تحقیق برنامه ریزی درسی 5 ص (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات5
حجم فایل6 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برنامه ریزی درسی

اهمیت برنامه ریزی درسی

امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر جنبه‌های زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و درسی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و ... .

فواید برنامه ریزی درسی

به روشن شدن اهداف کمک می‌کند.

زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه درسی برای خود می‌کند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد. و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند. اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.

از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

همچون سایر امور زندگی مسائل درسی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از مدت زمانی اختیار بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در برخی موارد درسی همچون نزدیکی امتحانات و در حین برنامه ریزی برای کنکور اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن بسیاری از موفقیتها در آینده.

از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع برنامه ریزیهای استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی درسی بر مبنای یافته‌های روانشناسی اصل در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل ، فرد برنامه ریزی درسی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی آموزشی (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل7 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی، فرایند آگاهانه و سیستماتیک تصمیم گیری در مورد اهداف و فعالیتهای آینده یک گروه، یک فرد یك واحد کاری یا یک سازمان است.

انسان برای پیشرفت در زندگی وتوفیق در آینده نیازمند برنامه ریزی است.

نیاز به برنامه ریزی برای هر دانشگاه و موسسه به میزانی بدیهی است که ضرورتی برای توجیه آن وجود ندارد. می‌توان گفت که برنامه ریزی برای دانشگاه به میزان تنفس برای موجود زنده اهمیت دارد. زیرا چنانچه کارها در دانشگاه بر اساس برنامه ریزی صورت نگیرد مدیران وکارکنان باید دائما با مسائل و مشکلات دست به گریبان خواهند بود وبیشتر توان خود را به جای تحقق اهداف، در رفع دشواریهای روزمره صرف می كنند.

یکی از وظایف مدیران در سطح دانشگاه، برنامه ریزی آموزشی است. برنامه ریزی آموزشی علاوه بر بالا بردن احتمال توفیق مدیر، او رادرانجام سایر وظایف مدیریت یاری می دهد. بدین معنا که با برنامه ریزی صحیح امور سازماندهی شده و تامین منابع انسانی و هدایت رهبری و به ویژه نظارت و کنترل اجرائی تر واثربخش تر خواهد شد.

برنامه ریزی دارای اصولی است که این اصول در مراکز آموزشی با شکلی تخصصی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهمترین اصول برنامه ریزی، تعیین اهداف است که شامل اهداف میان مدت ودراز مدت می شود. مدیر برنامه‌ریز می بایست در انتخاب اهداف دقت کافی داشته باشد چرا که اهداف انتخاب شده قابل وصول بوده وهماهنگی منطقی بین اهداف وجود داشته باشد.

بنابراین، برای رسیدن به آموزش عالی پویا وموفق و توسعه کمی و کیفی دانشگاه برنامه ریزی آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

در تهیه این برنامه می بایست به نکاتی همانند/ طراحی اجراوارزشیابی پروژه های مربوط به ارتقای کیفیت آموزشی تنظیم و ارائه طرح درس چارت آموزشی ارائه خدمات مشاوره ای به اعضای هیئت علمی در مورد طرح درس برگزاری گارگاههای آموزشی برنامه ریزی برای شناسائی نقاط ضعف موجود در سیستم وتوسعه برنامه های جایگزین توجه ویژه كرد.

نتایج استقرار یک برنامه ریزی آموزشی صحیح می تواند شامل مباحث زیر باشد:

1 - فرصتهای آتی به روشنی مشخص می گردند ومشکلات آینده پیش بینی شده وراهکارهای عملی جلوگیری از مواجه شدن با آنها تعیین می شوند.

2 - برنامه ریزی آموزشی در موارد ذیل به مدیر کمک می کند:

الف)عملکرد کلی دانشگاه را مجسم سازد؛

ب)دید روشنی نسبت به روابط سازمانی دانشگاه پیدا کند؛

ج)برداشت کاملی ازشرح وظایف وفعالیتهای درون سازمانی وبرون سازمانی داشته باشد؛

د)با استفاده از پیش فرضها مسائل و مشکلات ممکن در محیط را شناسائی و با در نظرگرفتن تمامی عوامل و نیروهای موثر درست تصمیم بگیرد؛

ه)عواملی که خارج از کنترل است را تشخیص داده و دلائلی برای انتخاب برنامه های جایگزین داشته باشد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی استراتژیك و فناوری اطلاعات در آموزش (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات15
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برنامه ریزی استراتژیك و فناوری اطلاعات در آموزش

منبع: نشریه فرهنگ و پژوهش بهمن ماه 1382
برنامه ریزی استراتژیك سیتم ها و فناوری اطلاعاتی (IT/IS) عبارت است از فرآیند تشخیص سیستم‌های كاربردی مبتنی بر كامپیوتر كه سازمان را در اجرای طرح‌های كاری وتحقق اهدافش یاری می‌كند . برنامه‌ریزی استراتژیك مدت زیادی است كه به عنوان یك ضرورت برای بهره‌برداری از منابع بالقوه سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی شناخته شده است و بررسی یافته‌های پژوهشی در این خصوص نشان می‌دهد كه موانع عمده‌ای بر سر راه چنین برنامه‌ریزی‌های استراتژیك وجود دارد. این مقاله سعی دارد ضرورت برنامه‌ریزی توسعه‌ای سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی برای نوسازی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی ایران را مورد تاكید قرار دهد.
امروزه فناوری ارتباطات و اطلاعات یكی از ویژگی‌های مهم عصر اطلاعات به شمار می‌رود كه امكان طراحی اشكال جدید سازمانی، سیستم های كنترلی جدید ،باز مهندسی فرآیندهای سازمانی و مانند اینها را فراهم ساخته است . (IT/IS) به ما كمك می‌كند دیوارهایی را فروبریزیم كه وظایف، محل‌های جغرافیایی و سطوح مدیریتی را از هم جدا می‌كنند و به ما اجازه می‌دهد شبكه جدیدی از روابط بین اعضای سازمان به وجود آوریم. در حال حاضر كشورهای جهان از لحاظ به كارگیری سطح فناوری در مراحل مختلف قرار دارند و متناسب با آن از ساخت اجتماعی متفاوتی نیز برخوردار هستند بنابراین ضروری است با برنامه‌ریزی توسعه‌ای مناسب از قابلیت‌های سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی در نوسازی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی كشور خود بكوشیم.

واكاوی برنامه‌های توسعه در ایران از منظر برنامه ریزی IS/IT
امروزه در اغلب كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه IS/IT یكی از ابزارهای مهم توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و در برنامه‌های توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از یك طرف، برخی از كشورها مانند سنگاپور با اتخاذ استراتژی پیشگامی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. همانطور كه دروگ (1997) اشاره می‌كند، هر چند عمر به كارگیری سیستم‌ها و فناوری اطلاعات در سنگاپور زیاد نیست ،اما با اتكا به یك برنامه جامع به سرعت در حال تبدیل شدن به یك برنامه جامع به سرعت در حال تبدیل شدن به یك جزیره هوشمند است و از این رهگذر سطوح بالایی از كارایی، اثر بخشی و كسب مزیت رقابتی را تجربه كرده است. از طرف دیگر در كشورهایی مانند ایران به دلیل شرایط خاص، كمتر به نقش كلیدی این ابزارها در حیات توسعه كشور توجه شده است.
نگاهی به برنامه اول و دوم توسعه كشور نشان می‌دهد كه برنامه ریزی IS/IT چندان مورد توجه واقع نشده است و سیاست‌های مناسبی نیز در جهت هدایت سازمان‌ها برای طراحی و استقرار سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی اتخاذ نشده است. در برنامه سوم توسعه در حوزه‌های فرابخشی سند برنامه، سر فصلی از موضوعات به فناوری اطلاعات به عنوان یكی از محورهای توسعه ملی تصریح و خطوط اصلی توسعه در این حوزه در بخش‌های مختلف نرم افزار، سخت افزار، نیروی انسانی، مخابرات، اطلاعات و مدیریت مورد لحاظ قرار گرفته است.
به رغم چنین تأكیداتی، مجموعه اقدامات عملی دستگاه‌های اجرایی كشور در مقایسه با دیگر كشورها، چندان رضایت بخش نیست اما نمی‌توان انتظار داشت سازمان‌ها در كاربرد سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی به طور جهشی عمل كنند. اكنون تجربه انباشته سازمان‌ها این امكان را فراهم ساخته است تا با پرداختن به برنامه‌ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری اطلاعاتی، قدم اساسی در فرایند یادگیری سازمانی برداشته شود.

نگرشهای برنامه‌ریزی استراتژیك IT/IS
برنامه‌ریزی استراتژیك مدت‌های زیادی است كه به عنوان یكی از فعالیتهای بنیادین مدیریت ارشد تشخیص داده شده است. برنامه‌ریزی استراتژیك IT/IS عبارت است از فرایند تشخیص بدره (Prtfolio) سیستم‌های كاربردی مبتنی بر كامپیوتر كه به یك سازمان در اجرای برنامه‌های كاری و تحقق اهدافش یاری می‌رساند.
بنابراین نیاز به اجرای ماهرانه برنامه‌های استراتژیك IS/IT هم در مطالعات تجربی و هم تجویزی مورد تأكید قرار گرفته است. اساساً این مطالعات نشان می‌دهد كه كم توجهی به برنامه‌های استراتژیك میتواند به از دست رفتن فرصت‌های زیاد، تلاش‌های اضافی، شكل‌گیری سیستم‌های ناسازگار و ضایع شدن منابع منجر شود.

یكپارچه‌سازی استراتژی‌ها در سطوح مختلف
تجربه به‌كارگیری سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی در ایران نشان می‌دهد كه این سازمان‌ها از نظر بكارگیری IS/IT مراحل اولیه را پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به مراحل ثانویه قرار دارند. یعنی برای بهره گیری از مزایای ISIT در بخش‌ دولتی و خصوصی نیازمند برنامه ریزی استراتژیك برای طراحی واستقرار سیستم ها و فناوری‌های اطلاعاتی هستند. به همین دلیل لازم است با ابعاد مختلف چنین برنامه ریزی بیشتر آشنا باشند.
یكی از ویژگی‌های برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT جامعیت است. این مفهوم برای توصیف حدود یا قلمرو راهكارها در فرایند برنامه ریزی استراتژیك بكار گرفته می‌شود. جامعیت یكی دیگر از ویژگی‌های برجسته فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیك است كه به وجود ساختار، متون، رویه‌های مكتوب و خط‌مشی‌هایی اشاره دارد كه راهنمای فرآیند برنامه‌ریزی است. تمركز، به توازن بین خلاقیت و جهت‌گیری نظارتی در درون فرآیند برنامه ریزی استراتژیك اشاره دارد. جریان نیز به نقش مدیران سازمانی و بخشی در شروع فرآیند برنامه ریزی اشاره دارد و به عنوان یكی از ویژگی‌های مهم برنامه‌ریزی استراتژیك محسوب می‌شود.
از دیگر ویژگی‌های برنامه‌ریزی اسراتژیك مشاركت است یعنی درحالی كه جریان برنامه‌ریزی با جهت‌گیری عمودی سیستم برنامه ریزی مرتبط است، مشاركت بر حدود درگیری افراد در برنامه ریزی استراتژیك تأكید دارد. همچنین یكی از مهم‌ترین ابعاد برنامه‌ریزی در مدیریت استراتژیك كه به آزمون سرعت تصمیم‌گیری انطباق‌پذیری استراتژیك می‌پردازد، سازگاری است.

فرایند برنامه‌ریزی استراتژیك ITIS
برنامه ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعات ،زمانی اثر بخش خواهد بود كه استراتژی‌های تدوین شده در سطوح سازمانی از سازگاری لازم با خط مشی‌های دولتی برخوردار باشند. به عبارت دیگر با توجه به ارتباط و تاثیر متقابل سطوح خط مشی گذاری و تدوین استراتژی، سازمان‌ها باید در چارچوب خط‌مشی‌های دولتی ناظر بر ITIS برنامه ریزی استراتژیك خود را تهیه و تنظیم كنند . بر اساس نظریات محققان فرایند برنامه ریزی استراتژیك ITIS شامل مراحل زیر می‌شود:
- شروع و آمادگی: در این مرحله مدیریت یك سیستم برنامه‌ریزی را ساماندهی می‌كند و وظایف پروژه و نقش‌ها را تعریف می‌كند. یك مسئول پروژه انتظارات پروژه را برای تیم برنامه‌ریزی تشریح می‌كند به طوری كه همه اعضاء از قلمرو و اهداف پروژه آگاهی پیدا ‌كنند.
- تحلیل استراتژی: سازمانی در این مرحله تیم برنامه ریزی با مدیران مصاحبه می‌كند تا سازمان كار، استراتژی‌های سازمانی، فرآیندهای عمده و نیازهای اطلاعاتی سازمان را مستند كنند. این اطلاعات سپس در قالب مجموعه‌ای از استراتژی‌ها تركیب می‌شوند كه جهت استراتژیك سازمان را تعریف و پایه مدل سازمانی را شكل می‌دهد.
- ارزیابی ISIT فعلی: طی مرحله سوم، تیم برنامه ریزی وضعیت سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا اصلاحات كوتاه مدت برای سیستم‌های موجود را پیشنهاد كند.
- تحلیل عملیات سازمان: در این مرحله مستند‌سازی و اقدامات كاری در سطوح عملیاتی صورت می‌گیرد. تیم برنامه ریزی با مدیران عملیاتی مصاحبه می‌كند تا نیازهای اطلاعاتی، فرآیندها، استراتژی‌های سازمان را تشخیص ‌دهد. این داده‌ها مدل حجمی سازمان را نشان می‌دهد. تیم آن را با نیازهای استراتژیك مدیران ارشد مقایسه می‌كند تا شكاف موجود بین نیازهای ادراكی مدریت ارشد و عملیات نشان دهد. تیم كاری برنامه‌های كلیدی را برای مستندسازی ساز وكارها و فرایندها به كار می‌گیرد.
- تكمیل مدل سازمانی: در این مرحله مدل سازمانی را نهایی می‌كنند و از طریق مدیریت ارشد، اصلاحات و موارد تكمیلی را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس تیم مدل را مورد تحلیل قرار داده و زمینه‌های كاری را مشخص می‌كنند. با استفاده از برنامه‌های كلیدی، مدل سازی به مدل های كاری در زمینهای مختلف تقسیم می‌شود. استراتژی‌های فرعی، واحد سازمانی داده ها و فرایندهای كاری شكل می‌گیرد.
- تعریف معماری اطلاعات: در مرحله ششم، تیم كاری معماری اطلاعات سازمانی را تعریف می‌كند كه شامل سیستم‌های كاربردی، فناوری‌ها، داده‌ها و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان است. در این مرحله گامهای اجرایی نیز فهرست می‌شوند.
- طراحی برنامه استراتژیك: ISIT در این مرحله ، تیم برنامه ریزی پروژه كوتاه مدت و بلند مدت را تعریف می‌كند . این مرحله شامل تعیین اولویت پروژه‌ها و برآورد هزینه های هر یك از پروژه‌هاست و بعد از تائید بالاترین مقام سازمانی طراحی پروژه‌های اولویت‌دار شروع می‌شود .
- بازبینی و ارزیابی :‌در مرحله هشتم، تیم برنامه ریزی كار خودش را طی برنامه‌ریزی مورد بازبینی و ارزیابی قرار می‌دهد .این ارزیابی فعالیت‌های برنامه ریزی آینده را تكمیل و یادگیری برنامه ریزی موثر را ارتقاء می‌دهد.
-
چالش‌های برنامه ریزی استراتژیك ISIT در ایران
روندهایی چون پویایی رقابتی ،جهانی شدن و تغییرات سریع وفناوری اطلاعاتی چالش هایی را در عصر اطلاعات پیش رو دولتها و سازمانها قرار داده است كه كشور ما نیز از آن مستثنی نیست . مهمترین این چالش‌ها عبارتند از :ازتقای آگاهی های سیستم های اطلاعاتی در تمام سطوح سازمانی و ملی، اقدام برای استقاده از فرصتهای ISIT و استفاده استراتژیك از آنها ،و برنامه ریزی استراتژیك ISIT و چگونگی تاثیر فناوری اطلاعاتی بر ساختار صنعت یا توازن سیاسی بین ملت‌هاست. از جمله عوامل بازدارنده استفاده از ISIT میتوان به ابزار رقابتی سازمانها و كشورها ،ارزیابی ارزش استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و نقش سیستم‌ها و فناوری‌ اطلاعات در كسب مزیت رقابتی اشاره كرد.
بدون شك فقدان برنامه‌ریزی استراتژیك ISITدر ایران به طور جدی توانایی سازمانهای بخش دولتی و خصوصی برای بهره برداری از مزایای فناوری‌ها و سیستم های اطلاعاتی را كاهش می‌دهد . امروزه نقش استراتژیك ISIT بر كسی پوشیده نیست همین سبب شده است تا سازمانها مسائل و مشكلات ناشی از طراحی و استقرار و نگهداری آنها را پذیرا باشند، هر چند برای استفاده از فناوری‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی در ایران تلاشهایی صورت گرقته است اما در مقایسه با دیگر كشورها از كمیت و كیفیت كافی برخوردار نیست. همگام بودن با روند توسعه جهانی یكی از عوامل بازدارنده توسعه سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی در ایران محسوب می‌شود. كم توجهی و بعضاً عدم آگاهی از تحولات اقتصادی مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی سبب شده كه نه تنها سیاست‌های اصولی لازم در این زمینه وضع نشود ، بلكه موضع گیری‌های منفی (با استناد به مسائل اخلاقی ) در مقابل فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی نیز لزوم پرداختن به این مهم را به تاخیر انداخته است . بر این اساس مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو سازمان‌های بخش دولتی در برنامه‌ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی شامل: یكپارچه سازی استراتژی‌ها در سطوح مختلف، تغییر نگرش مدیران ارشد، دفع یا تقلیل موانع اجرایی، تغییر نقش بازدارندگی دولت و چگونگی مدیریت در محیط‌های پیچیده است.

بحث و نتیجه‌گیری
این نگرش كه برای اجتناب از پیامدهای منفی سیستمها و تكنولوژی‌های اطلاعاتی باید با آن مقابله كرد و یا با طراحی و استقرار محدود و گزینشی آن اقدام كرد ،خود از عواملی است كه برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT را در ایران به تاخیر انداخته است . فقدان برنامه ریزی استراتژیك نیز به نوبه خود مسائلی را در اداره امور عمومی و مدیریت اثر بخشی و كارآمد سازمان‌ها ایجاد كرده است كه مهم‌ترین آنها عقب ماندگی سازمان‌ها و كشور برای حضور موثر و رقابت در عرصه‌های نوین جهانی است . در گذشته برندگان اقتصادی كسانی بودند كه محصولات و خدمات جدیدی را تولید می‌كردند ، اما در قرن حاضر مزیت رقابتی پایدار بیشتر حاصل فناوری‌های فرآیندی جدید و كمتر حاصل فناوری های تولیدی جدید است و آنچه قبلاً در اولویت قرار داشت اختراع محصولات جدید بود اما در حال حاضر اختراع و تكمیل فرایندهای جدید اهمیت اول را به خود اختصاص داده است .سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعاتی را می‌توان برای خلاقیت در تغییر ساختارهای سازمان و روش‌های عملكرد یك سازمان در رابطه با مشتریان و ارباب رجوع به كار گرفت و از این طریق به مزایای زیادی دست یافت.
به رغم مشكلات در طراحی و اجرای برنامه‌‌های ISIT خیلی از سازمانها وقت وكوشش را در این راه صرف كرده‌اند. پژوهشگران این حوزه از طریق بحث وگقتگو با مدیران سازمانهای بخش دولتی و خصوصی تعدادی از مسائلی كه سازمانها به واسطه فقدان برنامه ریزی استراتژیك سیستمهای اطلاعاتی با آن مواجه هستند رابه این شرح فهرست كرده‌اند: سرمایه‌گذاری‌های سیستمهای اطلاعاتی از اهداف كاری حمایت نمی‌كنند، سیستم‌هایی كه به صورت یكپارچه طراحی نشده‌اند باعث دوباره‌كاری، تاخیر و اتلاف منابع می‌شوند، فقدان ابزاری برای شناخت اولویت‌ها در رابطه با پروژه‌ها و منابع وجود دارد، روشی برای تصمیم گیری در خصوص سطوح منابع مطلوب یا چگونگی زمان به كارگیری منابع خارجی وجود ندارد، اطلاعات مدیریتی ضعیف (ناسازگاری، عدم دقت، كند بودن و در دسترس نبودن و حمایت نكردن فرایندهای تصمیم‌گیری كلیدی) از دیگر موارد است. سوءتفاهم بین كاركنان متخصص فناوری اطلاعات (تضاد و عدم رضایت ) عدم سازگاری استراتژی‌های فناوری با اولویت كاری وعدم تخصیص سرمایه گذاری‌های زیر ساختی نیز از جمله مواردی است كه میتوان به آن اشاره كرد. همانطوركه اشاره شد فقدان برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT باعث می‌شود. سازمان‌ها نتوانند به طور موثر و كارآمد از منابع اطلاعاتی و تكنولوژی خود بهره گیرند . بنابراین برنامه ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی مطابق با نظر محققان كشورهای دیگر یك ضرورت بنیادین در برنامه چهارم توسعه كشور محسوب می‌شود تا از این طریق بتوان به اهداف سه گانه، كارایی، اثر بخشی و كسب مزیت رقابتی نائل شد. هر چند برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT چالش های زیادی را پیش روی مدیران سازمانها قرار می‌دهد، اما نقش هدایتی و تسهیل كنندگی دولت با اتخاذ خط مشی های مناسب در برنامه چهارم توسعه ،بسیار تعیین كننده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات22
حجم فایل22 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

عنوان:

بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی

در مدارس راهنمایی شهر نیشابور

پژوهشگران: كلثوم ابراهیمی سیرزار

لیلا حاجی بیگلو

دانشجویان كارشناسی دبیری علوم تجربی

به راهنمایی: ناهید مهروش

دی 86

فصل اول: طرح مسئله

- بیان مسئله

- اهداف پژوهش

- اهمیت و ضرورت

فصل دوم: پیشینه تحقیق

- پیشینه تحقیق

فصل سوم: روش تحقیق

- روش تحقیق

فصل چهارم: یافته های تحقیق

- تجزیه و تحلیل داده ها

جدول اول

جدول دوم

جدول سوم و جدول چهارم

جدول پنجم- جدول ششم

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

- نتیجه گیری و بحث

- پیشنهادات

- یادداشت ها:

- منابع مورد استفاده:

- پیوست:

«چكیده»

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی 64 دانش آموز و 64 معلم انجام گرفته است.

جهت گردآوری داده ها، 2 عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یكی ویژه دانش آموزان با تعداد 10 سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد 20 سئوال تهیه و اجرا شد، كه بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:

اكثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت كتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را كاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می كند.

آنها معتقدند كه ارزشیابی به شیوه ی كیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشكلاتی مواجه است. اكثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند كه دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان كرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشكلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.

فصل اول

- بیان مسئله:

هدف اساسی تعلیم و تربیت را می توان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان دانست و آموزش و پرورش از سه مرحلة اساسی تشكیل شده است عبارتند از:

1. تهیه و تدوین اهداف     2. آموزشی         3. ارزشیابی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات23
حجم فایل23 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه :

فراغت پدیده ای است اجتماعی و فرهنگی و می توان گفت از آن هنگام كه جامعه و فرهنگی به وجود آمده این پدیده نیز در زندگی مردمان به صورتی مورد یافته ، مطرح گردیده است . در گذشته این اوقات به صورت كار وبازی تواما انجام می پذیرفته كه بیشتر به خاطر مذهب و اعمال آن این زمان را می گذرانیدند ولی در طول تاریخ و تحولات جوامع ، به تدریج كار و بازی از همدیگر جدا شدند و اهمیتی كه بشر برای اوقات فراغت خود قائل شد انواع هنرها و بازیها و . . . بسط و توسعه باور نكردنی پیدا كردند .

در كتاب مقدمه ای بر جامعه شناسی ایران ، شاپور راسخ خطاب به اوقات فراغت آن را چنین تعریف می كند :

(( فراغت به اوقاتی اطلاق می شود كه در ان آدمی نه تنها از تعهدات شغلی و اقتصادی بلكه از تكالیف شخصی و خانوادگی و اجتماعی آسوده باشد و آن را به طیب خاطر به امور صرف كند ، چون تفریح ، بازی ، ورزش و كارهای ذوقی و تفننی فرهنگی ، مصرف دارد . ))

دانش آموزان مقطع اول در دبیرستان عطاركه در حال حاضر مشغول به تحصیل می باشند .

 

هدف تحقیق :

از آنجا كه همواره به این مسئله كه (( تشخیص ، نیمی از شناخت موضوع است )) معتقد بوده ام و اصولاً هر تحقیقی با هدف خاصی آغاز می گردد و تحقیق بدون هدف نتیجه ای بار نمی آورد در این تحقیق هدف بدست آوردن آن سری از علاقه و خواسته های این دانش آموزان در چگونگی گذراندن اوقات فراغت خود می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیان مسئله :

ما با تمدنی رو به رو هستیم كه در آن فراغت نقش مهمی دارد زیرا از یك طرف تكنولوژی به تدریج كار توان فرسا را از دوش افراد بر می دارد مثل     (( رایانه )) و از طرف دیگر زمان كار به علت افزایش حجم تولید ، كاهش می یابد در نتیجه در آینده ای نه چندان دور افراد با ساعات فراغت زیادی روبرو خواهند بود .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:21
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات13
حجم فایل21 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی

ü     رضایت شغلی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

 این مسأله ای است كه بسیاری افراد با آن دست به گریبانند. چه افراد جویای كار كه می خواهند برای اولین مرتبه محیط كار را تجربه كنند و چه كسانی كه سالهاست در حرفه خود مشغولند و از مشكلات آن رنج می برند. محیط كار هر انسانی خانه دوم اوست، چه بسیار افرادی كه عمده ساعات شبانه روز خود را مجبورند در محیط كاری خود بگذرانند. ساده پیداست كه این محیط نیز همچون خانه باید برآورنده حداقلی از نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آنها بتوانند ضمن كسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود پرداخته و خدمتی صادقانه ارائه دهند.  عوامل متعددی وجود دارد كه در كنار هم می توانند ایجاد كننده رضایت شغلی در افراد باشد. چه بسا تنها نبود یك عامل از مجموع این عوامل می تواند از ایجاد رضایت در فرد بكاهد یا حتی او را در زمره افراد ناراضی از شغل خود قرار دهد. میزان درآمد، وجهه اجتماعی، امكان ارتقای شغلی، نحوه مدیریت در محل كار، عدم تبعیض و میزان آگاهی فرد از شغل خود از مهمترین عوامل ایجاد رضایت شغلی در افراد است. میزان درآمد عاملی در انتخاب شغل میزان درآمد یكی از جدی ترین و مهمترین دلایل انتخاب شغل در افراد است به گونه ای كه در بسیاری از موارد حتی می تواند باعث نادیده گرفتن عوامل دیگر باشد. گاه افرادی را می بینیم كه با وجود داشتن مشاغل مهم، كلیدی و دارای پایگاه و وجهه اجتماعی تنها به دلیل كمی درآمد از شغل خود احساس رضایت نكرده به گونه ای كه حتی در موارد بسیاری به تغییر شغل خود حتی با شغلهایی با منزلتی پائینتر اقدام می كنند.   پزشكی یكی از شغلهایی است كه به سرنوشتی این گونه گرفتار آمده است. زمانی پزشكی شغلی با منزلتی بالا و درآمدی خوب بیشترین محبوبیت را در بین اقشار جامعه داشت. اما امروزه به دلیل كثرت جمعیت جامعه پزشكی و همسو نبودن آن با جمعیت جامعه درآمد پزشكان به میزان قابل توجهی كم شده است و شاید هم این كاهش درآمد صرفاً در مقایسه با درآمد پزشكان در گذشته كم به نظر می رسد. اما همین امر پزشكان جوان و جویای پول را به یكی از ناراضی ترین افراد جامعه تبدیل كرده است.  دكتر مقدم، پزشك عمومی كه در یكی از بیمارستانهای خصوصی تهران در بخش اورژانس مشغول است در این مورد می گوید: «امروز اكثریت جوانها بیشتر به دنبال درآمد بیشتر به سمت رشته های پزشكی گرایش پیدا می كنند و كمتر به منزلت این شغل می اندیشند. اما وقتی وارد بازار كار می شوند تازه درمی یابند كه آن درآمد رویایی سرابی بیش نبوده و حتی كار نیز به آسانی پیدا نمی شود. آمار پزشكان بیكار كمتر از مشاغل دیگر نیست.»  دكتر رضایی، پزشك عمومی دیگری است كه یك شركت تبلیغاتی را به تازگی راه اندازی كرده است. در مورد علت تغییر شغلش می گوید: «سطح درآمد پزشكان نسبت به سایر مشاغل بسیار پایین آمده است. مهمترین علت آن هم افزایش تعداد پزشكان نسبت به بیماران است. طبق آمار برای هر هزار نفر یك پزشك احتیاج است. در حال حاضر جمعیت كشور، حدود ۶۰ میلیون نفر است. پس برای این تعداد، شصت هزار پزشك مورد نیاز است. در حالیكه ما بالای صدهزار پزشك در كشور داریم یعنی ۴۰ هزار پزشك بیش از نیازمان داریم. این درحالی است كه ۲۰ هزار نفر هم دانشجوی پزشكی هستند. به عبارت دیگر تا دو سه سال دیگر، ۱۲۰ هزار پزشك خواهیم داشت اما جمعیت در این مدت ۲ برابر نخواهد شد. ظرفیت پذیرش دانشجو هم كه كم نمی شود، سطح بهداشت مردم هم بالا رفته است. اگر وضع به همین صورت باقی بماند، ما در بازار پزشكی باید برای داشتن مریض با هم رقابت كنیم آن هم رقابت ناسالم برای مریضهایی كه وجود ندارند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی روشهای تدریس دبیران دروس دین و زندگی(1) مطالعات اجتماعی و علوم زیستی و بهداشت پایه اول دوره مت

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:21
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات16
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

عنوان:

بررسی روشهای تدریس دبیران دروس دین و زندگی(1) مطالعات اجتماعی و علوم زیستی و بهداشت پایه اول دوره متوسطه استان اصفهان در سال تحصیلی 84-83

 

 

پژوهشگر:

محمد حسین سبحانی نیا

ناظر:

احمد عابدی

 

تیر 1384


مقدمه:

نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن، با توجه به پیشرفت جوامع همواره دستخوش تغییر و تحول است و تحول آموزشی خود معلول تحول اجتماعی و تحول علوم و تکنولوژی است. با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع، نیازهای فردی و اجتماعی نیز پیچیده و متنوع می شوند و ارضای آنها احتیاج به علوم و فنون پیچیده دارد.کسب علوم و فنون جدید در سایه روش های آموزش پیشرفته امکان پذیر است. به این جهت وظیفه و مسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است.دیگر نمی توان با روشهای سنتی جامعه و افراد آن را به سوی یک تحول پیچیده و پیشرفته سوق داد.(شعبانی،1382 ص1)امروزه فراگیران برای ورود به عصر دانایی و روبرو شدن با تحولات شگفت انگیز قرن بیست ویکم باید به طور فزاینده ای مهارت های تفکر انتقادی و خلاق را برای تصمیم گیری های مناسب و حل مسائل پیچیده ی جامعه فرا گیرند. دانش آموزان باید به مهارت های پژوهش و حل مسئله مجهز شوند و روحیه جست و جو گری را در خود تقویت کنند.

برای تربیت چنین شهروندانی که بتوانند به مسائل جهانی بیاندشند، به ارزشهای والای انسانی معتقد باشند، افراد حافظ قانون، مهربان، درستکار، دارای یک درک سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عمیق باشند و بتوانند با تفکر منطقی و نقاد خود، سرنوشت جامعه جهانی را بررسی و ارزیابی کنند، آموزش مهارت های تفکر و یادگیری از طریق روش های یاد دهی- یادگیری فرآیند محور (فعال) ضروری به نظر می رسد و لازم است برای آن برنامه ریزی شود. راه اساسی برای تحقق این مهم، تغییر بنیادی در روشهای آموزش و یادگیری مدارس است. لذا روشهای تدریسی که بتوانند فعالیت دانش آموزان را تقویت کنند و یادگیری را به یک جریان دو سویه وفعال تبدیل کنند،از اهمیت ویژه ای برخوردار است.(کیوان فر،1382)

اگر فراگیران بتوانند در حین آموزش و پرورش، استعدادهایشان را شکوفا سازند و پیوسته احساس موفقیت کنند، و در مدرسه فرصت بررسی مسایل شخصی و اجتماعی شان را داشته باشند، به راحتی می توانند ارزش های اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خود را کسب کنند و لذا از احساس بی کفایتی و بیگانگی اجتماعی در امان باشند. معلم اگر با اصول و مبانی و هدف های آموزش و پرورش، ویژگی های فراگیران و نیاز آنان، روش ها و فنون تدریس و سایر مهارت های آموزشی آشنایی نداشته باشد، هرگز قادر نخواهد بود زمینه شکوفایی استعداد شاگردانش را فراهم کند و آنان را برای زندگی در جامعه متحول امروزی آماده نماید. (شعبانی، 1382 ص 3)

دوره متوسطه از دوره های مهم، حساس و موثر در زندگی فردی و اجتماعی آدمی است. دوره ای است که به سبب وضعیت زیستی، اجتماعی و روانی دانش آموزان آن با سایر دوره های تحصیلی مشترکات و ممیزاتی دادر و دارای طیف وسیعی است که دوران نوجوانی را دربرمی گیرد و در انتهای طیف به دنیای جوانی می رسد. در دوره متوسطه، قسمت اعظم استعدادهای اختصاصی نوجوان و جوان بروز می کند، قدرت یادگیری آنان به حد اعلای خود می رسد، کنجکاوی آنان جهت معینی می یابد و مسائل جدید زندگی نظیر انتخا رشته، انتخاب حرفه و شغل، اداره خانواده و گرایش به مرام و مسلک ذهن آنان را به خود مشغول می دارد و به مرحله ادراک ارزش های اجتماعی، اقتصادی و معنوی می رسند. از این رو این دوره در نظام های تعلیم و تربیت کشورهای مختلف جهان اهمیت زیادی دارد. (صافی، 1379، ص 90)

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی شهر اصفهان با ویژگی‏های خانواد

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:21
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات6
حجم فایل6 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

« بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی شهر اصفهان با ویژگی‏های خانوادگی‏و شخصیتی آنان »

 پژوهشگر : شهلا عطاپور

ناظر : دكتر باغبان

مقدمه

امروزه آمار و ارقام حاكی از مشكلات آموزش و پرورش در وصول به اهدافی است كه رسالت آموزش و پرورش را در جامعه توجیه می كند . نگاهی به گزارشهای مربوط به هزینه های‏افت تحصیلی در برنامه پنج ساله اول (امیری, 1371 ) نشان می دهد كه هزینه های سرسام آوری را خرج عدم وجود انگیزه دانش آموزان نسبت تحصیل كرده‎ایم. (517 میلیون ریال) به نظر می‏رسد شناسایی عوامل موثر در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان مخصوصا" در دوره راهنمایی كه زمان انتخاب ها و پاسخهای اساسی نوجوان به كیستی خود است ، اهمیت به سزایی داشته باشد . شناسایی و رفع موانع ، می تواند به پیشرفت تحصیلی كمك كرده ، موجب صرفه جویی در زمان ، هزینه های مادی و معنوی گردد . شناسایی عوامل متعددی مانند عوامل شخصیتی و خانوادگی كه در رابطه با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی می باشند ، كمك خواهد كرد تا نوجوانان به كانال هایی هدایت شوند كه مسیر اصلی آنان در زندگی است ، كه این خود پیامد های آنی حاصل از اینگونه پژوهش هاست .به نظر می رسد پیامد های آتی پربار تر از پیامدهای آنی باشد . 

 

 

 

اهداف پژوهش

- بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی.

- بررسی رابطه میان عوامل خانوادگی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی.

فرضیه های پژوهش

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق بررسی پیک های نوروزی سال86- (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:21
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات6
حجم فایل8 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بررسی پیک های نوروزی سال86-85

ب- پیک سال دوم :ارسالی از منطقه مبارکه

 نقاط قوت:مطالب بیشتر حول رایانه ومعرفی سایت وهمچنین نرم افزار وسخت افزار می باشد مطالبی از قبیل آیا می دانید-فایلهای زیپ - لحیم کاری -سایت کودکان و....

 همچنین طرح پشت جلد-تصویری از مجتمع فولاد مبارکه-  متناسب با کتاب حرفه وفن می باشد.

نقاط ضعف:تنها مطالب مربوط به لحیم کاری متناسب با کتاب حرفه وفن است ومطالب بیشتری در این زمینه مشاهده نمی شود.

ج-پیک سال سوم:ارسالی ازناحیه ۴

نقاط قوت:مطالب بسیار مفید ومتنوعی در ارتباط با درس حرفه وفن مشاهده می گردد مطالبی پیرامون صرفه جویی در مصرف آب زنگ زدگی آلومینیوم -آبگرمکن خورشیدی- کلسیم-معرفی سایتهای مفید- رایانه-مصونیت در برابر بیماریها-پخت کلوچه - موتور سیکلت-تولید کاغذ-بهداشت روانی -هفت سین حرفه وفن و.... که متناسب با پسران ودختران می باشد.

ضعف:مطلب "طلای کثیف " وکربو ییدراتهابا سال اول مشترک می باشد همچنین طرح روی جلد تناسبی با فناوری ندارد .

پیشنهاد: بهتر است مسولین عزیز که کار نظارت بر طراحی و تایپ پیکها را بر عهده دارندتوجه بیشتری به این امر نمایند تا از درج مطالب تکراری در پیکهای سه پایه جلوگیری شود.

 

بررسی پیک نوروزی پایه ی پنجم

نقطه نظرات سرگروه های پایه ی پنجم دررابطه با پیک نوروزی این پایه

باعرض سلام ، ضمن تشکراز دست اندرکاران پیک نوروزی پایه ی پنجم وآرزوی سالی سرشار

ازموفقیت ،شادکامی وسلامتی برای ایشان نقطه نظرات خود را به شرح ذیل اعلام می داریم .

1- در صفحه یک، تصویر گل جالب نیست واگر از گل هایی با رنگ های شادتر استفاده می شد

مناسب تر بود .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

بررسی افت تحصیلی در مدارس راهنمایی تحصیلی 8ص (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:21
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بررسی افت تحصیلی در مدارس راهنمایی تحصیلی

مقدمه

تحصیل فرزندان امروزه یکی از دغدغه های مهم خانواده های کشورمان را تشکیل می دهد این دغدغه بیشتر به دلیل وابستگی آینده فرزندان به میزان توفیق آنان در تحصیل استاگر چه این دل نگرانی ها برای اعتلا و ارتقای تحصیلی فرزندان و در کل نظام آموزش و پرورش نقطه ای امید بخش و خوشایند به حساب می آید.در شکل دیگر نوعی اضطراب و تشویش برای خانواده ها و دانش آموزان فراهم می نماید که چنانچه فردی مراحل تحصیل را به شکلی کامل طی نماید و راه یابی او به دانشگاه دچار اشکال گردد دیگر نمی تواند فردی موفق و شهروندی مؤثر به لحاظ اجتماعی به شمار آید.به نظر می رسد نظام تربیتی ما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که از سویی افت تحصیلی را کاهش دهد و کارایی آموزشی را بالا ببرد و راه های پیشرفت تحصیلی را برای اعتلای آموزشی در پیش گیرد و از سوی دیگر ملاک توفیقات اجتماعی و شغل یابی را تنها مدارک تحصیلی دانشگاهی شاخص قرار ندهد.بلکه شایستگی های فردی، ابتکارات انسانی و تلاش های سازنده افراد را به عنوان ملاک اعتباری برای شاخص های اجتماعی و نیاز های شغلی مورد توجه قرار دهد.یکی از مشکلات نظام های آموزشی هر کشور افت تحصیلی است که یک نظام آموزشی کارآمدکمترین افت و بالاترین بازدهی را دارد.وقتی صحبت از افت تحصیلی می شود شامل جنبه های مختلف شکست چون غیبت مطلق از مدرسه ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایه تحصیلی ، کیفیت نازل تحصیلات دانش آموزان با آنچه تداعی میگردد.

ضرورت توجه به دوران راهنمایی تحصیلی

آغاز دوران راهنمایی تحصیلی شروع دوران نوجوانی کودکاناست.کمک به نوجوان برای یافتن و شناخت توانائیها، امکانات و ظرفیتهای درونی می تواند نقطه شروع تربیت این دوران پر آشوب باشد که خود راه را برای یکی از مختصات این مرحله یعنی یافتن هویت و نقش اجتماعی باز می کند. حیات جمعی و نیاز به عضوی از گروه بزرگتر بودن مقدمه فعالیتهای اجتماعی می شود و از آنجا که در عصر حاضر تحصیلات نقش و تاثیر زیادی در دستیابی به این مهم دارد راهنمایی تحصیلی مقدم بر راهنمایی شغلی قرار می گیرد. در سیستم آموزشی ما دوره راهنمایی تحصیلی بعد از ابتدایی این وظیفه را به عهده دارد. یعنی در این دوران دانش آموزان به رشته های تحصیلی مناسب هدایت می شوند. هرچه هدایت تحصیلی صحیح تر و با روشهای اصولی تر انجام گیرد نتایج کاملتر و موفق تری به دنبال خواهد داشت. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir