تأثیر عوامل فیزیكی كلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش 25 ص (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:24
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات25
حجم فایل222 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تأثیر عوامل فیزیكی كلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

 

    اگر چه رابطهٔ معناداری بین متغیرهای فیزیكی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

● چكیده:

این مقاله به عنوان گزارشی از یافته‌های یك پژوهش گسترده، درصدد است رابطه‌ متغیرهای فیزیكی كلاس درس را با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار دهد. یافته‌های مربوط به عوامل انسانی كلاس درمقالهٔ جداگانه‌ای گزارش شده است.

به منظور انجام پژوهش، ۷۲ كلاس پنجم به صورت تصادفی طبقه‌‌ای و ۲۱۸۸ دانش‌آموز و معلمان این كلاسها ازمدارس ابتدایی استان اصفهان انتخاب شدند.[۱] روش مورد استفاده در این پژوهش كمی و كیفی بوده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، فرمهای پرسشنامه، مشاهده و آزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌های كمی پژوهش، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان داد كه اگر چه رابطهٔ معناداری بین متغیرهای فیزیكی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین مشخص شد كه فضاهای آموزشی مدارس كنونی ما با ویژگیهای روانی كودكان و نوجوانان سازگار نیست. بنابراین، لازم است در این رابطه اصلاحات لازم به عمل آید. متغیرهای فیزیكی، حتی اگر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.

● مقدمه

آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می‌دهد كه همهٔ این كشورها، آموزش و پرورش توانمند و كارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یكدیگر عمل می‌كنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان حاصل گردد. هرقسمت از این نظام باید به گونه‌ای آماده شود كه دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود، زیرا اگرجزئی از نظام ازكار باز ایستد، كارآیی اجزای دیگرنظام كاهش یافته و صدمه خواهد دید.

با در نظر گرفتن و تجزیه و تحلیل درون‌ دادهایی از قبیل متغیرهای فیزیكی، می‌توان با آگاهی بیشتری اقدام به برنامه‌ریزی نمود. البته علاوه بر عوامل فیزیكی، متغیرهای زیاد دیگری نیز وجود دارند كه فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند كه با انجام پژوهش می‌‌توان میزان تأثیر آنها را تشخیص داد. وقتی كه نظامهای آموزشی اطلاعات لازم را در چنین زمینه‌‌های اساسی در اختیار نداشته باشند، نمی توان عملكرد صحیح را در عرصه‌های مختلف آموزشی و پرورشی انتظار داشت. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تاثیر شیوه های فرزند پروریِ والدین بر شخصیتِ اجتماعی و فرهنگی جوانان 13ص (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:23
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات13
حجم فایل20 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تاثیر شیوه های فرزند پروریِ والدین بر شخصیتِ اجتماعی و فرهنگی جوانان

شخصیتِ اجتماعی و فرهنگیِ فرزندان توسط : خانواده، مدرسه، رسانه ها و محیط های اجتماعی دیگر ساخته می شود.  

● مقدمه و طرح مساله:

انسانها در بَدو تولد مانند کاغذ سفیدی هستند که هنوز چیزی بر روی آن نوشته نشده است. (راموز, ۱۹۷۶ : ۱۱۹) هر آنچه که ما بر روی آنها بنویسیم, در آینده همان را خواهیم خواند. به عبارت دیگر، شخصیتِ اجتماعی و فرهنگیِ فرزندان توسط : خانواده، مدرسه، رسانه ها و محیط های اجتماعی دیگر ساخته می شود. یعنی, قاعدتا شکل، فرم و محتویِ هر کدام از این منابع, نسبتا مشابه شکل, فرم و محتویِ شخصیتِ روانی، اجتماعی و هویت فرهنگی جوانان خواهد بود.

این منابع بطور یکسان عمل نکرده و تاثیر یکسانی بر روی افراد جامعه ندارند. در بعضی از افراد، خانواده و در افراد دیگر، مدرسه و در تعدادی دیگر, ممکن است رسانه ها بیشترین تاثیر را داشته باشند. اما، همانطوری که تحقیقات نشان می دهند، بیشترین تاثیر در روند جامعه پذیری و فرهنگ پذیری انسان، در نتیجه, شخصیت روانی و فرهنگی او تا قبل از ۶ سال پایه ریزی می شود و این زمان را انسان بیشتر در خانواده می گذراند. (دادسون, ۱۹۷۲)

در مواقعی که خانواده بتواند با روابط آموزشی صحیح، فرزند را به سمت خود جذب کند، تاثیر نیروهای دیگر حتی در صورتی که مخالف با فرهنگ رایج خانواده باشند, به حداقل خواهد رسید، و در صورت موافقت نیز تشدید خواهد شد. در صورتیکه خانواده با روابط نا صحیح خود نقش دافعه را نسبت به فرزند داشته باشد، طبیعتا, منابعِ دیگر که رابطه ای بهتر و آموزشی تر از خانواده ایجاد کنند، می توانند بر روی چگونگی شخصیتِ روانی، اجتماعی و فرهنگی فرزندان اثر بسزایی داشته باشند. از منظری دیگر، در صورتیکه رابطة خانواده، رابطه ای بر اساس دمکراسی و آزادی باشد، اولا, فرزند بیشتر به سمت خانواده تمایل نشان خواهد داد، ثانیا, جنبة اجتماعی شدن او بیشتر تقویت شده و وی نقش فعالتری را در جامعه ایفا می کند. در غیر اینصورت غالبا دیده شده که فرد منزوی بوده و با محیط اطراف خود منفعلانه بر خورد خواهد کرد.

وجود شخصیت سالم روانی و فرهنگی فرزندان در گروِ یک نکتة اساسی است که در اکثر خانواده های مورد مطالعة این پژوهش کیفی (لاپلانتین, ۲۰۰۰) که در سلامت روان بسر میبرند، مشترک به نظر می رسید، و این نکته, مسئلة حضور والدین در جمع خانواده بود. به عبارت دیگر، مدت زمانی است که والدین در خانه می باشند, و یا شکل فضایی که در خانه حاکم است. البته، وجود زمان و یا فضا به تنهایی کافی نبوده، بلکه در این مدت زمانِ حضورِ فیزیکی، داشتن رابطة آموزشی (هس و ویاند, ۱۹۹۴) و مسئلة وجود ارتباطات کلامی, (بودیشون, ۱۹۸۲) یعنی گفتگو در بین اعضاء خانواده لازم و مطرح است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق پرورش خلاقیت تحصیلی در دانش آموزان (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:23
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل7 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرورش خلاقیت تحصیلی در دانش آموزان                        

Tuesday, 15 April 2008

برخلاف یادگیری از طریق مهارت های فكری مثل استدلال، درك و حفظ كردن، در تفكر و یادگیری خلاق، توانایی هایی چون ارزشیابی (توانایی حس كردن مشكلات و تناقضات) و ارایه اطلاعات به صورت های متفاوت (به طور مثال رعایت فصاحت، انعطاف پذیری، ابتكار شرح و توضیح) به كار گرفته می شود. بچه ها ترجیح می دهند به جای حفظ كردن، اطلاعات را به روش های خلاق یاد بگیرند كه در این صورت بهتر و بیش تر هم یاد می گیرند. این سوال نشان دهنده تفاوت بین یادگیری از طریق كتاب های درسی یا یك بزرگ تر و یادگیری خلاق است:

-كریستف كلمب در چه سالی آمریكا را كشف كرد؟ 1492. پاسخ نیازمند تشخیص و حفظ كردن اطلاعات است.

-كریستف كلمب و ستاره شناسان چه تفاوت و چه شباهتی دارند؟ پاسخ نیازمند درك بیش تر است نه حفظ كردن و این سوال دانش آموزان را به فكر درباره دانسته هایشان وا می دارد.

فرض كنید كه كریستف كلمب در ابتدا وارد كالیفرنیا می شد، زندگی و تاریخ، چگونه عوض می شد؟

پاسخ این سوال نیازمند تفكر خلاق مثل: تخیل، تجربه، كشف، شرح و توضیح ابتكار عمل، آزمایش راه حل ها و كشف ارتباطات است.

 

رفتار خلاق در نوجوانان

نوجوانان طبیعتی كنجكاو دارند، آن ها با سوال كردن، جست وجو، آزمایش و بازی یاد می گیرند.آن ها نیاز به فرصت هایی دارند تا جهان را از نزدیك تر ببینند، نیاز به لمس كردن دارند و نیاز به زمان تا تجربه ای خلاق داشته باشند و ما میل كودكان به كنكاش در جهان را محدود می كنیم.ما با گفتن «كنجكاوی گربه را به كشتن می دهد» آن ها را ناامید می كنیم.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق پرسشگری و تفكر نقادانه 4 ص (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:23
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات4
حجم فایل5 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پرسشگری و تفكر نقادانه

نویسنده : حاج ابوالقاسمی، سیما

سال انتشار : 1385

چكیده

در این مقاله موضوع و اهمیت پرسشگری و تفكر نقادانه مورد بررسی قرار می گیرد. تعریف تفكر نقادانه، اصول تفكر نقادانه، ویژگی های افراد دارای تفكر نقادانه، راهكارهای پرورش تفكر نقادانه مطالب این مقاله را تشكیل می دهند.

منبع : روزنامه همشهری،‌ سه شنبه 21 آذر 1385، سال چهاردهم، شماره 4156، صفحه 17.

كلیدواژه : پرسشگر ؛ نقاد ؛ انتقاد ؛ پرسشگری ؛ نقادی

1- مقدمه

یكی از مهمترین وجوه تمایز انسان از دیگر موجودات، قدرت تفكر و خلاقیت، قدرت دستكاری در ذهن و پدیده‌ها، قدرت كشف و تولید ابزار و اندیشه‌های جدید است. در دنیای پر از چالش امروز كه حق و باطل، درست و غلط، حقیقت و دروغ سخت به هم آمیخته‌اند، داشتن حس مهارت تشخیص آنها از یكدیگر، رمز موفقیت در زندگی است. ذهن نقاد هر چیزی را به راحتی نمی‌پذیرد و یا رد نمی‌كند، بلكه ابتدا در مورد آن موضوع، سؤال و استدلال می‌كند سپس می‌پذیرد یا رد می‌كند. داشتن این نوع تفكر، كمك می‌كند تا هنگام تصمیم‌گیری مسأله را از جوانب گوناگون بررسی و نقد كنیم زیرا تفكر نقادانه برپایه پرسیدن، كسب اطلاعات و استدلال قرار دارد و از تعصب و خودرأیی به دور است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق بزرگداشت معلم (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:23
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل119 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بزرگداشت معلم

تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.

انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.

 

غدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.

 

در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند ...

مفهوم علم

ـ امروزه در زبان پارسی و عربی كلمه «علم» به دو معنای متفاوت بكار برده می شود.

1- معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. قرآن كریم به این معنا اشاره دارد كه  « هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» «آیا یكسانند آنان كه می دانند و آنان كه نمی دانند.» (زمر/ 9)از این منظر به همه دانستنیها صرف نظر از نوع آنها علم گفته می شود مطابق این معنا، اخلاق، ریاضیات، فقه، ‌دستور زبان، مذهب، زیست شناسی و نجوم همه علم اند... كلمه  Knowledge در انگلیسی و Connaissance  در فرانسه معادل این معنا علم اند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی درسی (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:23
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مراحل آماده شدن برای كنكور:

  •  به مدت دو هفته سؤالات كنكور سالهای گذشته را به ترتیب سال خوانده تا ذهن شما با سؤالات كنكور آشنا شود. و هنگام مطالعه دروس متوجه باشید كه به چه نكاتی باید بیشتر تمركز كنید و…
  • در مدت زمان طولانی (حدود 5 ماه) تمام دروس را به طور دقیق مطالعه نماییدو تكالیف هر مبحث را انجام دهید. طوری مطالعه كنید كه برای امتحان تشریحی آماده شوید. دانش پژوهان باید كتابهای سال پیش دانشگاهی را با كلاسهای درس مطالعه نمایند و پیش بروند. در این مرحله بر تست زدن خیلی تأكید نمی گردد ولی چنانچه داوطلب در اوقات نیمه طلایی به این عمل مبادرت ورزد نوعی مرور مطالب محسوب شده و برای رفع خستگی روانی افزایش اعتماد به نفس و ارزیابی نحوه مطالعه خویش خوب است. برای یادگیری عمیق دروس سعی كنید  از روش های تقویت دروس كه بعداً خواهد آمد استفاده كنید.
  • پس از پایان مرحله مطالعه عمیق و یادگیری دقیق تمام كتابها را مرور كرده و با استفاده از تستهای طبقه بندی شده و دارای پاسخ تشریحی تست بزنید. در این مرحله كه تا دو هفته به زمان كنكور ادامه خواهد داشت تست زدن مورد تأكید است زیرا تست زنی سرعت عمل شما را در جلسه كنكور افزایش داده پاسخ به سؤالات را به سبك تستی خواهید آموخت. مطالب را مرور خواهید كرد و فواید دیگری از این قبیل.
  •  در دو هفته آخر فقط نكات مهم و خیلی مهم را مرور كنید این مرور كردن را به كتابهای خاصی محدود نكنید بلكه تمام كتابها را دوباره خوانی نمایید البته مرور دروس اختصاصی را به روزهای نزدیك به كنكور موكول نمایید به شرطی كه مطمئن شوید كه در آن روزها از عهده مطالعه آنها بر خواهید آمد.
  • Ø     تعیین جیره هفتگی:

-  مفهوم: جیره هفتگی به این نكته می پردازد كه شما بطور متوسط در هر هفته باید چند صفحه از هر درس را مطالعه نمایید تا در پایان دوره( عمیق و یا مرور همراه با تست زنی) بتوانید كتابها را تمام كنید. این عمل بسیاری از نگرانیها را از شما دور كرده و نوعی محرك بای شما خواهد بود و شما را از افراط و تفریط در مطالعه كردن باز خواهد داشت.

-   نحوه محاسبه: شما برای شركت در كنكور ( مثلاً  گروه آزمایشی علوم تجربی) باید دروسی را كه از سوی سازمان سنجش اعلام شده امتحان كنید. هر درس غالباٌ متشكل از چند كتاب است مثلاً درس عربی برای كنكور تجربی (به عنوان یك در عمومی) شامل عربی سال دوم و سال سوم است برای محاسبه جیره هفتگی مجموع صفحات عربی دوم و سوم را بر تعداد روزهای دوره(مثلاً در مرحله مطالعه عمیق ما مدت زمان پنج ماه یعنی 150 روز را پیشنهاد كرده بودیم) تقسیم كنید و خارج قسمت را بر هفت (ایام هفته) ضرب كنید. عدد بدست آمده جیره هفتگی شما در درس عربی خواهد بود. به عبارت دیگر شما باید هفته ای X صفحه عربی بخوانید تا در پایان دوره كتابهای عربی تان را تمام كنید. لازم به ذكر است كه دانش پژوهان در مرحله مطالع عمیق نباید كتابهای سال جاری (پیش دانشگاهی) را در جیره بندی وارد نمایند. زیرا آنها می توانند دروس مذبور را با كلاس پیش رفته و مطالعه نمایند.

پس از محاسبه جیره هفتگی جدولی مشابه جدول ذیل ترسیم نمایید و مطابق آن پیش بروید:

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی درسی تلفیقی (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات14
حجم فایل27 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

درآمدی بر طراحی برنامه های درسی با تاكید بر رویكردهای تلفیقی

 عادل پیغامی

فهرست :

  • ·        مقدمه
  • ·        چرایی رویكرد تلفیق
  • ·        انواع رویكردهای تلفیق

§        درون رشته ای موازی

§        میان رشته ای

§        چند رشته ای

§        چند رشته ای متقاطع

§        چند رشته ای متكثر

§        فرارشته ای

  • ·        فرارشته ای افقی
  • ·        فرارشته ای قائم
  • ·        فرارشته ای مورب

  

مقدمه :

          فلسفه آموزش در گذشته صرفاً به انتقال مجموعه ای از یك دانش سازمان یافته و یا ایجاد و ارتقاء نظام ارزشی حاكم بر رفتارهای فرد و جامعه محدود می شد كه این مهم در چارچوب و برنامه ای برأمده از یك نظام رشته ای با ساختاری مشخص و زنجیره ای نهادینه از مفاهیم  روشها و گامهای آموزشی عملی می شد.

          اما امروزه فلسفه آموزش به بیش از آنچه در گذشته بود توسعه یافته و رویكردهای جدیدی مورد استفاده قرار گرفته كه در آنها اهمیت اصلی به شخص انسان داده می شود  نه به مسیری كه وی طی می كند . دراین برنامه ها واقعیتها و نیازهای دنیای جدید در فراسوی ساختار یكسویه نگر رشته ها جستجو شده و جزئی نگری و محدودیتهای تخصصی شدن و تقسیم علوم مطعون واقع می شود.

          آشنایی با این رویكردها و چرایی آنها برای برنامه ریزان درسی بویژه در دانشكده ها و موسساتی كه در پی دستیابی به مرزهای جدید و خلق بایسته های خاص در عرصه علوم بویژه علوم انسانی هستند لازم و كارآمد است.

          دراین نوشته به اختصار و ایجاز تمام به معرفی اجمالی آنها می پردازیم.

 

1) چرایی رویكرد تلفیق :

          عوامل و بستر موثر در ظهور رویكردهای تلفیقی و عنایت به نظامهای غیر رشته ای را می توان در موارد ذیل خلاصه كرد:

          الف) انسان و پیچیدگیهای آن و همچنین طبیعت و ابعاد مختلف آن و تعدد و تكثر رهیافتها,  روشها و ابعادی كه می توان آنها را در بررسی از واقعیت های فیزیكی یا انسانی مورد توجه قرار داد و از سوی دیگر لازمه منطقی رشد و پیشرفت در علوم كه به انقسام موضوعی و روشی درعلوم منجر شده, موجب می شود كه دانش سازمان یافته ( دیسیپلین ) یا علوم متعارف نتوانند به خوبی بر واقعیت منطبق شده و الگو و آینه ای گویا و شناسنده از آن باشند. فلذا برنامه ریزان و طراحان آموزشی با تفطن براین موضوع به تلفیق رشته ها و معارف بشری دست می زنند تا یافته های جدیدی را در عرصه علم و فن آوری كسب كرده باشند و به یكسری مسائل جدید,  مستحدثه و چند وجهی, پاسخهای درخور یابند.

          ب) رشد بیش از حد و روز افزون مرزها در علوم موجبات تبعاتی شده كه نیاز محیط های علمی به برنامه های غیر رشته ای را توجیه و تثبیت كرده است. این تبعات عبارتند از :

-        دگماتیزم و فانتسیزم[1]  كه به تبع تخصصی شدن در عرصه علوم پیدا شده است .

-        جزئی نگری , غیر واقع نگری و یكسویه نگری ناشی از تقطیع علم

-        حاكمیت روشها و مبادی انتزاعی و تجریدی فارغ یا حتی مغایر با واقعیت بویژه ناشی از تحویل گرایی مفرط1

-    حاكمیت نوعی بی اطلاعی و بی فایدگی هر یك از رشته ها نسبت به سایر رشته ها و فقدان هرگونه تعامل و تاثیر و تاثر مثبت میان رشته ها

-        عدم اطلاع و استفاده از مواهب مربوط به جامعیت و سازگاری درونی علم و نادیده انگاشتن دیدگاه كل گرایانه

-        افزایش كارآمدی علوم در دستیابی به اهداف چند وجهی و متكثر

-        عدم وجود شرایط انتقال علوم فراگرفته شده به موقعیتها و نظامهای مختلف

          ج) تولید علوم مطلوب ، كه می توان جریانات موجود در این عرصه را در سه دسته جریانات مسیحی ، جریانات پست مدرن و جریانات اسلامی كه در پی تعریف و تبیین علوم اسلامی نوین هستند, خلاصه كرد.

          د) دریافت این حقیقت كه نظامهای محتوایی رشته ها در واقع و ابتدا نوعی طبقه بندی عملی برای دانش و موضوعات تحقیقی پژوهشی وابسته به آن رشته به شمار می رفته و الزاماً به معنای مبنایی برای سازماندهی آموزشی نمی تواند مفید و ضروری واقع شود.

 

درمجموع رویكردهای تلفیقی در پی این هستند كه با ارائه سازماندهی خاصی از آموزش ، فرصتهایی را برای فراگیران فراهم سازند تا با اصول ، مبادی ، روشها و موضوعات متنوع در قلمروهای متعدد آشنا شوند. و این البته به معنای نفی محاسن و فواید نظامهای رشته ای نیست. رویكرد رشته ای به علت برخورداری از آگاهی سازمان یافته از حقیقت از طریق مفاهیم و الگوهای مربوط و رشد تدریجی و منطبق بر مسیر تعریف شده ، اثر اطمینان بخشی بریادگیرنده دارد.

          رویكرد رشته ای ، یادگیرنده و یاددهنده را مستقیماً با ساختاری منطقی مواجه می كند كه خودبخود توالی زنجیره مفاهیم , پیش نیازهای موضوعی و روشی خاص را رعایت كرده و از طریق مفاهیم و الگوها , ساختارهای حقیقت را آشكار می كند. و این خود امتیازی قابل توجه است كه نباید در رویكردهای تلفیقی رقیب مورد غفلت واقع شود. در واقع ساختار منطقی علم بی فایده نیست بلكه بحث در شیوه استفاده از آن و مهارتهای بدست آمده برای یادگیرنده است. لذ ا « ساختار منطقی یك علم »و « سازماندهی مهارتها » دو متغیری هستند كه در یك برنامه درسی خوب همزمان باید مورد عنایت باشند و تركیب بهینه ای از آنها مورد استفاده  برنامه ریز واقع شود.

          لازم بذكر است در ادبیات نوپای برنامه درسی تلفیقی كه در ایران وجود دارد ، عمدتاً اصطلاح « میان رشته ای » معادل همه رویكردهای غیر رشته ای و تلفیقی بكار می رود كه چندان مقرون به دقت و صحت نیست و در ادامه این نوشته خواهیم دید كه رویكردها میان رشته ای یكی از حالات متصور برای برنامه نویسی تلفیقی می باشد.

 

2) انواع رویكردهای تلفیق

          بطور كلی و براساس نمودار شماره یك صفحه آتی ،‌رهیافتهای موجود در طراحی برنامه های درسی به حصر عقلی در دو دسته رهیافتهای رشته ای1 و رهیافتهای غیر رشته ای2 تقسیم بندی می شوند. رهیافتهای غیر رشته ای نیز خود به دو دسته رویكردهای تلفیقی با محوریت رشته و رویكرد تلفیقی بدون محوریت رشته دسته بندی می شوند  

رهیافتهای طراحی در برنامه های درسی                                           

         رهیافت رشته ای                               (Disciplinary 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی درسی 5 ص (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات5
حجم فایل6 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برنامه ریزی درسی

اهمیت برنامه ریزی درسی

امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر جنبه‌های زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و درسی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و ... .

فواید برنامه ریزی درسی

به روشن شدن اهداف کمک می‌کند.

زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه درسی برای خود می‌کند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد. و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند. اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.

از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

همچون سایر امور زندگی مسائل درسی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از مدت زمانی اختیار بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در برخی موارد درسی همچون نزدیکی امتحانات و در حین برنامه ریزی برای کنکور اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن بسیاری از موفقیتها در آینده.

از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع برنامه ریزیهای استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی درسی بر مبنای یافته‌های روانشناسی اصل در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل ، فرد برنامه ریزی درسی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی آموزشی (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل7 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی، فرایند آگاهانه و سیستماتیک تصمیم گیری در مورد اهداف و فعالیتهای آینده یک گروه، یک فرد یك واحد کاری یا یک سازمان است.

انسان برای پیشرفت در زندگی وتوفیق در آینده نیازمند برنامه ریزی است.

نیاز به برنامه ریزی برای هر دانشگاه و موسسه به میزانی بدیهی است که ضرورتی برای توجیه آن وجود ندارد. می‌توان گفت که برنامه ریزی برای دانشگاه به میزان تنفس برای موجود زنده اهمیت دارد. زیرا چنانچه کارها در دانشگاه بر اساس برنامه ریزی صورت نگیرد مدیران وکارکنان باید دائما با مسائل و مشکلات دست به گریبان خواهند بود وبیشتر توان خود را به جای تحقق اهداف، در رفع دشواریهای روزمره صرف می كنند.

یکی از وظایف مدیران در سطح دانشگاه، برنامه ریزی آموزشی است. برنامه ریزی آموزشی علاوه بر بالا بردن احتمال توفیق مدیر، او رادرانجام سایر وظایف مدیریت یاری می دهد. بدین معنا که با برنامه ریزی صحیح امور سازماندهی شده و تامین منابع انسانی و هدایت رهبری و به ویژه نظارت و کنترل اجرائی تر واثربخش تر خواهد شد.

برنامه ریزی دارای اصولی است که این اصول در مراکز آموزشی با شکلی تخصصی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهمترین اصول برنامه ریزی، تعیین اهداف است که شامل اهداف میان مدت ودراز مدت می شود. مدیر برنامه‌ریز می بایست در انتخاب اهداف دقت کافی داشته باشد چرا که اهداف انتخاب شده قابل وصول بوده وهماهنگی منطقی بین اهداف وجود داشته باشد.

بنابراین، برای رسیدن به آموزش عالی پویا وموفق و توسعه کمی و کیفی دانشگاه برنامه ریزی آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

در تهیه این برنامه می بایست به نکاتی همانند/ طراحی اجراوارزشیابی پروژه های مربوط به ارتقای کیفیت آموزشی تنظیم و ارائه طرح درس چارت آموزشی ارائه خدمات مشاوره ای به اعضای هیئت علمی در مورد طرح درس برگزاری گارگاههای آموزشی برنامه ریزی برای شناسائی نقاط ضعف موجود در سیستم وتوسعه برنامه های جایگزین توجه ویژه كرد.

نتایج استقرار یک برنامه ریزی آموزشی صحیح می تواند شامل مباحث زیر باشد:

1 - فرصتهای آتی به روشنی مشخص می گردند ومشکلات آینده پیش بینی شده وراهکارهای عملی جلوگیری از مواجه شدن با آنها تعیین می شوند.

2 - برنامه ریزی آموزشی در موارد ذیل به مدیر کمک می کند:

الف)عملکرد کلی دانشگاه را مجسم سازد؛

ب)دید روشنی نسبت به روابط سازمانی دانشگاه پیدا کند؛

ج)برداشت کاملی ازشرح وظایف وفعالیتهای درون سازمانی وبرون سازمانی داشته باشد؛

د)با استفاده از پیش فرضها مسائل و مشکلات ممکن در محیط را شناسائی و با در نظرگرفتن تمامی عوامل و نیروهای موثر درست تصمیم بگیرد؛

ه)عواملی که خارج از کنترل است را تشخیص داده و دلائلی برای انتخاب برنامه های جایگزین داشته باشد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق برنامه ریزی استراتژیك و فناوری اطلاعات در آموزش (آموزشی)

سه شنبه 1 اسفند 1396
7:22
مارال
دسته بندیآموزشی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات15
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برنامه ریزی استراتژیك و فناوری اطلاعات در آموزش

منبع: نشریه فرهنگ و پژوهش بهمن ماه 1382
برنامه ریزی استراتژیك سیتم ها و فناوری اطلاعاتی (IT/IS) عبارت است از فرآیند تشخیص سیستم‌های كاربردی مبتنی بر كامپیوتر كه سازمان را در اجرای طرح‌های كاری وتحقق اهدافش یاری می‌كند . برنامه‌ریزی استراتژیك مدت زیادی است كه به عنوان یك ضرورت برای بهره‌برداری از منابع بالقوه سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی شناخته شده است و بررسی یافته‌های پژوهشی در این خصوص نشان می‌دهد كه موانع عمده‌ای بر سر راه چنین برنامه‌ریزی‌های استراتژیك وجود دارد. این مقاله سعی دارد ضرورت برنامه‌ریزی توسعه‌ای سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی برای نوسازی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی ایران را مورد تاكید قرار دهد.
امروزه فناوری ارتباطات و اطلاعات یكی از ویژگی‌های مهم عصر اطلاعات به شمار می‌رود كه امكان طراحی اشكال جدید سازمانی، سیستم های كنترلی جدید ،باز مهندسی فرآیندهای سازمانی و مانند اینها را فراهم ساخته است . (IT/IS) به ما كمك می‌كند دیوارهایی را فروبریزیم كه وظایف، محل‌های جغرافیایی و سطوح مدیریتی را از هم جدا می‌كنند و به ما اجازه می‌دهد شبكه جدیدی از روابط بین اعضای سازمان به وجود آوریم. در حال حاضر كشورهای جهان از لحاظ به كارگیری سطح فناوری در مراحل مختلف قرار دارند و متناسب با آن از ساخت اجتماعی متفاوتی نیز برخوردار هستند بنابراین ضروری است با برنامه‌ریزی توسعه‌ای مناسب از قابلیت‌های سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی در نوسازی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی كشور خود بكوشیم.

واكاوی برنامه‌های توسعه در ایران از منظر برنامه ریزی IS/IT
امروزه در اغلب كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه IS/IT یكی از ابزارهای مهم توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و در برنامه‌های توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از یك طرف، برخی از كشورها مانند سنگاپور با اتخاذ استراتژی پیشگامی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. همانطور كه دروگ (1997) اشاره می‌كند، هر چند عمر به كارگیری سیستم‌ها و فناوری اطلاعات در سنگاپور زیاد نیست ،اما با اتكا به یك برنامه جامع به سرعت در حال تبدیل شدن به یك برنامه جامع به سرعت در حال تبدیل شدن به یك جزیره هوشمند است و از این رهگذر سطوح بالایی از كارایی، اثر بخشی و كسب مزیت رقابتی را تجربه كرده است. از طرف دیگر در كشورهایی مانند ایران به دلیل شرایط خاص، كمتر به نقش كلیدی این ابزارها در حیات توسعه كشور توجه شده است.
نگاهی به برنامه اول و دوم توسعه كشور نشان می‌دهد كه برنامه ریزی IS/IT چندان مورد توجه واقع نشده است و سیاست‌های مناسبی نیز در جهت هدایت سازمان‌ها برای طراحی و استقرار سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی اتخاذ نشده است. در برنامه سوم توسعه در حوزه‌های فرابخشی سند برنامه، سر فصلی از موضوعات به فناوری اطلاعات به عنوان یكی از محورهای توسعه ملی تصریح و خطوط اصلی توسعه در این حوزه در بخش‌های مختلف نرم افزار، سخت افزار، نیروی انسانی، مخابرات، اطلاعات و مدیریت مورد لحاظ قرار گرفته است.
به رغم چنین تأكیداتی، مجموعه اقدامات عملی دستگاه‌های اجرایی كشور در مقایسه با دیگر كشورها، چندان رضایت بخش نیست اما نمی‌توان انتظار داشت سازمان‌ها در كاربرد سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی به طور جهشی عمل كنند. اكنون تجربه انباشته سازمان‌ها این امكان را فراهم ساخته است تا با پرداختن به برنامه‌ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری اطلاعاتی، قدم اساسی در فرایند یادگیری سازمانی برداشته شود.

نگرشهای برنامه‌ریزی استراتژیك IT/IS
برنامه‌ریزی استراتژیك مدت‌های زیادی است كه به عنوان یكی از فعالیتهای بنیادین مدیریت ارشد تشخیص داده شده است. برنامه‌ریزی استراتژیك IT/IS عبارت است از فرایند تشخیص بدره (Prtfolio) سیستم‌های كاربردی مبتنی بر كامپیوتر كه به یك سازمان در اجرای برنامه‌های كاری و تحقق اهدافش یاری می‌رساند.
بنابراین نیاز به اجرای ماهرانه برنامه‌های استراتژیك IS/IT هم در مطالعات تجربی و هم تجویزی مورد تأكید قرار گرفته است. اساساً این مطالعات نشان می‌دهد كه كم توجهی به برنامه‌های استراتژیك میتواند به از دست رفتن فرصت‌های زیاد، تلاش‌های اضافی، شكل‌گیری سیستم‌های ناسازگار و ضایع شدن منابع منجر شود.

یكپارچه‌سازی استراتژی‌ها در سطوح مختلف
تجربه به‌كارگیری سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی در ایران نشان می‌دهد كه این سازمان‌ها از نظر بكارگیری IS/IT مراحل اولیه را پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به مراحل ثانویه قرار دارند. یعنی برای بهره گیری از مزایای ISIT در بخش‌ دولتی و خصوصی نیازمند برنامه ریزی استراتژیك برای طراحی واستقرار سیستم ها و فناوری‌های اطلاعاتی هستند. به همین دلیل لازم است با ابعاد مختلف چنین برنامه ریزی بیشتر آشنا باشند.
یكی از ویژگی‌های برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT جامعیت است. این مفهوم برای توصیف حدود یا قلمرو راهكارها در فرایند برنامه ریزی استراتژیك بكار گرفته می‌شود. جامعیت یكی دیگر از ویژگی‌های برجسته فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیك است كه به وجود ساختار، متون، رویه‌های مكتوب و خط‌مشی‌هایی اشاره دارد كه راهنمای فرآیند برنامه‌ریزی است. تمركز، به توازن بین خلاقیت و جهت‌گیری نظارتی در درون فرآیند برنامه ریزی استراتژیك اشاره دارد. جریان نیز به نقش مدیران سازمانی و بخشی در شروع فرآیند برنامه ریزی اشاره دارد و به عنوان یكی از ویژگی‌های مهم برنامه‌ریزی استراتژیك محسوب می‌شود.
از دیگر ویژگی‌های برنامه‌ریزی اسراتژیك مشاركت است یعنی درحالی كه جریان برنامه‌ریزی با جهت‌گیری عمودی سیستم برنامه ریزی مرتبط است، مشاركت بر حدود درگیری افراد در برنامه ریزی استراتژیك تأكید دارد. همچنین یكی از مهم‌ترین ابعاد برنامه‌ریزی در مدیریت استراتژیك كه به آزمون سرعت تصمیم‌گیری انطباق‌پذیری استراتژیك می‌پردازد، سازگاری است.

فرایند برنامه‌ریزی استراتژیك ITIS
برنامه ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعات ،زمانی اثر بخش خواهد بود كه استراتژی‌های تدوین شده در سطوح سازمانی از سازگاری لازم با خط مشی‌های دولتی برخوردار باشند. به عبارت دیگر با توجه به ارتباط و تاثیر متقابل سطوح خط مشی گذاری و تدوین استراتژی، سازمان‌ها باید در چارچوب خط‌مشی‌های دولتی ناظر بر ITIS برنامه ریزی استراتژیك خود را تهیه و تنظیم كنند . بر اساس نظریات محققان فرایند برنامه ریزی استراتژیك ITIS شامل مراحل زیر می‌شود:
- شروع و آمادگی: در این مرحله مدیریت یك سیستم برنامه‌ریزی را ساماندهی می‌كند و وظایف پروژه و نقش‌ها را تعریف می‌كند. یك مسئول پروژه انتظارات پروژه را برای تیم برنامه‌ریزی تشریح می‌كند به طوری كه همه اعضاء از قلمرو و اهداف پروژه آگاهی پیدا ‌كنند.
- تحلیل استراتژی: سازمانی در این مرحله تیم برنامه ریزی با مدیران مصاحبه می‌كند تا سازمان كار، استراتژی‌های سازمانی، فرآیندهای عمده و نیازهای اطلاعاتی سازمان را مستند كنند. این اطلاعات سپس در قالب مجموعه‌ای از استراتژی‌ها تركیب می‌شوند كه جهت استراتژیك سازمان را تعریف و پایه مدل سازمانی را شكل می‌دهد.
- ارزیابی ISIT فعلی: طی مرحله سوم، تیم برنامه ریزی وضعیت سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا اصلاحات كوتاه مدت برای سیستم‌های موجود را پیشنهاد كند.
- تحلیل عملیات سازمان: در این مرحله مستند‌سازی و اقدامات كاری در سطوح عملیاتی صورت می‌گیرد. تیم برنامه ریزی با مدیران عملیاتی مصاحبه می‌كند تا نیازهای اطلاعاتی، فرآیندها، استراتژی‌های سازمان را تشخیص ‌دهد. این داده‌ها مدل حجمی سازمان را نشان می‌دهد. تیم آن را با نیازهای استراتژیك مدیران ارشد مقایسه می‌كند تا شكاف موجود بین نیازهای ادراكی مدریت ارشد و عملیات نشان دهد. تیم كاری برنامه‌های كلیدی را برای مستندسازی ساز وكارها و فرایندها به كار می‌گیرد.
- تكمیل مدل سازمانی: در این مرحله مدل سازمانی را نهایی می‌كنند و از طریق مدیریت ارشد، اصلاحات و موارد تكمیلی را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس تیم مدل را مورد تحلیل قرار داده و زمینه‌های كاری را مشخص می‌كنند. با استفاده از برنامه‌های كلیدی، مدل سازی به مدل های كاری در زمینهای مختلف تقسیم می‌شود. استراتژی‌های فرعی، واحد سازمانی داده ها و فرایندهای كاری شكل می‌گیرد.
- تعریف معماری اطلاعات: در مرحله ششم، تیم كاری معماری اطلاعات سازمانی را تعریف می‌كند كه شامل سیستم‌های كاربردی، فناوری‌ها، داده‌ها و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان است. در این مرحله گامهای اجرایی نیز فهرست می‌شوند.
- طراحی برنامه استراتژیك: ISIT در این مرحله ، تیم برنامه ریزی پروژه كوتاه مدت و بلند مدت را تعریف می‌كند . این مرحله شامل تعیین اولویت پروژه‌ها و برآورد هزینه های هر یك از پروژه‌هاست و بعد از تائید بالاترین مقام سازمانی طراحی پروژه‌های اولویت‌دار شروع می‌شود .
- بازبینی و ارزیابی :‌در مرحله هشتم، تیم برنامه ریزی كار خودش را طی برنامه‌ریزی مورد بازبینی و ارزیابی قرار می‌دهد .این ارزیابی فعالیت‌های برنامه ریزی آینده را تكمیل و یادگیری برنامه ریزی موثر را ارتقاء می‌دهد.
-
چالش‌های برنامه ریزی استراتژیك ISIT در ایران
روندهایی چون پویایی رقابتی ،جهانی شدن و تغییرات سریع وفناوری اطلاعاتی چالش هایی را در عصر اطلاعات پیش رو دولتها و سازمانها قرار داده است كه كشور ما نیز از آن مستثنی نیست . مهمترین این چالش‌ها عبارتند از :ازتقای آگاهی های سیستم های اطلاعاتی در تمام سطوح سازمانی و ملی، اقدام برای استقاده از فرصتهای ISIT و استفاده استراتژیك از آنها ،و برنامه ریزی استراتژیك ISIT و چگونگی تاثیر فناوری اطلاعاتی بر ساختار صنعت یا توازن سیاسی بین ملت‌هاست. از جمله عوامل بازدارنده استفاده از ISIT میتوان به ابزار رقابتی سازمانها و كشورها ،ارزیابی ارزش استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و نقش سیستم‌ها و فناوری‌ اطلاعات در كسب مزیت رقابتی اشاره كرد.
بدون شك فقدان برنامه‌ریزی استراتژیك ISITدر ایران به طور جدی توانایی سازمانهای بخش دولتی و خصوصی برای بهره برداری از مزایای فناوری‌ها و سیستم های اطلاعاتی را كاهش می‌دهد . امروزه نقش استراتژیك ISIT بر كسی پوشیده نیست همین سبب شده است تا سازمانها مسائل و مشكلات ناشی از طراحی و استقرار و نگهداری آنها را پذیرا باشند، هر چند برای استفاده از فناوری‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی در ایران تلاشهایی صورت گرقته است اما در مقایسه با دیگر كشورها از كمیت و كیفیت كافی برخوردار نیست. همگام بودن با روند توسعه جهانی یكی از عوامل بازدارنده توسعه سیستم‌ها و فناوری های اطلاعاتی در ایران محسوب می‌شود. كم توجهی و بعضاً عدم آگاهی از تحولات اقتصادی مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی سبب شده كه نه تنها سیاست‌های اصولی لازم در این زمینه وضع نشود ، بلكه موضع گیری‌های منفی (با استناد به مسائل اخلاقی ) در مقابل فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی نیز لزوم پرداختن به این مهم را به تاخیر انداخته است . بر این اساس مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو سازمان‌های بخش دولتی در برنامه‌ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی شامل: یكپارچه سازی استراتژی‌ها در سطوح مختلف، تغییر نگرش مدیران ارشد، دفع یا تقلیل موانع اجرایی، تغییر نقش بازدارندگی دولت و چگونگی مدیریت در محیط‌های پیچیده است.

بحث و نتیجه‌گیری
این نگرش كه برای اجتناب از پیامدهای منفی سیستمها و تكنولوژی‌های اطلاعاتی باید با آن مقابله كرد و یا با طراحی و استقرار محدود و گزینشی آن اقدام كرد ،خود از عواملی است كه برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT را در ایران به تاخیر انداخته است . فقدان برنامه ریزی استراتژیك نیز به نوبه خود مسائلی را در اداره امور عمومی و مدیریت اثر بخشی و كارآمد سازمان‌ها ایجاد كرده است كه مهم‌ترین آنها عقب ماندگی سازمان‌ها و كشور برای حضور موثر و رقابت در عرصه‌های نوین جهانی است . در گذشته برندگان اقتصادی كسانی بودند كه محصولات و خدمات جدیدی را تولید می‌كردند ، اما در قرن حاضر مزیت رقابتی پایدار بیشتر حاصل فناوری‌های فرآیندی جدید و كمتر حاصل فناوری های تولیدی جدید است و آنچه قبلاً در اولویت قرار داشت اختراع محصولات جدید بود اما در حال حاضر اختراع و تكمیل فرایندهای جدید اهمیت اول را به خود اختصاص داده است .سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعاتی را می‌توان برای خلاقیت در تغییر ساختارهای سازمان و روش‌های عملكرد یك سازمان در رابطه با مشتریان و ارباب رجوع به كار گرفت و از این طریق به مزایای زیادی دست یافت.
به رغم مشكلات در طراحی و اجرای برنامه‌‌های ISIT خیلی از سازمانها وقت وكوشش را در این راه صرف كرده‌اند. پژوهشگران این حوزه از طریق بحث وگقتگو با مدیران سازمانهای بخش دولتی و خصوصی تعدادی از مسائلی كه سازمانها به واسطه فقدان برنامه ریزی استراتژیك سیستمهای اطلاعاتی با آن مواجه هستند رابه این شرح فهرست كرده‌اند: سرمایه‌گذاری‌های سیستمهای اطلاعاتی از اهداف كاری حمایت نمی‌كنند، سیستم‌هایی كه به صورت یكپارچه طراحی نشده‌اند باعث دوباره‌كاری، تاخیر و اتلاف منابع می‌شوند، فقدان ابزاری برای شناخت اولویت‌ها در رابطه با پروژه‌ها و منابع وجود دارد، روشی برای تصمیم گیری در خصوص سطوح منابع مطلوب یا چگونگی زمان به كارگیری منابع خارجی وجود ندارد، اطلاعات مدیریتی ضعیف (ناسازگاری، عدم دقت، كند بودن و در دسترس نبودن و حمایت نكردن فرایندهای تصمیم‌گیری كلیدی) از دیگر موارد است. سوءتفاهم بین كاركنان متخصص فناوری اطلاعات (تضاد و عدم رضایت ) عدم سازگاری استراتژی‌های فناوری با اولویت كاری وعدم تخصیص سرمایه گذاری‌های زیر ساختی نیز از جمله مواردی است كه میتوان به آن اشاره كرد. همانطوركه اشاره شد فقدان برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT باعث می‌شود. سازمان‌ها نتوانند به طور موثر و كارآمد از منابع اطلاعاتی و تكنولوژی خود بهره گیرند . بنابراین برنامه ریزی استراتژیك سیستم‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی مطابق با نظر محققان كشورهای دیگر یك ضرورت بنیادین در برنامه چهارم توسعه كشور محسوب می‌شود تا از این طریق بتوان به اهداف سه گانه، كارایی، اثر بخشی و كسب مزیت رقابتی نائل شد. هر چند برنامه‌ریزی استراتژیك ISIT چالش های زیادی را پیش روی مدیران سازمانها قرار می‌دهد، اما نقش هدایتی و تسهیل كنندگی دولت با اتخاذ خط مشی های مناسب در برنامه چهارم توسعه ،بسیار تعیین كننده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir