تحقیق اشتقاق (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:02
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات19
حجم فایل32 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

موضوع تحقیق: اشتقاق

 

چكیده

الف) برای تشخیص حروف زائد در موارد مشتبه شش نشانه وجود دارد كه یكی از آنها اشتقاق است.

 

فهرست مطالب

مقدمه....................................................................................................................... 1

تعریف اشتقاق........................................................................................................... 2

اصل اشتقاق.............................................................................................................. 3

دلائل بصریون برای اینكه مصدر اصل مشتقات است.................................................. 3

دلائل كوفیون برای اینكه فعل اصل مشتقات است..................................................... 5

انواع اشتقاق.............................................................................................................. 6

منابع....................................................................................................................... 13

 

 

مقدمه

پس از حمد خداوند تبارك و تعالی و درود بر حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) و خاندان پاكش!

تعریف اشتقاق

«در لغت جدا كردن چیزی است از چیزی و در اصطلاح ساختن اسمی یا فعلی است از اسم یا فعل دیگر، و آن ساخته شده را كه فرع است مشتق و آن را كه اصل است مشتق منه گویند و اشتقاق قسمی از صرف است.»[1]

 


[1] علوم العربیه- ج1- ص 8

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقاله تاریخ اسلام در ایران (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:02
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات31
حجم فایل18 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اسلام در ایران

شبه جزیره عربستان از عهد بسیار قدیم طی قرن‌ها مردمانی را پرورده كه به مملكت‌های همجوار عربستان پناه آورده و دولت‌هایی را تشكیل داده‌اند، مانند مردمان سامی‌نژاد كه در عهد بسیار قدیم به مملكت سومری‌ها و اكدی‌ها هجوم آورده و دولت‌هایی در رأس خلیج فارس و در بین‌النهرین تاسیس كردند.كلدانی‌ها كه بعد از آنها به بین‌النهرین آمدند و آرامی‌ها كه در قرن سیزدهم به بابل و آمو حمله برده، بعد به شامات رفتند. بعد از آنها نوبت به اعراب رسید. 

مزایای مسلمین محسوب می‌شد زیرا آنچه در ایران آن زمان دیده می‌شد این بود:

1- هرج و مرج عقاید از جهت تشتت‌های مذهبی  
2- هرج و مرج سیاسی و نفوذ فوق العاده نجبا و موبدان زرتشتی و آشفتگی اوضاع سلطنت و جانشینی (تغییر دوازده شاه در مدت چهارسال)     
3- فرسودگی و خرابی سپاهیان از جنگ‌های بیهوده خسرو پرویز  
4- فقر و پریشانی مردم از دادن مالیات‌های سنگین     
5 - كثرت ظلم و جور
6 - انحطاط زراعت و تجارت صنایع

البته دعوت رسول گرامی اسلام از پادشاهان بزرگ از جمله پادشاه ایران كه در سال هفتم هجری صورت گرفت را می‌توان به عنوان اولین ورود اسلام به ایران قلمداد كرد. 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق استدلالهاى قرآن بر امكان معاد (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:02
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات20
حجم فایل29 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

استدلالهاى قرآن بر امكان معاد

گرچه از آن نظر كه ایمان و اعتقاد ما به قیامت از ایمان به قرآن‏و گفتار پیامبران سرچشمه مى‏گیرد لزومى ندارد كه درباره قیامت به ذكر برهان و استدلال بپردازیم و یا شواهد و قرائن‏علمى بیاوریم، ولى نظر به اینكه خود قرآن كریم - لااقل براى نزدیك كردن مطلب به اذهان - به ذكر یك سلسله‏استدلالها پرداخته است و خواسته است افكار ما از راه استدلال و به طور مستقیم هم باجریان قیامت آشنا شود، ما به طور اختصار آن استدلالها را ذكر مى‏كنیم.

استدلالهاى قرآن یك سلسله جوابهاست به منكران‏قیامت.این جوابها برخى در مقام بیان این است كه مانعى در راه قیامت نیست و در حقیقت پاسخى است به كسانى كه‏قیامت را امر ناشدنى فرض مى‏كردند، برخى آیات دیگر یك درجه جلوتر رفته و مى‏گوید در همین جهان چیزهایى شبیه به قیامت‏وجود داشته و دارد و با دیدن چنین چیزها جاى انكار و استبعاد نیست، برخى آیات از این هم یك درجه جلوتر رفته و وجودقیامت را یك امر ضرورى و لازم و نتیجه قطعى خلقت‏حكیمانه جهان دانسته است.بنابر این مجموع آیاتى كه در آنها درباره قیامت استدلال شده است‏سه گروه

صفحه : 526

است و به ترتیب ذكر مى‏كنیم.

.گروه دوم آیاتى است كه به‏ذكر نمونه مى‏پردازد.این گروه به نوبه خود به دو دسته تقسیم مى‏شود: الف.آیاتى كه جریان خاصى را در گذشته شرح‏مى‏دهد كه مرده‏اى از نو زنده شده است، مانند آیاتى كه در داستان حضرت ابراهیم آمده است كه به خداوند گفت:

صفحه : 527

پروردگارا!به من چگونگى زنده كردن مردگان را بنمایان.درپاسخ او گفته شد: مگر به آن ایمان ندارى؟او گفت: چرا، این تقاضا براى این است كه قلبم مطمئن گردد.به او گفته‏شد: چهار مرغ را بگیر و سرهاى آنها را ببر و بدنهاى اینها را تكه تكه بكن و هر قسمتى را بر كوهى قرار بده و سپس آن‏مرغها را بخوان، خواهى دید به امر خدا آن مرغها زنده خواهند شد و به سوى تو خواهند آمد.

ب.آیاتى كه به یك امر خارق العاده و استثنائى مانندداستان ابراهیم استناد نكرده است، بلكه نظام موجود و مشهود را كه همواره زمین و گیاهان در فصل پاییز و زمستان‏مى‏میرند و سپس در بهار زنده مى‏گردند مورد استناد قرار مى‏دهد، مى‏گوید همان طور كه مكرر در طول عمر خود مشاهده‏مى‏كنید كه زمین پس از طراوت و حیات و شادابى به سوى مردگى و افسردگى مى‏رود و بار دیگر با تغییر فصل شرایط‏عوض مى‏شود و زمین و درختان و گیاهان حیات خود را از سر مى‏گیرند، در نظام كل جهان، جهان رو به خاموشى و سردى‏و افسردگى خواهد رفت، خورشید و ستارگان همه متلاشى و پراكنده خواهند شد، تمام جهان یكسره مى‏میرد، اما این مردن همیشگى‏نیست، بار دیگر همه موجودات جهان زندگى را در وضعى دیگر و با كیفیتى دیگر از سر مى‏گیرند.

توضیح آنكه ما انسانها اكنون در روى زمینى‏زندگى مى‏كنیم كه در ظرف سیصد و شصت و پنج روز یك دوره موت و حیات را طى مى‏كند و چون عمر ما معمولا پنجاه و شصت واحیانا تا صد سال و یا بیشتر ادامه مى‏یابد، دهها بار این نظام موت و حیات را مشاهده مى‏كنیم و از این رو از اینكه زمین‏مى‏میرد و حیات خویش را از سر مى‏گیرد تعجب نمى‏كنیم، اما اگر فرض كنیم كه عمر ما انسانها برابر بود فقط با چند ماه -آنچنانكه بعضى حشرات چنین‏اند - و فرض كنیم كه سواد و خواندن هم نمى‏دانستیم و از طریق نوشته به تاریخ زمین‏و گردشهاى سالانه‏اش آگاه نبودیم، در آن صورت چون خود ما شاهد و ناظر موت زمین و تجدید حیات آن نبودیم هرگز باور نمى‏كردیم‏كه زمین مرده بار دیگر زنده شود.مسلما براى یك پشه كه در بهار پدید مى‏آید ودر پاییز و زمستان مى‏میرد تصور تجدید حیات یك باغ غیر قابل تصور است.

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق اخلاق نبوی و مدیریت (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:02
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات23
حجم فایل29 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

معنی " سیره "

ابتدا لغت " سیره " را معنی بكنم كه تا این لغت را معنی نكنیم نمی توانیم سیره پیغمبر را تفسیر بكنیم . " سیره " در زبان عربی از ماده " سیر " است . " سیر " یعنی حركت ، رفتن ، راه رفتن " سیره " یعنی نوع راه رفتن . سیره بر وزن فعلة است و فعله در زبان عربی دلالت می كند بر نوع . مثلا جلسه یعنی سبك و نوع نشستن ، و این نكته دقیقی است . سیر یعنی رفتن ، رفتار ، ولی سیره یعنی نوع و سبك رفتار . آنچه مهم است شناختن سبك رفتار پیغمبر است . آنها كه سیره نوشته اند رفتار پیغمبر را نوشته اند . این كتابهایی كه ما به نام سیره داریم سیر است نه سیره . مثلا سیره حلبیه سیر است نه سیره ، اسمش سیره هست ولی واقعش سیر است . رفتار پیغمبر نوشته شده است نه سبك پیغمبر در رفتار ، نه اسلوب رفتار پیغمبر ، نه متد پیغمبر.

سبك شناسی

مسئله متد خیلی مهم است . مثلا در باب شعر ، رودكی را می گوئیم شاعر ، سنائی را هم می گوئیم شاعر ، مولوی را هم می گوئیم شاعر ، فردوسی را هم می گوئیم شاعر ، صائب را هم می گوئیم شاعر ، حافظ را هم می گوئیم شاعر . برای یك آدمی كه وارد سبك شعر نباشد همه شعر است . می گوید شعر ، شعر است دیگر ، شعر كه فرق نمی كند ولی یك آدم وارد می فهمد كه شعر سبكهای مختلف دارد ، شعر به سبك هندی داریم ، شعر به سبك خراسان داریم ، شعر مثلا به سبك عرفان داریم، و سبكهای دیگر در شعر شناسی آنچه مهم است سبك شناسی است كه ملك الشعرای بهار كتابی در سبك شناسی نوشته است . حتی در نثر هم سبك شناسی هست و اختصاص به شعر ندارد . سبك شناسی غیر از شعر شناسی و غیر از ...

خواجه نصیرالدین یك عالم است . ولی یك آدم وارد می داند كه میان سبك و متد و روش این عالمها از زمین تا آسمان تفاوت است . یك عالم سبكش سبك استدلالی و قیاسی است یعنی در همه مسائل از منطق ارسطوئی پیروی می كند .  اگر طب را در اختیار او قرار بدهی طب را می خواهد با منطق ارسطوئی به دست بیاورد ، اگر فقه را هم به او بدهی می خواهد با منطق ارسطوئی استدلال بكند ، اگر ادبیات و نحو و صرف را هم در اختیارش قرار بدهی منطق ارسطوئی را در آن به كار می برد ، سبكش اینگونه است .

 یكی دیگر سبكش سبك تجربی است ، مثل بسیاری از علمای جدید . می گویند فرق سبك ابوریحان بیرونی و سبك بوعلی سینا این است كه سبك بوعلی سینا منطقی ارسطوئی است ولی سبك ابوریحان بیرونی بیشتر حسی و تجربی بوده است، با اینكه اینها معاصر هم و هر دو هم نابغه هستند . یك نفر سبكش عقلی است دیگری سبكش نقلی است . بعضی اصلا سبك عقلی هیچ ندارند ، در همه مسائل اعتمادشان فقط به منقولات است ، غیر از منقولات دیگر به هیچ چیز اعتماد ندارند . مثلا مرحوم مجلسی اگر طب هم بخواهد بنویسد می خواهد طبی بنویسد براساس منقولات ، و چون تكیه اش روی منقولات است خیلی اهمیت هم نمی دهد به صحیح و [ سقیمش ] یا لااقل در كتابهایش همه را جمع می كند. اگر می خواهد در سعد و نحس ایام هم بنویسد باز به منقولات استناد می كند . یكی سبكش منقول است یكی سبكش معقول است ، یكی سبكش حسی است ، یكی سبكش استدلالی است ، یكی سبكش مثلا به قول امروزیها دیالكتیكی است یعنی اشیاء را در جریان و حركت می بیند یكی سبكش استاتیك است یعنی اصلا حركت را در نظام عالم دخالت نمی دهد . چندین سبك وجود دارد .

 حال می آییم در رفتارها . رفتارها نیز سبكهای مختلف دارد . سیره شناسی یعنی سبك شناسی . اولا یك كلیتی دارد : سلاطین عالم به طور كلی یك سبك و یك سیره و یك روش مخصوص به خود دارند با اختلافاتی كه میان آنها هست .  فلاسفه یك سبك مخصوص به خود دارند ، ریاضتكشها یك سبك مخصوص به خود دارند . پیغمبران به طور كلی یك سبك مخصوص به خود دارند و هر یك را كه جدا در نظر بگیریم  یك سبك مخصوص به خود دارد . مثلا : پیغمبر اكرم یك سبك مخصوص به خود دارد . در اینجا یك نكته دیگر را باید عرض بكنم این كه عرض كردم در هنر سبكها مختلف است ، در شعر سبكها مختلف است ، در تفكر سبكها مختلف است ، در عمل سبكها مختلف است این برای آدمهایی است كه سبك داشته باشند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق اخلاق نبوی و سیاست (جزوه)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:01
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل26 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه:

در این مقاله به جلوهایی از اخلاق پیامبر در سیاست می پردازیم و چون سیاست بحث گسترده ای را می طلبد ما فقط سیاست آن حضرت را در جنگ، مورد بررسی قرار می دهیم و با اهداف رسول اكرم در جنگها،آگاهی ایشان با فنون وسیاست های جنگی آشنا می شویم.

معنی " سیره "

ابتدا لغت "سیره" را معنی بكنیم كه تا این لغت را معنی نكنیم نمی‌توانیم سیره پیغمبر را تفسیر بكنیم. "سیره" در زبان عربی از ماده "سیر" است[1]. "سیر" یعنی‌حركت، رفتن، راه رفتن.

" سیره " یعنی نوع راه رفتن . سیره بر وزن فعلة است و فعله در زبان عربی دلالت می كند بر نوع . مثلا جلسه یعنی سبك و نوع نشستن ، و این نكته دقیقی است . سیر یعنی رفتن ، رفتار ، ولی سیره یعنی نوع و سبك رفتار .

آنچه مهم است شناختن سبك رفتار پیغمبر است . آنها كه سیره نوشته اند رفتار پیغمبر را نوشته اند . این كتابهایی كه ما به نام سیره داریم سیر است نه سیره . مثلا سیره حلبیه سیر است نه سیره ، اسمش سیره هست ولی واقعش سیر است . رفتار پیغمبر نوشته شده است نه سبك پیغمبر در رفتار ، نه اسلوب رفتار پیغمبر ، نه متد پیغمبر.

 


[1] - لغت " سیره " را شاید از قرن اول و دوم هجری مسلمین به كار بردند . گواینكه در عمل ، مورخین ما از عهده خوب بر نیامدند ولی لغت بسیار عالی انتخاب كردند . شاید قدیمترین سیره ها را ابن اسحاق نوشته كه بعد از او ابن هشام آن را به صورت یك كتاب درآورده است. و می‌گویند ابن اسحاق شیعه بوده و در حدود نیمه قرن دوم هجری می زیسته است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق اخلاق در اسلام 24 ص (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:01
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات25
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تعریف اخلاق

 

علم اخلاق عبارت است از فنى که پیرامون ملکات انسانى بحث مى‏کند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حیوانى و انسانى اوست، به این غرض بحث میکند که فضائل آنها را از رذائلش‏جدا سازد و معلوم کند کدام یک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضیلت و مایه کمال اوست

 

اخلاق نیک و بد در قرآن

اصول کلى، مسائل اخلاقى و طرق مختلف تهذیب نفس، مکتبها، انگیزه‏ها و نتیجه‏ها، به طور مشروح مورد بررسى قرار گرفت و رهنمودهاى مهم قرآن مجید در زمینه این مسائل در شکل تفسیر موضوعى بیان شد. 

 

کمال انسان از نظر دین

کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51

نویسنده: آیت الله جوادى آملى

خداى سبحان کمال محض و کمال‏آفرین است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند،

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر اعظم (ص) و ازدواج (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:01
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات25
حجم فایل33 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

چكیده : در این مقاله مطالبی در مورد نظرات و سخنان پیامبر اعظم در مورد ازدواج خواهم خواند كه در چندین بخش مختلف جمع آوری و تفكیك شده است.

ابتدا و در شروع كار مطالبی را در تشویق و ترغیب جوان به ازدواج خواهید خواند و فواید ازدواج نیز در آن ذكر شده است و در ادامه به بحث ازدواج می پردازیم و موارد لازم یك همسر خوب و مواردی كه در امر لازم است رعایت شود خواهید خواند .

بعد از اقدام به این امر فرخنده باید به حفظ آن پرداخت زیرا به دست آوردن امری شاید آسان باشد اما حفظ آن مشكل است . كه در این مقادیر با توصیه های پیامبر (ص) در دوام ازدواح آشنا می شویم و در ادامه مواردی در مورد حقوق و وظایف زن در ازدواج ذكر شده است .

در آخر مقاله هم روزنه ای تاریخی در ازدواج های پیامبر باز شده است و از نظر تاریخی نیز به این مسائل پرداخته شده است . 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

اخلاق پیامبر اعظم (ص) از دیدگاه اندیشمندان غرب (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:01
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اخلاق پیامبر اعظم (ص) از دیدگاه اندیشمندان غرب

مقدمه

اینكه اسلام ادعای جاوید و جهانی بودن می كند بدلیل آنست كه عمده ترین و كلی ترین یا مهمترین مسائل انسانی را همراه با جزئی ترین مسائل زندگی كه بشریت همواره و همیشه در جستجوی حل آن و در برخورد با آن بوده مطرح نموده و دخالت و رهنمود عملی و ارزش همه جانبه ای در زندگی انسان دارد پیامبر اعظم (ص) این مسئله را در اهمیت حیاتی آن گوشزد اندیشمندان متعهدی می كند كه به مسائل انسانی و اسلامی جدی می اندیشند 

 

_ بخش  نخستین را به  زندگی محمد (ص) اختصاص داد .

_ در بخش دوم ، از قرآن و اخلاق سخن می گوید .

_ بخش سوم را به عنوان رد تهمت ها آغاز كرده و به اتهامات گوناگون پاسخ می دهد .

_ در بخش چهارم زیبائی های قرآن را به معرض نمایش می گذارد .

 نویسنده‌محقق‌مقدمه ای هم طبق معمول‌در این كتاب نوشته و آن‌را‌با این‌مطلع آغاز    میكند .

جان دیون پورت محقق انگلیسی نویسنده كتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) وقرآن می نویسد . تحقیقات و بررسی های حاضر اثر ناچیزی است ولی با منتهای صداقت وعلاقمندی سعی شده است تا دامن تاریخ حیات محمد از لكه تهمت های كذب  و افتراهای  نا جوانمردانه تطهیر شود و نیز جهد كافی در دفاع از صدق دعوی او كه یكی از بزرگترین نیكو كاران و خیر خواهان جهان بشریت است بكار رفته است .

 نویسندگانی كه كور كورانه تحت تاثیر تعصب قرار گرفته و گمراه شده اند و در نتیجه به حسن شهرت زنده كننده آئین یگانه پرستی اهانت رواداشته اند ، نه فقط ثابت كرده اند كه روح خیر خواهی مسیح – كه با آن همه استقامت و قدرت در انجام آن پایداری نشان داد – در آن ها تاثیر ننموده است بلكه در قضاوت نیز راه خطا پیموده اند .[1]

 گذشته از جان دیون پورت در كشور های اروپائی و نیز آمریكا دانشمندان محققی به اسلام روی آورده اند  و در قرآن كریم و سیرت نبوی (ص) به تامل نظر كردند و نتایج مطالعات و بررسی های خود را منتشر نمودند كه ذكر اسامی و آراء ایشان از حوصله این مقاله بیرون است.

 


[1] - مقدمه عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن ترجمه غلامرضا سعیدی صفحه 13

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

اخلاق پیامبر 16 ص (جزوه)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:01
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات15
حجم فایل20 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیامبر اکرم (ص) نماد اخلاق است

پیامبر اکرم(ص) در شرایطی به بعثت رسید که انواع فسادهای اخلاقی فراگیر شده بود، آن حضرت با بهره گیری از اخلاق ویژه خود، مکارم اخلاقی را به گونه ای اعجاب انگیز گسترش داد و امروز نیز برای جهانیان نماد اخلاق است .

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم بعثت نبی اکرم (ص) اظهار داشت: در عصر جاهلیت مبعوث شدن حضرت محمد (ص) بسیار لازم و ضروری بود، چرا که در این دوران اعراب می بایست صفات زشت و ناپسند را در خود کشته و صفات مثبت و پسندیده را طراحی کنند و آن را به کار گیرند.

وی گفت: با مطالعه اخلاق جاهلیت می توان دریافت که پیامبر(ص) صفات بد را رفع و در مقابل صفات خوب را جایگزین و بنیانگذاری کرد، حضرت محمد(ص) مکارم اخلاقی را به گونه ای اعجاب انگیز گسترش داد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم اظهارداشت: اخلاق پیامبر از آن جهت اعجاب انگیز بود که در شرایطی که اعراب در عصر جاهلیت در اوج فساد و زشتی زندگی می کردند حضرت محمد (ص) دست دخترش را می بوسد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مقاله اخلاق پیــامبر (ص) و ازدواج (معارف اسلامی)

چهارشنبه 2 اسفند 1396
5:00
مارال
دسته بندیمعارف اسلامی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات15
حجم فایل139 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پیشكش عشق

خدیجه بیوه 40 ساله ثروتمند صاحب جاه و جلال و شوكت كه قبلا «دو شوهر بنام «عیسی بن عابد» و «ابوهاله» داشت و سازمان زندگی هر كدام بوسیله مرگ پاشیده شده بود.» تمام وقایع دوران تجارت از سایه بانی ابر آسمانی تا بازگشت حیله سعید بن قمطور را به اضافه پیام فلیق راهب نصرانی را از غلامش میسره شنیده بود تصمیم می گیرد تمام موضوع خصوصی خودش را بوسیله ای با ماه و ش بنی هاشم در میان گذاشته، شاید بدین وسیله عرضه عشق نموده باشد. 

«پیشنهاد حضرت خدیجه (س) به پیامبر بعد از مراجعت پپامبر (ص) از شام صورت گرفت.»

وعده وصل چون شود نزدیك آتش عشق تیزتر گردد

از لحظه ای كه نفیسه دوست بسیار نزدیك و صمیمی خدیجه برای پیشكش عشق او بنزد محمد بن عبدالله رفته‌بود او در اضطرابی غیر قابل توصیف بسر برده، لحظه شماری می كرد تا از انچه نفیسه در پاسخ عرضه عشقش شنیده است مطلع شود. این انتظار چنان هول و وحشتی را فراهم آورده بود كه به اندك ایامی تمام طول تالار پذیرائیش را چندین بار به انتها رسانیده دوباره از سر می گرفت كه ناگهان خبر ورود محمد امین را دادند.

شاید هنوزمذاكره نفیسه با خدیجه به اتمام نرسیده بود یا اصلاً فرصتی جهت انتقال خبر فراهم نیامده بود، كه خدیجه، میزبان آرزویش شده با جلوس پیامبر موعود بركرسی آبنوسی كه قبلاً برای حضرتش فراهم آمده بود دچار شتاب زدگی شد.

بدون كوچكترین مكثی از شدت اضطراب عرض كرد: «مولای من! هر چه خواسته باشی بگو تاتقدیم كنم. » پیامبر موعو كه ذاتاً بزرگواری و كرم وجودیش بالاتر از آن بود كه نسبت به حق خود اظهاری كند سر را پائین انداخت و چیزی نفرمود. خدیجه متوجه شد طرز سخن را عوض كرد عرضه داشتك «آقا قصد دارید این پولی را كه بعنوان پاداش از من بگیرید در چه موردی صرف بفرمائید؟»

آن حضرت با كمال متانت و در عین حال آمیخته با حجب و حیا فرمودند: «عمویم به من قول داده كه با این پول برای من همسری تهیه كند و آن دو شتری را برای سفرهای بعدی خود بكار بیندازم».

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir