چهل حدیث از پیامبر اکرم (ص) 24 ص (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:13
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات24
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ان قامتِ الساعَهُ و فی یَداحَدِكُم الفسِلِه، فان اشَتطاعَ ان تقُومَ الساعَهُ حتی یَغْرِسها فَلْیَغرِسها.

اگر رستاخیز برپا شود و در دست شما نهالی باشد. اگر توانستید فرصتی بیابید تا آن نهال را بكارید، بكارید.

(مستدرك الوسائل ج 13/ص460)

قال رسول الله (ص) :

لَیسَ الغِنا فی كِثرهِ الفَرَضِ إنّما الغنی نحنی النَّفسِ.

توانگری و غنا در داشتن مال فراوان نیست و همانا توانگری به داشتن غنای نفس است.

 (بحارالانوار، ج 103/ص20)

قال رسول الله (ص) :

لا یَستَكمِلُ عَبْدُ حقیقهَ الایمانِ حتی یَدَعَ المِراءَ وَ إنْ كانَ مُحِقَاً.

انسان نمی تواند حقیقت ایمان را در نهاد خود به كمال برساند مگر آن كه از جدال و بحثهای خصومت آمیز دست بر دارد هرچند كه حق با او بوده باشد.

(سفینه البحار ج 2 ص 532)

قال رسول الله (ص) :

اعَظْمُ النّاسِ قَدراً مَنْ تَرَكَ مالایَعنیه.

ارجمندترین مردم كسی است كه دركاری كه مربوط به او نیست دخالت نمی كند.

(امالی صدوق مجلس سادس ص 14)

قال رسول الله (ص) :

إنْ كانَ فی شئٍ شُؤمٌ فَفی اللِّسان.

اگر در چیزی شوم و نحوستی باشد نمونه ی بارز آن زبان آدمی است.

(كافی ج 3 / ص 178)

قال رسول الله (ص) :

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

چهل حدیث اخلاقى از پیامبر گرامى اسلام 10 ص (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:13
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات10
حجم فایل12 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

چهل حدیث اخلاقى از پیامبر گرامى اسلام


1- فضیلت دانش طلبى
« مَنْ سَلَكَ طَریقًا یَطْلُبُ فیهِ عِلْمًا سَلَكَ اللّهُ بِهِ طَریقًا إِلَى الْجَنَّةِ... وَ فَضْلُ الْعالِمِ عَلَى الْعابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلى سائِرِ النُّجُوم لَیْلَةَالْبَدْرِ.»:
هر كه راهى رود كه در آن دانشى جوید، خداوند او را به راهى كه به سوى بهشت است ببرد، و برترى عالِم بر عابد، مانند برترى ماه در شب چهارده، بر دیگر ستارگان است.
2- دین یابى ایرانیان
« لَوْ كانَ الدِّینُ عِنْدَ الثُّرَیّا لَذَهَبَ بِهِ رَجُلٌ مِنْ فارْسَ ـ أَوْ قَالَ ـ مِنْ أَبْناءِ فارْسَ حَتّى یَتَناوَلَهُ.»:
اگر دین به ستاره ثریّا رسد، هر آینه مردى از سرزمین پارس ـ یا این كه فرموده از فرزندان فارس ـ به آن دست خواهند یازید.
3- ایمان خواهى ایرانیان
« إِذا نَزَلَتْ عَلَیْهِ(صلى الله علیه وآله وسلم) سُورَةُ الْجُمُعَةِ، فَلَمّا قَرَأَ: وَ آخَرینَ مِنْهُمْ لَمّا یَلْحَقُوا بِهِمْ. قَالَ رَجُلٌ مَنْ هؤُلاءِ یا رَسُولَ اللّهِ؟ فَلَمْ یُراجِعْهُ النّبِىُّ(صلى الله علیه وآله وسلم)، حَتّى سَأَلَهُ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ أَوْ ثَلاثًا. قالَ وَفینا سَلْمانُ الفارْسىُّ قالَ فَوَضَعَ النَّبِىُّ یَدَهُ عَلى سَلْمانَ ثُمَّ قالَ: لَوْ كَانَ الاِْیمانُ عِنْدَ الثُّرَیّا لَنالَهُ رِجالٌ مِنْ هؤُلاءِ.»:
وقتى كه سوره جمعه بر پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نازل گردید و آن حضرت آیه وَ آخَرینَ مِنْهُمْ لَمّا یَلْحَقُوا بِهِمْ را خواند.
مردى گفت:اى پیامبر خدا! مراد این آیه چه كسانى است؟ رسول خدا به او چیزى نگفت تا این كه آن شخص یك بار، دوبار، یا سه بار سؤال كرد.
راوى مىگوید: سلمان فارسى در میان ما بود كه پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم)دستش را روى دوش او نهاد، سپس فرمود: اگر ایمان به ستاره ثریّا برسد، هر آینه مردانى از سرزمین این مرد به آن دست خواهند یافت.
4- مشمولان شفاعت
« أَرْبَعَةٌ أَنَا الشَّفیعُ لَهُمْ یَوْمَ القِیمَةِ:1ـ مُعینُ أَهْلِ بَیْتى.
2ـ وَ الْقاضى لَهُمْ حَوائِجَهُمْ عِنْدَ مَا اضْطُرُّوا إِلَیْهِ.
3ـ وَ الُْمحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ.
4ـ وَ الدّافِعُ عَنْهُمْ بِیَدِهِ.»:
چهار دسته اند كه من، روز قیامت، شفیع آنها هستم:1ـ یارى دهنده اهل بیتم،2ـ برآورنده حاجات اهل بیتم به هنگام اضطرار و ناچارى،3ـ دوستدار اهل بیتم به قلب و زبان،4ـ و دفاع كننده از اهل بیتم با دست و عمل.
5- ملاك پذیرش اعمال
« لا یُقْبَلُ قَوْلٌ إِلاّ بِعَمَل وَ لا یُقْبَلُ قَوْلٌ وَ لا عَمَلٌ إِلاّ بِنِیَّة وَ لا یُقْبَلُ قَوْلٌ وَ لا عَمَلٌ وَ لا نِیَّةٌ إِلاّ بِإِصابَةِ السُّنَّةِ.»:
نزد خداوند سخنى پذیرفته نمىشود، مگر آن كه همراه با عمل باشد، و سخن و عملى پذیرفته نمىشود، مگر آن كه همراه با نیّت خالص باشد، و سخن و عمل و نیّتى پذیرفته نمىشود، مگر آن كه مطابق سنّت باشد.
6- صفات بهشتى
« أَلا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ تَحْرُمُ عَلَیْهِ النّارُ غَدًا؟ قیلَ بَلى یا رَسُولَ اللّهِ.
فَقالَ: أَلْهَیِّنُ الْقَریبُ اللَّیِّنُ السَّهْلُ.»:
آیا كسى را كه فرداى قیامت، آتش بر او حرام است به شما معرّفى نكنم؟ گفتند: آرى، اى پیامبر خدا.
فرمود: كسى كه متین، خونگرم، نرمخو و آسانگیر باشد.
7- نشانه هاى ستمكار
« عَلامَةُ الظّالِم أَرْبَعَةٌ: یَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِیَةِ، وَ یَمْلِكُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ یُبْغِضُ الْحَقَّ وَ یُظْهِرُ الظُّلْمَ.»:
نشانه ظالم چهار چیز است :1ـ با نافرمانى به مافوقش ستم مىكند،2ـ به زیردستش با غلبه فرمانروایى مىكند،3ـ حقّ را دشمن مىدارد،4ـ و ستم را آشكار مىكند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

چه كنیم انسان ها همدیگررا بیشتر دوست داشته باشند وموانع محبت (دین و مذهب)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:13
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات86
حجم فایل75 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

چه كنیم انسان ها همدیگررا بیشتر دوست داشته باشند وموانع محبت چیست؟                                اً

 

تقدیم

چه غم گر اشك حسرت ساخت ویران خانه ما را

كه عشق آباد سازد عاقبت ویرانه ما را

ز یاران دو رو دلتنگم از صهبای یكرنگی

فدایت ساقیا لبریز كن پیمانه ما را

تقدیم به پیامبر اسلام (ص) كه اسلام را آورد ومحبت را پایه ای برای استواری آن بناكرد .

تقدیم به امام علی (ع) كه با رفتار خود محبت را ثمره ی ذهن انسان ها ساخت .

تقدیم به پیشوای صلح امام حسن (ع) كه محبت را چراغ راه موفقیتبر گزید .

تقدیم به سالار وحكیم شهیدان امام حسین (ع) كه با قیام خونین خودر رنگمحبت را بر عالم فروپاشید .

تقدیم به رهبر كبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) كه با پیروزی خود در مقابل مستكبران اسلام درس عشق ومحبت را برای مردم دیكته كرد .

تقدیم به همه ی كسانی كه می خواهند نهال كوچك این مرز وبوم رابا محبت خود میوه دار كنند .          

قدیم  به تمام کسانی که همواره دستی برای فشردن و قلبی برا ی مهربانی دارند و با محبت به دیگران لذت عمیق آسمانی شدن را تجربه کرده اند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه كنیم انسان ها همدیگررا بیشتر دوست داشته باشند وموانع محبت چیست؟                               ب

 

اجازه نامه 

این پژوهش به منظور شركت در مسابقات پرسش مهر تهیه گردیده است .

هدف اصلی از انجام این پژوهش آشنایی بیشتر با چگونگی گسترش محبت وشناسایی موانع محبت در جامعه می باشد .مدت تهیه ی این تحقیق سه ماه می باشد كه با تلاش ومطالعه ی شبانه روزی ضابع مختلف به انجام رسیده است مسئولین ومربیان محترم دبیرستان دخترانه ی تلاش،مخصوصا سركار خانم جعفری مربی محترم پژوهش كه در تهیه ی این پژوهش با محققین همكاری داشتند لذا از همه ی عزیزان صمیمانه تشكر می نماییم وبرایشان آرزوی موفقیت وسلامتی داریم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه كنیم انسان ها همدیگررا بیشتر دوست داشته باشند وموانع محبت چیست؟                               ج

 

چكیده ی مطالب

این تحقیق با عنوان چگونگی گسترش محبت وشناسایی موانع محبت در جامعه به مرحله ی اجرا گذاشته شده وسوال های این پژوهش به شرح زیر می باشد.

1- آیا تعلیمات اسلامی وبرنامه های پرورشی تاثیری در ایجاد محبت در جامعه دارد؟

2- آیا پیوند دل ها به معبود غایی در استحكام روابط مهر آمیز میان انسان ها موثر است؟

3- آیا خود خواهی واز جمله این موارد در هنگام به وجودآمدن ، تنها روان شخص را تانابودی می كشد یا دامن گیر عده ی زیادی است؟

4- آیا می توان ریشه های ناپایداری ارتباطات عاطفی را در خانواده واصول تربیتی آن ها جست؟

5- آیا محبت تاثیری در روابط اجتماعی بین انسان ها دارد؟

این پژوهش از نوع اجتماعی است كه به روش كتابخانه ای انجام گردیده است هدف كلی پژوهش گران از انجام این پژوهش ، آشنایی با عوامل گسترش دهنده ی محبت ، خشم ، تعلیمات اسلامی وعوامل افزایش دهنده ی محبت بین مردم وزدودن موانع آن آشنا شویم

محبت در ذاتن عمر انسانی وجود دارد وبه خودی خود این محبت ظاهر نمی شود مگر اینكه شرایطی فراهم باشد وعلاوه بر این عواملی نیز وجود دارد كه از گسترش آن جلوگیری می كند یكی از این عوامل خود خواهی وبی وفایی واز جمله این موارد بین مردم است كه در عین بروز در روان شخصی باعث شیوع آن در بین افراد زیادی می شود كه ریشه های این موانع را می توان در عواملی مانند خانواده ها واصول تربیتی آن ها جست وجو كرد وبه همین خاطر اگر فردی در جامعه از روابط عاطفی به سزایی برخوردار باشد یا اینكه هیچ بویی از محبت نبرده باشد تمام این رفتار ها به خانواده بر می گردد كه بزرگان كشور با تعلیمات اسلامی وبرنامه هایی تحت عنوان تربیت صحیح عاطفی وروابط محبت آمیز باعث می شوند تا افق دید انسان ها بیشتر شود كه این خود به تنهایی باعث پیوند دل ها به یكدیگر وایجاد روابط عاطفی در بین مردم است.       

نتیجه گیری

نتایجی كه از این تحقیق به دست آمده عبارتند از:

1- با وجود تعلامات اسلامی وبرنامه های پرورشی وپایدار شدن روابط عاطفی محبت در جامعه دو چندان می شود.

2-اگر بین انسان وخدا روابط حبی وجود داشته باشد روابط مهر آمیز بین مردم منسجم ومستحكم تر می شود.

 

چه كنیم انسان ها همدیگررا بیشتر دوست داشته باشند وموانع محبت چیست؟                                د

 

3- در اثر به وجود آمدن خودخواهی واز جمله این موارد روان تعداد زیادی از افراد تحت تاثیر آن قرار می گیرد كه این عوامل به تنهایی موانعی بزرگ در ایجاد محبت بین انسان هاست.

4- اگر اصول تربیتی والدین بر اساس نظم خاصی شكل نگیرد ویا اینكه والدین در رابطه با تربیت فرزند خود كوتاهی كنند وصفات زشت مانند بی اعتنایی و... را به آن ها منتقل سازند تزلزل ارتباطات عاطفی امری شایع می باشد.

5- محبت وروابط اجتماعی انسان ها مكمل یكدیگرند به طوری كه اگر محبت در بین انمسان ها كاهش یابد روابط اجتماعی نیز روبه سستی وناپایداری می رود.

پیشنهادات علمی وكاربردی

1- پیشنهاد می گرددتمام افراد جامعه از دولت مردان ورجال سیاسی ، اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی كگرفته تا مردم عادی جامعه برای رسیدن به یك جامعه ی متعادل ودست یابی به هدف دیرینه ی امامان وپیامبران یعنی محبت ودوستی بین مردم نهایت تلاش وكوشش خود را در غالب طرح ها وبرنامه ها ی اسلامی در جامعه پیاده كنند .

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

چند شگفتی جهان آفرینش 20 ص (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:12
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات20
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

چند شگفتی جهان آفرینش

زمین وپیدایش موجودات زنده
▪ زمین در کجای کائنات واقع شده است؟       
این سیارۀ نیلگون با طبیعت ارام و نمای دل انگیزش، در بی کران جهانی در حرکت است که تصوّرش ورای امکان و درکش خارج از توانایی بشر است. کرۀ زمین سومین سیاره منظومه شمسی از مجموع نه سیاره ای است که در مدار خورشید گردان است. این خورشید، خود یکی از چهارصد میلیارد ستاره ای است که در فاصله ۱۵,۰۰۰ سال نوری در داخل کهکشان مارپیچی به نام"راه شیری" که قطر ان ۱۰۰,۰۰ سال نوری بوده و شامل چهارصد میلیارد ستاره میباشد، واقع شده است. کهکشان راه شیری ان سان عظیم است که اگر بخواهیم ان را در مساحتی به اندازۀ خاک ایالات متحده قرار دهیم، حجم کرۀ زمین تا ان حد کوچک خواهد شد که چشم ادمی به یاری میکروسکپ الکترونیکی قادر تشخیص ان نخواهد بود.  
▪ کره زمین چیست؟  
زمین، به استثناء این که قادر نیست زمین دیگری را از خود بپروراند، موجودی است زنده. این زمین ما و سیارات دیگر منظومه شمسی حدود پنچ میلیارد سال پیش در درون غبار کیهانی زاده شد و قریب پنچ تا هشت میلیارد سال دیگر به طول خواهد انجامید تا از میان برود. این مرگ زمانی حادث میگردد که خورشید که با انوار حیات بخش خود این سیاره را زنده و جاندار نگاه دارد، در طی یک میلیون سال اخر عمر خود انبساط کرده، زمین را در اتش خود فرو گرفته، ان را در دمی بخار کرده و بلاخره خود تبدیل به یک ستاره ریز نقش سفید میگردد.
▪ تشکیل نخستین جاندار در اب     
دورانی بس طولانی کرۀ خاک مصائب بر خورد شهابها و اجرام سرگردان و ریزش سیل اسای باران را از اسمان زرد رنگ تحمل کرد و امواج سهمگین بر بدنه صخره ها خورد و به هم غلتید و کرۀ بی جان که در ان اثری از حیات نبود به پایداری خود ادامه داد. کره زمین همانند دیگر سیارات فاقد هیچ گونه حیات بود تا این که به تدریج جوّ ان با ترکیبات کربن که از سقوط شهاب و ستارگان دنباله دار بدست میامد، به قدر کافی غنی گردید و امکان ایجاد ملکولهای شیمیایی با پایه کربن پیچیده تر و کامل تر از راه عملیات متقابل جوّ با انرژی رعد و برق و خورشید بوجود امد. در پی میلیاردها سال دریا این عناصر و ترکیبات شیمیایی را به هم امیخت و درگرگون کرد و از نو دگرگون ساخت تا ان زمان که ساختمان سلول های پیچیده با هسته مرکزی که میتواند بعد از شکافته شدن به تولید مثل خود بپردازد، تکمیل گردد. باز هم اعصاری سپری شد و این تطّور و تکوین وقفه ناپذیر روبه گسترش و تکامل گذارد تا رفته رفته در درون ابهای کم عمق دریاها، نباتات ابزی سبزگون و لاجوردین، حیات نوین خود را اغاز کردند. در سال ۱۹۷۶ در استرالیا، سنگ واره هایی به دست امد که حکایت گر جان داران باکتری مانند را میکند که قدمت به سه میلیارد و نیم سال قبل میرسید. همین اثار مشکوفه با ماهیت و ساختمان پیچیده، این فرضیه رو تقویت بخشیده است که قدمت پیدایش حیات در کره زمین از این تاریخ هم افزون بوده است. پرتو ماوراء بنفش بخشی است از طیف که دیدگاه ادمی قادر به دیدن ان نیست و چون باعث نابودی اطلاعات ژنتیکی که برای تولید مثل سلولی ضروری است میگردد، برای همه موجودات زنده زیان بخش است. در زمین اب اقیانوسها این قسمت از نور خورشید را به خوبی جذب میکند و فقط اجازه میدهد که قسمت نور سودبخش خورشید از ان بگذرد. این پرتو زندگی افرین، به باکتری ها و گیاهان اجازه میدهد که به پرورش خود ادامه دهند و به وسیله روشی که معروف به فتوسین تسیز است، اکسیژن تولید کنند. طی زمانی حدود چهار میلیارد سال، اثری از جنگل، گل و ریحان و یا مزرعه ای سبز و خرم که بتواند پوششی سبز بر عرصۀ زمین بگستراند، وجود نداشت و تنها صدا متعلق به نفیر بادهای شدید و مداوم بود که شن های صحاری را از این سو به ان سو میکشاند.  
▪ اغاز پیدایش حیات بر سطح زمین        
فعل و انفعالات فتوسین تسیز طی قرون و اعصار ادامه یافت تا رفته رفته دریاها از اکسیژن انباشته و اشباع گردید. دیواره های مضرس و ژرف گراندکانیون در اریزونا که ژرفای صخره های ان از یک مایل متجاوز است و جملگی در اثر همین سایش های اب دریا بوجود امده، گواه این فرایند هستند. صخره های دیوارمانند قدمت اش از ۲۰۰ میلیون سال در دره بالا تا دو میلیارد و نیم سال در قاعده میرسد. در نیمه بدنه دیوار رفیع لایه ای از صخره مسی رنگ به نظر میاید که از اکسید اهن غنی است و دیرینگی ان مربوط میشود به سیصد میلیون سال قبل. رسوبات سرشار از اهن که در اقیانوسها با اکسیژن ترکیب گردیدند، این لایه را بوجود اوردند. پاره ای از معادن غنی سنگ اهن که در سراسر گیتی در سینه خاکها مدفون است، حاصل گذشت دورانهایی بیش از دو تا سه میلیارد سال قبل است. بعد از این که اکسیژن اضافی از دریا به جو منتقل شد، این گاز با سرعت خود را به سطح بالای جو رسانید و در انجا لایه اوزون را تشکیل داد. این لایه که نوعی از اکشیژن با خاصیت مخصوصی است، مانند اب اسعه ماوراء بنفش را جذب مینماید. لایه اوزون بتدریج ضخیم گردید تا ان که از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به سطح زمین جلو گیری کرد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقاله جامعیت قرآن از نگاه احادیث (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:12
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

جامعیت قرآن از نگاه احادیث

مقدمه
بحث در مورد جامعیّت قرآن، از دیرباز تاكنون مورد توجه مفسّران و قرآن پژوهان بوده است و با توجه به تصریح قرآن در خصوص اصل جامعیّت، همگان آن را پذیرفته اند؛ گرچه درباره محدوده آن اختلاف كرده اند. عدّه اى قائل به جامعیت مطلق قرآن شده اند و نتیجه گرفته اند كه در قرآن، تمام آنچه كه مى توان نوعى ادراك و فهم به آن پیدا نمود، وجود دارد؛ هرچند عقل و درك ما از شناختن آن قاصر است. سیوطى پس از برشمردن جمعى از علوم كه از قرآن استنباط مى گردد، مى نویسد:
… علوم دیگرى را نیز در بر دارد، از جمله: طب، مناظره، هندسه، جبر و مقابله، نجوم و غیر اینها.1
غزالى در«احیاءالعلوم» و «جواهر القرآن»2، زركشى در«البرهان»3 و شمارى دیگر این نظریه را پذیرفته اند؛ البته زركشى، مراد از تمام علوم را اصول كلّى آنها مى داند.
در مقابل دیدگاه اول، گروهى معتقدند اگر هم بحثى از علوم(غیر از علم دین) در قرآن آمده، فقط جنبه هدایتى و تربیتى آن مورد نظر بوده است. براى نمونه مى توان از شاطبى و دكتر ذهبى4 و علامه طباطبایى نام برد. علامه طباطبایى مى فرماید:
چون قرآن كریم كتاب هدایت است و جز این، كارى ندارد، لذا ظاهرا مراد از«كلّ شىء» همه آن چیزهایى است كه برگشتش به هدایت است، از معارف حقیقیه مربوط به مبدأ و معاد و اخلاق فاضله و شرایع الهیه و قصص و مواعظى كه مردم در هدایت و راه یافتنشان به آن محتاجند؛ و قرآن، تبیان همه اینهاست.5
در بررسى دیدگاههاى دو طرف، استناد به مجموعه روایات، كمتر به چشم مى خورد و مهمترین دلیل آنها آیه معروف«تبیانا لكل شىء»6 است كه هر كس در تفسیر آن، یار ظنّ خویش گردیده است. در این نوشتار، تا آنجا كه امكان داشته است، روایات مربوط به این بحث، جمع آورى و به پنج دسته تقسیم شده و معناى جامعیّت و شرط آن، روشن گردیده است و در نهایت، دسته ششم روایات آورده شده كه در سبك و سیاق پنج دسته اول نیست؛ بلكه نشان مى دهد كه سنّت هم باید در كنار قرآن باشد، تا بیان كننده و روشنگر جامعیّت قرآن باشد؛ گرچه همان طور كه بعدا نشان خواهیم داد، از گروه پنجم روایات هم مى توان این مطلب را فهمید؛ ولى در گروه ششم، به لزوم همراهى كتاب و سنّت براى انتقال مفاهیم، تصریح گردیده است.
قبل از ورود به بحث، تذكّر چند نكته ضرورى است:
اولا، یكى از معدود ابواب حدیثى كه در بین روایات موجود در آنها تعارضى وجود ندارد، همین بحث جامعیت قرآن است و اگر در ظاهر هم اختلافى باشد، به راحتى جمع عرفى بین آنها صورت مى گیرد.
ثانیا، از كنار هم قرار دادن روایات، به تدریج معناى«جامعیت» روشن خواهد شد.
ثالثا، همه روایات مرتبط با موضوع جامعیت قرآن، در این نوشتار نیامده اند؛ ولى سعى شده است كه سند روایات نیز ملاحظه شوند و روایات قوى تر مورد استشهاد قرار گیرند.
دسته اول:
در این دسته، روایاتى است كه دلالت دارند«تمام علوم و احتیاجات انسان، در قرآن وجود دارد»:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق درباره توصیه های تبلیغی قرآن (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:12
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات19
حجم فایل26 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

الف توصیه های فردی

1. اخلاص.... 5

2. شروع كار با نام خدا 5

3. قیام به خودسازی.. 5

4. شب زنده داری.. 5

5. تلاوت قرآن.. 6

6. پناه بردن به خدا 7

7. خواندن نماز شب... 7

8. تعیین هدف.. 7

9. داشتن صداقت در هر كار 8

10. تسبیح و استغفار 8

توصیه های خانواده

1. مهربانی نسبت به خانواده 9

2. تذكر. 9

1/2- پرهیز از وابستگی به دنیا 9

2/2- تعیین هدف.. 10

3/2- رعایت تقوای الهی.. 10

4/2- پرهیز از گناه 10

5/2- اطاعت از خدا و رسول.. 10

6/2- رعایت عفت در سخن گفتن.. 10

7/2- رعایت عفت در رفتار 11

8/2- رعایت حجاب.. 11

9/2- اداء نماز و زكات.. 11

توصبه های اجتماعی

1. استدلال منطقی.. 12

3. مجادله ی احسن.. 12

4. مقابله ی به مثل.. 12

5. صبر و شكیبایی.. 13

6. سلب اضطراب از خود و دوری از دلتنگ شدن.. 13

7. رعایت تقوا و احسان.. 14

9. عدم سازش با منافقان و كافران.. 14

10. گذشت و استغفار 15

11. مشورت در كارها 15

12. توكل به هنگام تصمیم گیری.. 15

13. تذكر. 15

راهكارهایی برای مبلغان.. 17

فهرست منابع


 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

چكیده

 

این مقاله به بررسی برخی از سفارش های خداوند در قرآن كریم به نبی اكرم (ص) می باشد و در سه بخش توصیه های فردی، خانوادگی، اجتماعی می باشد و در پایان راهكارهایی را برای همه ی مبلغان كه در این زمان این وظیفه را به عهده گرفته اند آورده شده است.

منابع مورد استفاده در این تحقیق قرآن به عنوان سرلوحه و منبع اصلی و بعد متون اسلامی و تالیفات اندیشمندان شیعی است.

روش تحقیق تركیبی، بنیادی، توصیفی و تحلیلی می باشد.

كلید واژه ها: پیامبر(ص) (نبی)، قرآن، تبلیغ، توصیه

 

مقدمه

(قد جاء كم من الله نور و كتاب مبین)

 «مائده آیه 15»

نور معنوی (قرآن، پیامبر، اسلام) مربی دل و جان و موجب تكامل انسان است و آدمی در سایه ی این انوار الهی، كه همگی از نور نامتناهی پروردگار سرچشمه می گیرند، به آخرین حد تكامل علمی و عملی می رسد.

نور حق پیوسته فروزان و روشنگر قلوب و ارواح بوده است و چنان نفوذ می كند كه سرشت های پاك را در اندك زمانی تسخیر كرده و دامنه ی نفوذ خود را به دورترین نقاط گیتی می رساند.

نور الهی ابتدا توسط پیامبر اسلام (ص) دریافت شد و سپس به امامان بعد از ایشان منتقل شده است و گسترش آن در این عصر به عهده ی مبلغان دینی می باشد.

پس بر همه ی مبلغان گرامی لازم است در این راه تلاش كرده و به مقدار ظرفیت خود از این نور الهی بهره برداری كرده و با الگوپذیری از پیامبر (ص) و تعالیم قرآن نور حق را به قلوب آماده ی پذیرش منتقل كنند.

قرآن كریم، روشهای تبلیغی را در قالب توصیه هایی به پیامبر اكرم(ص) بیان كرده، كه می تواند برای همگان خصوصاً مبلغان دینی راه گشا باشد.

در این مقاله به طور مختصر به این سفارشات تربیتی، در سه بخش توصیه های فردی، خانوادگی، اجتماعی پرداخته خواهد شد؛ امید است كه مورد قبول حضرتش قرار گیرد.

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تلخیص و اجمالی از کتاب زن در آئینه‌ی جلال و جمال آیت الله جوادی آملی 35 ص (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:12
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات35
حجم فایل184 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

مقدمه ........................................................................................................................

زن از نظر قرآن ........................................................................................................

زوج و زوجه در قرآن ..............................................................................................

اهتمام قرآن به شخصیت زن ....................................................................................

یوسف و مریم دو مظهر عفت ...................................................................................

اثر استعاذه مادر مریم ..............................................................................................

نقش زنان در تثبیت ادیان الهی .................................................................................

زنان الگو در قرآن ....................................................................................................

عظمت زن در فرهنگ وحی .......................................................................................

زنان و رسیدن به مقام خلیفه اللهی ...........................................................................

راه نداشتن عنوان زن و مرد، ذکورت و انونث در معاد ..........................................

ظرافت گویش قلبی زن ..............................................................................................

زن مظهر رأفت حق ...................................................................................................

عنایات خاصه خداوند نسبت به زن ..........................................................................

تفاوت عقلی در زن و مرد .........................................................................................

رفع مغالطه ................................................................................................................

عنوان                                                                                                               صفحه

سرّ اختلاف دیه زن و مرد در اسلام ........................................................................

حجاب حق الهی .........................................................................................................

فلسفه حجاب در قرآن ...............................................................................................

نتیجه و بحث .............................................................................................................

 

 

 

 

 

قال امیر المومنین علی (ع) :

عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم

(امالی صدوق مجلس چهلم)

هر موجودی مظهر نامی از نامهای الهی است، زیرا خلقت که از اوصاف فعلی خداست نه از اوصاف ذاتی وی، ‌عبارت است از تجلی خالق در چهره مخلوقهای گوناگون چنانکه حضرت امیرالمومنین (ع) فرموده است : الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه. عنوان تجلی از لطیف ترین تعبیر های عرفانی است که قرآن و عترت از آن یاد کرده اند و سالکان دور اندیش و درون بین را به خود جذب نموده است، چون سالک محب بیش از باحث متفکر از نشانه مقصود آگاه بوده و از آن لذت می‌برد و هرگز با شنیدن بانک جرس کاروان کوی حق بسنده نمی کند بلکه می‌کوشد تا از علم به عین آرد و از گوش به آغوش.

جلال و جمال که از اسماء الهی اند مظاهر گوناگون دارد ولی چون جلال حق در جمال وی نهفته و جمال وی در جلال او مستور است، چیزی که مظهر جلال الهی است به نوبه ی خود واجد جمال حق بوده و چیزی که مظهر جمال خداست به نوبه خویش دارای جلال الهی خواهد بود. نمونه بارز استتار جمال در کسوت جلال را می‌توان از آیات قصاص و دفاع استنباط نمود. یعنی حکم قصاص، اعدام، اماته، خونریزی، قهر، انتقام، ‌غضب سلطه، استیلا، چیرگی و مانند آن از مظهر جلال و جنود ویژه آن به شمار می‌روند، احیا، صیانت دم، مهر، تشفی، خشنودی و نظائر آن را که از مظاهر جمال و سپاهیان خاص آن شمرده می‌شوند به همراه دارد چنانکه خداوند صاحب جمال و جلال چنین می‌فرماید : و لکم فی القصاص حیوه با اولی‌الالبالب.

زن از نظر قرآن

قرآن هدایت گر انسان – مسئله اینکه، زن در قرآن از چه جایگاه عظیمی برخوردار است مبتنی بر اینست که : انسان در قرآن چه پایگاهی دارد. چون قرآن کریم هرگز برای هدایت مرد نیامده است بلکه برای هدایت انسان آمده است لذا وقتی هدایت رسالت و هدف رسالت را تشریح می‌کند و غرض از نزول وحی را بازگو می‌نماید می‌فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس» کلمة ناس که به عنوان هدایت انسان در قرآن مطرح است صنف مخصوص یا گروه خاصی را نظر ندارد بلکه شامل زن و مرد بطور یکسان می‌شود. قرآن کریم گاه تعبیر به ناس و گاه تعبیر به انسان می‌کند و می‌فرماید ما برای انسان قرآن فرستادیم. «الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان» در آیه اول سخن از تعلیم قرآن است بعد سخن از خلقت انسان و بعد سخن از تعلیم بیان. با اینکه نظم طبیعی آن است که اول انسان خلق بشود، بعد بیان یاد بگیرد و بعد قرآن را بفهمد. رحمن معلم است و رحمتش هم فراگیر است رحمتی وسعت کل شیء.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تفسیر سوره نمل (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:12
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات75
حجم فایل759 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

دانلود تفسیر سوره نمل

دانلود تفسیر سوره نمل

این تفسیر به صوت فایل پی دی اف میباشد

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق تفسیر سوره نساء (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:11
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات158
حجم فایل94 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تفسیر سوره نساء

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
یآ أَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذى خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثیراً وَ نِسآءً وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذى تَسآءَلُونَ بِه وَ الْاَرْحامَ اِنَّ اللّهَ كانَ عَلَیْكُمْ رَقیباً (*)

به نام خداوند بخشاینده بخشایشگر. اى مردم از پروردگارتان پروا كنید آنكه شما را از یك جان آفرید و همسر او را از او آفرید و از این دو، مردان و زنان بسیارى را پراكنده ساخت و از خدا پرواكنید آنكه به نام او از یكدیگر درخواست مى كنید و نیز درباره خویشاوندان بترسید. همانا خداوند بر شما

مراقب است (1)
نكات ادبى
1 ـ «بثّ» پراكنده ساخت ، منتشر كرد. «مبثوث» پراكنده.
2 ـ «تسائلون» از یكدیگر درخواست چیزى مى كنید و این اشاره به درخواست و تقاضاى افراد از یكدیگر با سوگند دادن به خداست.
3 ـ «الارحام» جمع رحم، خویشاوندان و از رحم زن مشتق شده، این كلمه عطف بر الله است و اتقوا بر سر آن نیز مى آید یعنى درباره خویشاوندان هم پروا كنید و بترسید.
4 ـ «كان» در «كان الله» منسلخ از زمان است و براى تثبیت مطلب آمده است.
5 ـ «رقیب» مراقب، نگهبان، مواظب و ناظر.
تفسیر و توضیح
آیه (1) بسم الله الرحمن الرحیم. یا ایها الناس اتقوا... : این سوره نیز مانند تمام سوره هاى قرآن بجز سوره توبه، با نام خدا آغاز مى شود خدایى كه رحمان و رحیم است (تفسیر بسم الله در آغاز سوره حمد گذشت) نخستین جمله این سوره خطاب به عموم مردم چه مؤمن و چه كافر است و به مردم تذكر مى دهد كه از پروردگارتان پروا داشته باشید و آنان را امر به تقوا مى كند. تقوا آن حالت خداترسى است كه اگر در وجود انسان پیدا شود، او را از ارتكاب گناهان باز مى دارد. این حالت، رابطه انسان با خدا را محكم مى كند و انسان با داشتن روح تقوا، در تمام كارها خدا را در نظر مى گیرد و مطابق با رضایت او عمل مى كند و از انجام كارى كه خشم خدا را بر انگیزد پرهیز مى نماید.
طبق این آیه، دلیل اینكه انسان باید از خدا پروا كند و رضایت و خوشنودى او را بجوید، این است كه خدا پرورش دهنده انسانهاست و هموست كه انسانها را از نسل

یك نفر به وجود آورده كه منظور حضرت آدم است و همسر او حوا را هم از او آفرید و از این دو نفر مردان و زنان بسیارى پدید آورد.
پیش از آنكه درباره چگونگى خلقت آدم و حوا و تكثیر نسل آنها سخنى بگوییم، این نكته را یادآور مى شویم كه كیفیت خلقت نوع بشر و تكثیر ذریه آدم و پدید آمدن انسانها از پدران و مادران بهترین وضعیت و حالت در ایجاد نوع بشر است خداوند با قرار دادن غریزه جنسى در نهاد آدمى و شدت علاقه اى كه به او نسبت به جنس مخالف داده، كارى كرده است كه به طور طبیعى و بدون احتیاج به امر تشریعى نسل بشر در روى زمین باقى مانده است هر چند كه امر تشریعى به ازدواج نیز به صورت 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تفسیر سوره نساء (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:11
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات95
حجم فایل835 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

دانلود تفسیر سوره نساء 

دانلود تفسیر سوره نساء 

این تفسیر به صوت فایل پی دی اف میباشد

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir