموزش نادرست این درس وجود دارد بسیاری از دانش آموزان درنوشتن كلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشكل ندارند.
معمولاً آموزش املا به شیوه های زیر انجام میشود.
1- املای كامل كردنی 2- املای تقریری 3- املای گروهی 4- املای پای تخته ای 5- املای گروه كلمه كه هریك ازاین 5 روش فواید و معایبی رابه دنبال دارد و بهتر است از این روشها به صورت تلفیقی استفاده شود و مشخص كردن اشتباهات املایی به تنهایی كافی نیست بلكه باید به بررسی دقیق نقاط ضعف فراگیران پرداخت و با رفع نارسانویسی وارونه نویسی و قرینه نویسی و ضعف حافظه دیداری و تمیز حافظه دیداری و حساسیت شنیداری و.
.
.
به تقویت این مهارتها پرداخت.
متن های املا تا حد امكان باید هم به تربیت غیر مستقیم اجتماعی آنها كمك كند و هم موجب وسیع كردن اطلاعات لغوی و عمومی آنها شود و انگیزه لازم را در فراگیران برای صحیحی و زیبا نوشتن ایجاد كند.
ارزشیابی املا به دو شیوه انجام می شود.
1- تصحیح فردی2- تصحیح جمعی یا گروهی : تصحیح فردی به دو صورت انجام می گیرد:1- توسط معلم در حضور دانش آموز 2- توسط معلم بدون حضور دانش آموز 1- توسط دانش آموزازروی تخته یا كتاب تصحیح جمعی به دو صورت انجام می گیرد: 2-توسط دانش آموزباتعویض دفاتراملا 3- توسط دانش آموزان پس ازخواندن معلم معلم بایستی هنگام ارزشیابی ازكارهایی كه موجب یأس و بیزاری دانش آموزان ازدرس املا می شود پرهیز كند.
معلم باتنظیم جدول بررسی املا به شیوه جمعی یا فردی بهتر می تواند نقاط ضعف املایی هر كدام از دانش آموزان را زیر نظربگیرد و برای رفع آنها برنامه ریزی كندو تمرینهایی را متناسب با نوع اشكالات به دانش آموزان بدهد و حاصل این ارزیابیها منجرمی شود تا معلم بتواند ازپیشرفت تدریجی دانش آموز آگاه و شاهد موفقیت چشمگیراو باشد.
مقدمه املا (نوشتن نیمه فعال ) املا كلمه ای است عربی به معنی پركردن ،تقریر مطلبی تا دیگری آن را بنویسد.
طریقه نوشتن كلمات و به معنی رسم الخط و درست نویسی نیز

(توضیحات کامل در داخل فایل)

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پاورپوینت تاریخ ادبیات 3 165 اسلاید (پاورپوینت)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:44
مارال
دسته بندیپاورپوینت
فرمت فایلzip
تعداد صفحات166
حجم فایل750 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تعداد اسلاید : 166 صفحه

  

دكتر كوپا 1 بسم الله الرحمن الرحیم.
دكتر كوپا 2 دانشگاه پیام نور دكتر كوپا 3 دانشكده علوم انسانی رشته زبان و ادبیات فارسی.
دكتر كوپا 4 تاریخ ادبیات .
3 مولف:دكتر توفیق ه.
سبحانی تعداد واحد:2 از سری انتشارات آزمایشی متون درسی دكتر كوپا 5 اهداف كلی درس هدف كلی از درس تاریخ ادبیات 3 آشنایی دانشجو با ویژگی های شعر و تحول آن در عهد صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه و گویندگان و نویسندگان مطرح این دوران است.
دكتر كوپا 6 اهداف رفتاری انتظار می رود كه دانشجو پس از مطالعه این درس بتواند به نحوی مستدل درباره تحول شعر در عهد صفوی،افشاریه و.
.
بحث كند و اطلاعاتی نسبتا مبسوط درباره گویندگان و نویسندگان مطرح این دوران ارائه دهد.
دكتر كوپا 7 گفتار اول ویژگی های شعر و تحول آن در عهد صفوی دكتر كوپا 8 ویژگی های شعر 1-تنوع سبك ها 1: -وجود شیوه های گوناگون سرایش شعر به دلیل گستردگی منطقه جغرافیایی(طرز یا سبك شعر پیش از قرن دهم).
-رواج سبك هندی به عنوان سبك رایج شعری.
دكتر كوپا 9 تنوع سبك ها2 سرایندگان مقلد سبك ادوار پیشین در شعر حماسی از فردوسی در قصیده از خاقانی،انوری،در غزل از بابا فغانی،امیر خسرو دهلوی و حافظ سرمشق گرفته اند.
دكتر كوپا 10 2-تشخیص جاندارانگاری در دوره صفوی از آرایه های غالب شعری است و این امر بر جنبه تخیل شعر این دوره می افزاید.
زان چهره گل به دامن اندیشه می كنم خورشید می فشارم و در شیشه می كنم دكتر كوپا 11 3-كاربرد تمثیل یا ارسال المثل دلیل این امر ورود مضامین مربوط به محیط زندگی و رویدادهای روزمره آن در شعر است.
مرا كیفیتی زان چشم كافی است (ریاضت كش به بادامی بسازد) طالب دكتر كوپا 12 4-رواج تك بیت در شعر این دوره تك بیت هایی وجود دارد كه مثل نیستند اما حكم مثل سایر یافته اند: نیست اوج اعتبار پوچ مغزان را ثبات كوزه خالی فتد زود از كنار بامها دكتر كوپا 13 5-سادگی لفظ و تازگی زبان بیرون آمدن شعر از محدوده زبان ادبی و

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پاورپوینت تاریخ ادبیات2 180 اسلاید (پاورپوینت)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:44
مارال
دسته بندیپاورپوینت
فرمت فایلzip
تعداد صفحات181
حجم فایل266 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تعداد اسلاید : 181 صفحه

  

تاریخ ادبیات (2).
شناسنامه درس .
نام درس: تاریخ ادبیات (2) .
تعداد واحد: 2 واحد درسی رشته ادبیات فارسی.
نام منبع: تاریخ ادبیات (2) چاپ دانشگاه پیام نور.
نام مولف: دکتر توفیق هـ.
سبحانی نام تهیه کننده اسلاید: دکتر میر نعمت اله موسوی تاریخ ادبیات (2) هدف كلی درس آشنا شدن دانشجو با تغییر و تحول ادب فارسی در دوره‌های زیر 1- دوره غزنوی- سده پنجم 2- دوره سلجوقی- سده ششم 3- دوره مغول- سده هفتم و هشتم 4- دوره تیموری- سده نهم و معرفی شاعران و نویسندگان سرشناس این دوره‌ها.
تاریخ ادبیات (2) اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در دوره غزنوی 1- مورد تعقیب قرار گرفتن اسماعیلیان و به قتل رسیدن آنان 2- لشكر كشی‌های متعدد به هند برای به دست آوردن غنایم 3- وجود وزرای لایق و كاردان در دستگاه استبدادی غزنویان 4- سوء تدبیری مسعود غزنوی و كشیدن كشور به ضعف 5- بروز خرافات، حرام تلقی شدن فراگیری حكمت و فلسفه، مصادره اموال مردم و .
.
.
تاریخ ادبیات (2) اوضاع ادبی ایران در دوره غزنوی 1- گسترش قلمرو زمان فارسی 2- تاثیرپذیری ادب فارسی از ادبیات عرب 3- گرد آمدن شاعران، نویسندگان و دانشمندان متعدد در دربارهای غزنویان تاریخ ادبیات (2) علت رواج شعر و شاعری در زمان محمود و جانشینانش پرورش شاعران و نویسندگان در شیوه عصر سامانی مورد توجه غزنویان نیز واقع شد.
بسیاری از شاعران از مدح محمود به مال و منال رسیدند.
تملق در این دوره مایه گسترش شعر گردید.
تاریخ ادبیات (2) ویژگیهای شعر دوره غزنوی 1- شعر فارسی به مرحله والایی از كمال و استواری می‌رسد.
2- انواع شعر فارسی جز غزل به ویژه قصیده به اوج خود نزدیك می‌شود.
3- قدرت بیان و زبان شعری گویندگان گسترش بیشتری می‌یابد.
4- منطقه نفوذ شعر فارسی در این دوره خراسان و ماورالنهر است.
تاریخ ادبیات (2) ویژگیهای نثر در دوره غزنوی 1- نثر فارسی در این دوره ساده و به نثر مرسل معروف است 2- لغات و تركیبات نثر از زبان گفتار سرچشمه گرفته است 3- لغات عربی در نثر این دوره جز در مواردی خاص به كار نرفته است 4- در

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود پاورپوینت بازی عامیانه و محلی کودکان (پاورپوینت)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:44
مارال
دسته بندیپاورپوینت
فرمت فایلzip
تعداد صفحات19
حجم فایل91 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فرمت فایل:   powerpoint

 

تعداد اسلاید : 19 صفحه

 

بسم الله الرحمن الرحیم.
بازی های بومی و محلی كودكانه .
نام بازی: جای منه زودتر نشستم.
مهارت های حركتی: جابه جایی-استواری مفاهیم حركتی:مفهوم فضایی(شخصی)تلاش(سرعت)رابطه بااشیاء شكل قرار گیری: به صورت دایره وسایل مورد نیاز: تعدادی صندلی تعداد بازی كنان:6 تا 10 مفهوم علمی و شناختی: سرعت –چابكی –سرعت عكس العمل طریقه ی اجرا.
صندلی ها را كنار هم قرار داده بچه ها دور صندلی ها می دوند یا تند راه می روند با صدای قطع شدن اهنگ یا صدای دست ها بچه ها بر روی صندلی می نشینند هر كس بدون صندلی بماند از دور بازی خارج می شود.
اخرین نفری كه باقی بماند برنده محسوب می شود.
.
.
نام بازی: شكارچی مهارت های حركتی:جا به جایی مفاهیم حركتی:تلاش(سرعت و هماهنگی رابطه با هم -بازی اگاهی فضایی) شكل قرار گیری: به صورت افقی و به صف یك نفر جلوی ان ها وسایل مورد نیاز : ندارد تعداد بازی كن :6 تا 10 نفر مفهوم علمی و شناختی: سرعت- چابكی –سرعت انتقال طریقه ی اجرا بچه ها در یك خط می ایستند یكی از بچه ها به عنوان شكار چی جلو می اید و می پرسد:كی می خواد همراه من بیاد شكار؟
بچه ها جواب می دهند من من شكار چی جلو می رود و بچه ها حركت او را تقلید می كنند ناگهان بر میگردد و می گوید تق تق یا بنگ بنگ تمام بچه ها فرار می كنند و شكار چی باید سعی كند ان ها را شكار كند .

.
.
نام بازی :سنجاب و گردو مهارت های حركتی :جا به جایی دستكاری مفاهیم حركتی : رابطه با همبازی تلاش (سرعت) مفاهیم فضایی شخصی شكل قرار گیری: به صورت دایره وسایل مورد نیاز: گردو تعداد بازی كن :6تا 10 طریقه ی اجرا بچه ها به عنوان سنجاب توپ كوچكی كه به عنوان گردو در دست دارند به ارامی در حال راه رفتن یا دویدن در دست یكی از بچه ها می گذارند نفر مذبور فورا بلند شده و سنجاب را تعقیب میكند اگر سنجاب به محل او رسید جای او می نشیند و تعقیب كننده سنجاب می شود .
.
نام بازی : ماشین بازی مهارت ها حركتی:جا به جایی مفاهیم حركتی:رابطه با مربی –مفاهیم فضایی(فضای عمومی)تلاش(سرعت) شكل قرار گیری :دایره وسایل مورد نیاز:ندارد تعداد بازی كن : 6تا 10 مفهوم علمی : سرعت-چابكی-انعطاف پذیری-سرعت عكس العمل طریقه ی اجرا بچه ها با فرمان رو با فرض اینكه ماشین هستند شروع به رفتن می كنند با صدای ایست مربی ماشین ها باید ب

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقاله شعر زبان سعدى و زبان شعر حافظ (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:43
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات17
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تعداد صفحات : 17 صفحه

 

شعر زبان سعدى و زبان شعر حافظ یان غزل هاى سعدى و حافظ تفاوت هاى فراوان به چشم مى خورد.
این تفاوت ها یا ریشه در معنا و مضمون آن ها دارند، یا در نظر گاه آن ها، یا در طرز تلقى، یا ساخت و پرداخت ادبى و یا زبان و شیوه برخورد با آن.
طرح و تحلیل هر یك از این تفاوت ها در جا و مجال خود، بى شك، از جمله كارهاى ضرورى است كه، اگر هنوز به درستى انجام نشده است، باید روزى صورت گیرد.
در اینجا، من فقط به یك تفاوت از آن میان مى پردازم و مى كوشم علت وجود همان یك تفاوت را تا مى توانم پیدا كنم و اهمیت آن را آشكار سازم.
تفاوت مزبور در فاصله اى است كه میان صورت ظاهر غزل هاى این دو شاعر از یك طرف و معنا و پیام آن ها از طرف دیگر مشاهده مى شود.
توجه به این اختلاف در فاصله صورت و محتوى از آن رو مهم است كه مستقیماً به درك و التذاذ هنرى، از جمله از آثار سعدى و حافظ، مربوط مى شود: تا ما از صورت غزل هاى این دو شاعر به محتوى و پیام آن ها نرسیم، نمى توانیم به درك و التذاذ هنرى از آن ها بدان گونه كه باید دست یابیم.
واقعیت این است كه فاصله صورت و محتوى در غزل هاى سعدى عموماً بسیار كوتاه تر از آن است كه در غزل هاى حافظ دیده مى شود.
در نتیجه، درك و التذاذ هنرى از غزل هاى سعدى بسیار زودتر نصیب ما مى شود تا از غزل هاى حافظ.
بگذارید بحث را با یك مثال دنبال كنیم تا نكته هر چه روشن تر شود.
در این مثال یك پاره از غزل سعدى را با یك پاره از غزل حافظ مى سنجیم1: 1) خوش مى روى به تنها تن ها فداى جانت *** مدهوش مى گذارى یاران مهربانت آئینه اى طلب كن تا روى خود ببینى *** و ز حسن خود بماند انگشت در دهانت قصد شكار دارى یا اتفاق بستان *** عزمى در سرت باید تا مى كشد عنانت.
.
.
رخت سراى عقلم تاراج شوق كردى *** اى دزد آشكارا مى بینم از نهانت.
.
.
من فتنه زمانم و آن دوستان كه دارى *** بى شك نگاه دارند از فتنه زمانت.
.
.
2) به جان پیر خرابات و حق نعمت او *** كه نیست در دل من جز هو

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقاله شرحی کوتاه بر حافظ (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:43
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات11
حجم فایل24 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تعداد صفحات : 11 صفحه

 

شرحی کوتاه: حافظ، حافظه‏ی ماست.
گاه میتوان به حافظ پرداخت، و گاه نمیتوان نپرداخت! و مجموعه حاضر محصول این گرایش بی اختیار است.
نه اینکه در سکر و بیخودی نوشته شده باشد، بلکه در صحو به نگارش درآمده و از سهو هم خالی نیست.
در میان تحقیقات ادبی عصر جدید، شاخه حافظ شناسی، اگر خود درخت تناوری نشده باشد، نهالی ریشه دار و بار آور است.
در یکی از مقالات این مجموعه، سیری در تحقیقات حافظ پژوهی کرده ایم.
و «رونق بازار حافظ شناسی» به شیفته حافظ جرأت میبخشد که هر قلم اندازی (از این دست) را جمع و تدوین و طبع و نشر کند: چون صوفیان به حالت و رقصند مقتدا ما نیز هم به شعبده دستی برآوریم.
نگارنده این سطور نظر به آنچه منتشر کرده است، نویسنده ای پراکنده کار است.
ولی در میان کارهای پراکنده، تعلق خاطرش از دیرباز به حافظ پژوهی بوده است: مقام اصلی ما گوشه خرابات است خداش خیر دهاد آنکه این عمارت کرد و پس از «ذهن و زبان حافظ» و «حافظ نامه» اینک ده مقاله درباره هنر و اندیشه حافظ در این مجموعه گرد آورده است.
عنوان چارده روایت از طریق مراعات نظیر ایجاب میکرد که به جای ده مقاله، چارده مقاله فراهم شود.
ولی از آن سو هم امکان نداشت که فقط به خاطر مراعات نظیر، خود را به تکلف بیاندازم و به خوانندگان بیشتر تصدیع دهم.
مقاله اول این مجموعه «وجوه عظمت و امتیاز حافظ»، حاصل یک گفت و گوی اخوانی با دو تن از اعزه یاران همدل و سخن شناسم کامران فسانی و مهندس حسین معصومی همدانی است.
به این شرح که اندیشه اولیه آن از بحثی که این دوستان پیش کشیده اند، نشأت گرفته است و بعدها طول و تفصیل بیشتری یافته است.
در این مقاله چنان که از عنوانش برمیآید کوشیده ام دلایل و وجوه عظمت فکری و هنری حافظ و امتیاز او از سایر غزل سرایان یا سخنوران بزرگ فارسی را در حد وسع و برداشت خود بیان کنم.
حق این است که همه وجوه عظمت و امتیاز او را استقصا نکرده ام و همه رازها را نگشوده ام.
از جمله این راز را که چگونه «قبول خاطر و لطف سخن خداداد» است؟
مقاله دوم، «چارده روایت»، بحث و فصحی است در شناخت اختلاف قراآت قرآن مجید و علم و احاطه ای که حافظ در این شعبه دشوار از علوم قرآنی داشته است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقاله شاعران و نثر نویسان قرن هفتم و هشتم (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:43
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات15
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تعداد صفحات : 15 صفحه

 

( موضوع: شاعران و نثر نویسان پارسی گوی قرن هفتم و هشتم منابع: دایره المعارف ادبی.
ترجمه و تألیف عبدالحسین سپدیان تاریخ ادبیات ایران.
دكتر صفا.
جلدسوم.
ص 344 زندگی نامه شاعران ایران.
تألیف لیلا صوفی برگی از زندگی بزرگان.
فرشته كریمی.
انتشارات نوید شیراز.
از سپهری تا جامی.
تاریخ ادبی ایران.
نیمه قرن هفتم تا آخر قرن نهم.
عصراستیلای مغول و تاتار.
تألیف ادوارد برون.
ترجمه علی اصغر حكمت.
مقدمه عده ای از شاعران پارسی گوی از بازماندگان دوران قبل از حمله مغول هستند و یا از كسانی كه در دوره مغول می زیستند.
دسته دیگر در دوران مغول در دستگاه امارتهای كوچك یا خاندانهای بزرگ زندگی می كردند و یا در خانقاههای متصوفه زیر دست مشایخ بزرگ ایران و خارج ایارن بودند.
آخرین دسته كسانی هستند كه در بین حكومت ایلخانان و حمله تیمور در خدمت ملوك الطوائف ایران و نواحی مجاور بودند.
ایران در دوره مغول: در این دوهر ادبیات حیرت انگیز و بزرگی از ایرانیان بوجود آمد.
جنوب ایران كمتر از ممالك شمالی و مركزی و غربی دچار خسارت شد.
انهدام مؤسسات دینی: هر چند به واسطه قتل عام فضلا طلاب و انهدام مدارس و مساجد و كتابخانه ها دچار اختلال و پریشانی شد ولیكن آسیب بعضی كمتر بود.
مغولان بت پرست به فلسفه و حكمت توجهی نداشتند ولیكن نسبت به مدایح شعرا بی اعتنا نبودند.
در این دوره مورخین در جه اول در زبان فارسی به ظهور رسیدند.
شعرا و صوفیه عصر ایلخانان: در این دوره دو نفر از شاعران كه درجه بالاتر از بقیه بودند: جلال الدین روحی سعدی شیرازی بسیاری از ادبا و كسانیكه ادبیات ایران را در هند مطالعه كردند مرتبتی بالا داشتند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود مقاله شاعران و نثر نویسان قرن هفتم و هشتم (ادبیات)

چهارشنبه 18 بهمن 1396
9:42
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلzip
تعداد صفحات15
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

تعداد صفحات : 15 صفحه

 

( موضوع: شاعران و نثر نویسان پارسی گوی قرن هفتم و هشتم منابع: دایره المعارف ادبی.
ترجمه و تألیف عبدالحسین سپدیان تاریخ ادبیات ایران.
دكتر صفا.
جلدسوم.
ص 344 زندگی نامه شاعران ایران.
تألیف لیلا صوفی برگی از زندگی بزرگان.
فرشته كریمی.
انتشارات نوید شیراز.
از سپهری تا جامی.
تاریخ ادبی ایران.
نیمه قرن هفتم تا آخر قرن نهم.
عصراستیلای مغول و تاتار.
تألیف ادوارد برون.
ترجمه علی اصغر حكمت.
مقدمه عده ای از شاعران پارسی گوی از بازماندگان دوران قبل از حمله مغول هستند و یا از كسانی كه در دوره مغول می زیستند.
دسته دیگر در دوران مغول در دستگاه امارتهای كوچك یا خاندانهای بزرگ زندگی می كردند و یا در خانقاههای متصوفه زیر دست مشایخ بزرگ ایران و خارج ایارن بودند.
آخرین دسته كسانی هستند كه در بین حكومت ایلخانان و حمله تیمور در خدمت ملوك الطوائف ایران و نواحی مجاور بودند.
ایران در دوره مغول: در این دوهر ادبیات حیرت انگیز و بزرگی از ایرانیان بوجود آمد.
جنوب ایران كمتر از ممالك شمالی و مركزی و غربی دچار خسارت شد.
انهدام مؤسسات دینی: هر چند به واسطه قتل عام فضلا طلاب و انهدام مدارس و مساجد و كتابخانه ها دچار اختلال و پریشانی شد ولیكن آسیب بعضی كمتر بود.
مغولان بت پرست به فلسفه و حكمت توجهی نداشتند ولیكن نسبت به مدایح شعرا بی اعتنا نبودند.
در این دوره مورخین در جه اول در زبان فارسی به ظهور رسیدند.
شعرا و صوفیه عصر ایلخانان: در این دوره دو نفر از شاعران كه درجه بالاتر از بقیه بودند: جلال الدین روحی سعدی شیرازی بسیاری از ادبا و كسانیكه ادبیات ایران را در هند مطالعه كردند مرتبتی بالا داشتند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir