تحقیق اصول پایه در طراحی بسته بندی (صنایع غذایی)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:46
مارال
دسته بندیصنایع غذایی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات57
حجم فایل43 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

اصول پایه  در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی را از چهار منظر مختلف می توان بررسی کرد:

-         روشی برای حفاظت محتویات بسته

-         عامل موثری بر قیمت گذاری محصول

-         بازاریابی که ویژگیها, و مزایای محصول را تبلیغ می کند.

-         بخشی از خود محصول

این مبحث به دو ویژگی آخر می پردازد , در حقیقت جایی که طراحی در راستای افزودن ارزش واقعی مطرح است . البته این به این معنی نیست که طراحی نقشی در بهبود نگهداری کالا یا کمک به بهبود راندمان قیمت ندارد.

طراحی بسته بندی در عصر حاضر از عملکردگرایی ساده فراتر رفته است و اکنون یکی از پیچیده ترین و جذاب ترین نمونه های هنر طراحان است . بیشتر محصولات بدون بسته بندی شان بی معنی اند.

یک بسته خوب طراحی شده باید ملزومات چرخه زندگی اش را دنبال کند.این چرخه زندگی از زمانی که برای بسته بندی محصولش به کار می رود (خواه با دست انجام شود یا در یک کارخانه) شروع می شود , تا سفرش به فروشگاه , و با رفتنش به محل استفاده ادامه می یابد و سرانجام پس از استفاده با قوانین زیست محیطی سخت رایج روبرو می شود.

بسته در هر یک از مراحل زندگی اش مقتضیات متفاوتی دارد: نگهداری محتویات , کمک به فروش آنها و کمک به مصرف کننده در استفاده از محصول .

مهم تر از همه, یک بسته باید در زمان خرید جلب توجه کند. هزاران محصول در فروشگاه  برای جلب توجه خریدار در رقابت اند وطبق یافته های تحقیقات یک بسته در قفسه یک فروشگاه کمتر از سه ثانیه برای تصاحب این توجه فرصت دارد. این به این معنی نیست که بسته لزوما باید پر و برق یا ساده باشد , بلکه باید با سلایق مشتری همخوان باشد.

بیش از ده هزار بسته مختلف اعم از اجناس خوراکی  و غیر خوراکی در یک سوپرمارکت معمولی برای  انتخاب کردن وجود دارد. بنابراین رقابت برای دیده شدن در میان جمعیت است .

یک عامل کلیدی در کمک به شاخص بودن, داشتن نشانه های ساده وقابل تشخیص است .

نشانه هایی که حتی بدون نگاه مستقیم به آنها دیده می شوند. این نشانه ها  را می توان " ارزشهای بصری" نامید. ابزارهایی وجود دارند. که می توان آنها را برای ایجاد ارزش بصری و در نتیجه بیشتر دیده شدن به کار برد از قبیل فرم , رنگ , تصویر سازی و اسم.

اینها فقط چند ترفند هستند که یک طراحی می تواند برای کمک به یک بسته که داد بزند "سلام به من نگاه کنید" استفاده کند . از این گذشته بسته باید مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد. در این سطح توجه به سلسله مراتب و قابلیت درک اطلاعات مهم است.

اولا و مهم تر از همه , آیا بسته مزیت های کلیدی اش را سریع منتقل می کند, خواه قیمت باشد (این ارزانترین محصول در ویترین است) اشتها آوری باشد(این خیلی خوشمزه است) , یا مزیت های کاربردی مانند اندازه .

از این گذشته , طراح باید اطلاعات کمکی مانند دستورات کاربردی با ترکیبات ماده غذایی را در نظر بگیرد. درک صحیح این سلسله مراتب کلید خلق یک بسته بندی مشتری پسند است. اینجا جایی است که رقابت بسیار شدید است و نوآوری ارزشمند.

اهمیت بسته بندی در تجارت:

خواه شما یک تولید کننده باشید یا یک خرده فروش طراحی بسته بندی باید بعنوان یک سرمایه گذاری دیده شود نه یک هزینه. متاسفانه بسیاری از شرکتها هنوز ابتدا به قیمت طراحی نگاه می کنند تا به ارزش کا.

موضوع اصلی اینجا این است که اغلب بسته بندی می تواند به نوعی از ارزش واقعی ذکر شده ختم شود و گذشته از خود محصول , بسته بندی به Brand  تبدیل می شود.

با اینکه  بسته بندی مظهر Brand می شود . شرکت باید به خاطر داشته باشد که Brand  احتیاج به مراقبت دقیقی دارند.

گرچه یک Brand قوی بسته بندی شده می تواند در مقابل فعالیت رقیب برای ساختن علامت تجاری مقاومت کند, اما شاید جالب تر این باشد که یک بسته بندی قوی می تواند وسیله ای برای به دست آوردن سود بالاتر ارائه نماید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

آشپزی نظری و عملی 34ص (صنایع غذایی)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:45
مارال
دسته بندیصنایع غذایی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات34
حجم فایل150 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

آشپزی نظری و عملی 34ص

پی دی اف

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پی دی اف آشپزی (جزوه)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:45
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات30
حجم فایل1.643 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پی دی اف آشپزی 30ص

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود استانداردهای غذایی (جزوه)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:45
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

استانداردهای غذایی

استاندارد سابقه بسیار طولانی داشته و بشر اولیه با الهام از پدیده های طبیعی مانند گردش ایام، فصول چهارگانه سال و روز و شب، زندگی خود را استاندارد می كرده است. استانداردها در سطوح مختلفی تدوین می شوند از جمله سطح استانداردهای بین المللی است كه توسط سازمان بین المللی است كه توسط سازمان بین المللی استاندارد International Standard Organization با نام مخفف ISO تدوین می شوند. این سازمان استانداردهای قابل اجرا در سطح بین المللی را تدوین كرده كه در تمام كشورهای عضو به رسمیت شناخته می شوند و از بین آنها استانداردهای ایزو 9000 و 14000 متداول تر می باشند.

استانداردهای راهنما با شماره های 9000 و 9004 شامل دستورالعمل هایی برای ارشاد مدیران می باشند. استانداردهای ایزو 9001 زمانی استفاده می شود كه سازمان همزمان در طراحی، تولید، نصب و راه اندازی، نوآوری و خدمات فعالیت دارد. استانداردهای ایزو 9002 جایی استفاده می شود كه فعالیت های طراحی مورد نظر نیست و سازمان با استفاده از طراحی مورد نظر نیست و سازمان با استفاده از طرح های آماری، برای بهبود كیفیت فرآورده ها یا خدمات اقدام می نماید و نیازی به طراحی ندارد.

استاندارد ایزو 9003 زمانی به كار می رود كه كیفیت فرآورده ها از طریق بازرسی نهایی تضمین می شود و ممكن است سیستم تولید و مدیریت كیفیت، استاندارد نباشد. استانداردهای سری ایزو 14000، مربوط به سلامت محیط زیست و سلامت مردم تحت عنوان Environmental management and control نیز توسط ایزو تدوین دو به اجرا گذاشته شده اند.

استانداردهای منطقه ای كه توسط یك سازمان منطقه ای، جهت استفاده كشورهای منطقه تدوین می شود، استانداردهای ملی كه مختص هر كشوری می باشد و استانداردهای سطح كارخانه ای كه در هر شركت، برای همان شركت تدوین می شود، از دیگر سطوح استاندارد می باشند.

سطوح استانداردهای مؤسسه های بین المللی در مورد مواد غذایی توسط مؤسسه های بین المللی مانند FAO و WHO تدوین می شوند. از جمله استانداردهای كركس با نام Codex Alimentarious Commission ( CAC ) هستند كه توسط كمیته مشترك FAO و WHO تدوین می شوند و شامل استاندارد ویژگی ها، آین كار و یا به عبارت بهتر، آیین بهداشتی شرایط كار و دستور العملهای مربوط به آنها هستند. گروه دیگری از استانداردهای سطح مؤسسه های بین المللی، استانداردهای HACCP می باشند.

سیستم HACCP مخفف Hazard Analysis Critical Control Point به معنای تجزیه و تحلیل خطر در نقاط كنترل بحرانی می باشد. لین سیستم در واقع ابزاری را به منظور شناسایی مخاطرات در محل وقوع یا بروز آنها از زمان كاشت، داشت و برداشت مواد اولیه تا محصول نهایی در اختیار مجریان سامانه قرار می دهد و حاصل اجرای آن محصولی سالم، بدون خطر و ایمن می باشد و مصرف كننده می تواند بدون كمترین نگرانی آنرا مصرف نماید.

در سال 1971، اصول مطرح در این سیستم توسط شركت پیلسبوری Pilsbury در یك كنفرانس ایمنی مواد غذائی ارائه گردید. در سال 1974 در واحدهای تولید كننده كنسروهای غیر اسیدی مورد استفاده قرار گرفت تا اینكه در سال 1988 اولین نظام نامه HACCP به وسیله كمیته بین المللی تعیین ویژگی های میكروبیولوژی مواد غذایی ICMSF تهیه و به تفضیل در ارتباط با این سیستم بحث و بررسی گردید.

در دنیای امروز روش های قدیمی كنترل بهداشتی كه صرفاً متكی بر آزمایش محصول نهایی می باشد، منسوخ گردیده است، زیرا عوامل ناخواسته بی شماری وجود دارند كه می توانند پروسه فرآیند محصولات غذای را تحت شعاع خود قرار دهند. از نقاط قوت سیستم HACCP یا به عبارت  دیگر مدریت تضمین سلامت و ایمنی غذا می توان به شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل كلیه مخاطرات آنها اشاره نود. این سیستم با استفاده از ابزارهای عملی و جدیدترین یافته های علمی و بهداشتی، پس از تعریف مراحل گوناگون تولید یك ماده غذایی، كلیه مخاطرات مربوط به هر محله را شناسایی و راهكارهای لازم جهت حذف یا كاهش سطوح خطرات در حدود قابل قبول را ارائه می دهد. برخی از مزایای حاصل از كاربرد سیستم HACCP عبارتند از:

1 ـ طبقه بندی مطرف كنندگان محصولات غذایی به گروههای مختلف.

2 ـ كنترل و نظارت بهداشت بر خرید مواد اولیه و فراهم نودن امكان تولید محصولی سالم.

3 ـ برقراری ارتباط با مشتریان و بررسی شكایت ها و درخواست های آنان.

4 ـ آموزش كلیه كاركنان در همه سطوح سازمانی و به وجود آوردن نوعی تعهد و احساس مسئولیت در قبال فعالیت های درون سازمان.

5 ـ بالا بردن سطح سلامت و بهداشت جامعه و كاهش هزینه های خدمات درمانی.

6 ـ فراهم آوردن بستر مناسب جهت صادرات محصولات غذایی و امكان رقابت با سایر كشورها، از طریق تولید محصولاتی منطبق بر موازین بهداشتی یین المللی.

 

استانداردهای مواد غذایی

  • ·        برنج

1 -  برنج مورد مصرف بخصوص در رستورانها و ادارات بهتر است برنج درجه یک و سفید دانه بلند یا متوسط به شرح زیر باشد :

برنج دانه بلند ، طول آن حداقل 8/6 میلی متر و نسبت طول به قطر آن حداقل سه باشد.

برنج دانه متوسط ، طول آن حداقل 6 میلی متر و نسبت طول به قطر آن حداقل ½ باشد.

2 -  دانه برنج باید سالم ، تمیز ، با عطر طبیعی و مطبوع بوده و بدون بوی خارجی و یا بوی فساد باشد.

3 -  برنج باید عاری از فضولات جوندگان باشد.

4 -  برنج باید عاری از وجود آفت زنده آشکار باشد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق استانداردهای غذایی 8ص (جزوه)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:45
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

استانداردهای غذایی

استاندارد سابقه بسیار طولانی داشته و بشر اولیه با الهام از پدیده های طبیعی مانند گردش ایام، فصول چهارگانه سال و روز و شب، زندگی خود را استاندارد می كرده است. استانداردها در سطوح مختلفی تدوین می شوند از جمله سطح استانداردهای بین المللی است كه توسط سازمان بین المللی است كه توسط سازمان بین المللی استاندارد International Standard Organization با نام مخفف ISO تدوین می شوند. این سازمان استانداردهای قابل اجرا در سطح بین المللی را تدوین كرده كه در تمام كشورهای عضو به رسمیت شناخته می شوند و از بین آنها استانداردهای ایزو 9000 و 14000 متداول تر می باشند.

استانداردهای راهنما با شماره های 9000 و 9004 شامل دستورالعمل هایی برای ارشاد مدیران می باشند. استانداردهای ایزو 9001 زمانی استفاده می شود كه سازمان همزمان در طراحی، تولید، نصب و راه اندازی، نوآوری و خدمات فعالیت دارد. استانداردهای ایزو 9002 جایی استفاده می شود كه فعالیت های طراحی مورد نظر نیست و سازمان با استفاده از طراحی مورد نظر نیست و سازمان با استفاده از طرح های آماری، برای بهبود كیفیت فرآورده ها یا خدمات اقدام می نماید و نیازی به طراحی ندارد.

استاندارد ایزو 9003 زمانی به كار می رود كه كیفیت فرآورده ها از طریق بازرسی نهایی تضمین می شود و ممكن است سیستم تولید و مدیریت كیفیت، استاندارد نباشد. استانداردهای سری ایزو 14000، مربوط به سلامت محیط زیست و سلامت مردم تحت عنوان Environmental management and control نیز توسط ایزو تدوین دو به اجرا گذاشته شده اند.

استانداردهای منطقه ای كه توسط یك سازمان منطقه ای، جهت استفاده كشورهای منطقه تدوین می شود، استانداردهای ملی كه مختص هر كشوری می باشد و استانداردهای سطح كارخانه ای كه در هر شركت، برای همان شركت تدوین می شود، از دیگر سطوح استاندارد می باشند.

سطوح استانداردهای مؤسسه های بین المللی در مورد مواد غذایی توسط مؤسسه های بین المللی مانند FAO و WHO تدوین می شوند. از جمله استانداردهای كركس با نام Codex Alimentarious Commission ( CAC ) هستند كه توسط كمیته مشترك FAO و WHO تدوین می شوند و شامل استاندارد ویژگی ها، آین كار و یا به عبارت بهتر، آیین بهداشتی شرایط كار و دستور العملهای مربوط به آنها هستند. گروه دیگری از استانداردهای سطح مؤسسه های بین المللی، استانداردهای HACCP می باشند.

سیستم HACCP مخفف Hazard Analysis Critical Control Point به معنای تجزیه و تحلیل خطر در نقاط كنترل بحرانی می باشد. لین سیستم در واقع ابزاری را به منظور شناسایی مخاطرات در محل وقوع یا بروز آنها از زمان كاشت، داشت و برداشت مواد اولیه تا محصول نهایی در اختیار مجریان سامانه قرار می دهد و حاصل اجرای آن محصولی سالم، بدون خطر و ایمن می باشد و مصرف كننده می تواند بدون كمترین نگرانی آنرا مصرف نماید.

در سال 1971، اصول مطرح در این سیستم توسط شركت پیلسبوری Pilsbury در یك كنفرانس ایمنی مواد غذائی ارائه گردید. در سال 1974 در واحدهای تولید كننده كنسروهای غیر اسیدی مورد استفاده قرار گرفت تا اینكه در سال 1988 اولین نظام نامه HACCP به وسیله كمیته بین المللی تعیین ویژگی های میكروبیولوژی مواد غذایی ICMSF تهیه و به تفضیل در ارتباط با این سیستم بحث و بررسی گردید.

در دنیای امروز روش های قدیمی كنترل بهداشتی كه صرفاً متكی بر آزمایش محصول نهایی می باشد، منسوخ گردیده است، زیرا عوامل ناخواسته بی شماری وجود دارند كه می توانند پروسه فرآیند محصولات غذای را تحت شعاع خود قرار دهند. از نقاط قوت سیستم HACCP یا به عبارت  دیگر مدریت تضمین سلامت و ایمنی غذا می توان به شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل كلیه مخاطرات آنها اشاره نود. این سیستم با استفاده از ابزارهای عملی و جدیدترین یافته های علمی و بهداشتی، پس از تعریف مراحل گوناگون تولید یك ماده غذایی، كلیه مخاطرات مربوط به هر محله را شناسایی و راهكارهای لازم جهت حذف یا كاهش سطوح خطرات در حدود قابل قبول را ارائه می دهد. برخی از مزایای حاصل از كاربرد سیستم HACCP عبارتند از:

1 ـ طبقه بندی مطرف كنندگان محصولات غذایی به گروههای مختلف.

2 ـ كنترل و نظارت بهداشت بر خرید مواد اولیه و فراهم نودن امكان تولید محصولی سالم.

3 ـ برقراری ارتباط با مشتریان و بررسی شكایت ها و درخواست های آنان.

4 ـ آموزش كلیه كاركنان در همه سطوح سازمانی و به وجود آوردن نوعی تعهد و احساس مسئولیت در قبال فعالیت های درون سازمان.

5 ـ بالا بردن سطح سلامت و بهداشت جامعه و كاهش هزینه های خدمات درمانی.

6 ـ فراهم آوردن بستر مناسب جهت صادرات محصولات غذایی و امكان رقابت با سایر كشورها، از طریق تولید محصولاتی منطبق بر موازین بهداشتی یین المللی.

 

استانداردهای مواد غذایی 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق استاندارد و کیفیت (صنایع غذایی)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:45
مارال
دسته بندیصنایع غذایی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات11
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

استاندارد و کیفیت

کلمه کیفیت ترجمه انگلیسی (Quality) به معنای چگونگی است یعنی، صفت حالت یا وضعیت یک شی. ابتدا که این کلمه در زبان های اروپایی به کار رفت دارای بار مثبت بود یعنی کیفیت به عنوان یک کلمه مفهوم ارزشی به کار می رفت و لذا در فارسی هم غالبا به جای آن کلمه مرغوبیت را به کار می بردند اما به تدریج این دیدگاه تغییر کرد و امروزه کوالیتی نه بار مثبت دارد و نه بار منفی بلکه از نظر ارزشی خنثی است. همانطور که مثلا در فیزیک کلمه دما خنثی است نه گرما را می رساند و نه سرما را بلکه میزان گرما و سرما را به طور کلی نشان می دهد و طبعا ممکن است احساس یکی با احساس دیگری کمی متفاوت باشد، کیفیت، دارای تعریف علمی است و در استاندارد بین المللی 8402 بدین صورت تعریف شده است:

تمامی ویژگی های یک شی (یا مقوله) که در توانایی آن برای برآورده کردن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است.

به عبارت دیگر کیفیت یعنی تمام خصوصیات ذاتی یک شی. بدیهی است که در مورد اشیا طبیعی مثل مواد غذایی (سبزیجات، میوه جات و گوشت) یا مواد کشاورزی که در صنعت به کار می رود( مثل پنبه، سویا، لاستیک طبیعی یا کائوچو) و مواد معدنی (سنگ آهن و سایر سنگ های معدنی) خصوصیات آنها در طبیعت به تدریج فراهم شده است. درصد خلوص یک سنگ معدن و موادی که با آن مخلوط است، بلندی و کوتاهی الیاف پنبه و امثال آنها در طبیعت به صورت ساخته شده وجود نداشته است. اگر چه امروزه با استفاده از علم یا مهندسی ژنتیک انواع جدیدی از محصولات غذایی و کشاورزی تولید می شود ولی هنوز عمدتا دست طبیعت تنها عامل یا مهم ترین عاملی است که در آنها موثر است. اما در محصولات صنعتی بشر است که کیفیت را می سازد. اگر مثلا بدنه اتومبیل از ورق آهن نازکی ساخته شده باشد مقاومت آن در برابر حوادث(تصادفات، زنگ زدگی، و ...) کم می شود پس این سازنده اتومبیل است که کیفیت را در محصول می سازد.
ساخت کیفیت از طراحی شروع می شود. اگر محصولی خوب طراحی شده باشد باب بازار می شود و رضایت مشتریان جلب می گردد و اگر طراحی آن درست نباشد نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت و بالمان تولید کننده بازار خود را از دست می دهد و چه بسا که ورشکست شود. در مرحله بعد مواد اولیه و قطعات حرف اساسی را می زند. اگر کارخانه اتومبیل سازی قطعاتی را که از قطعه سازان می خرد کنترل نکند ممکن است آن قطعات با کیفیت نازلی تهیه شده باشد و باعث مشکلات برای مصرف کننده شود. مواد اولیه که برای ساختن یک ماده غذایی (مثل بیسکویت، آدامس، کمپوت و کنسرو) به کار می رود و یا برای ساختن یک کالای صنعتی (مثل ظروف چینی و پلاستیکی و فلزی) مورد استفاده واقع می شود، در کیفیت محصول نهایی اثر بسیار دارد که اگر مطابق با شرایط لازم نباشد عدم رضایت مشتری و از دست دادن بازار و شکایت و دعاوی حقوقی وده ها مشکل دیگر را در پی خواهد داشت. پس تولید کننده باید کیفیتی را در محصول خود بسازد که با توجه به پولی که مشتری می دهد رضایت او را جلب کند.

چنانچه گفته شد، کیفیت کالا باید مطابق با شرایط لازم باشد تا مصرف کننده یا مشتری راضی شود. این شرایط چیست؟ در اغلب موارد می توان حدس هایی از کیفیت محصول زد و آن در مواردی است که مصرف کننده به آسانی می تواند خود قضاوت کند. اما در مورد کالای صنعتی پیشرفته چگونه مصرف کننده از کیفیت کالا اطمینان حاصل می کند؟

مثلا اجاق مایکروویو یا تلویزیون یا رایانه یا یخچال یا فریزر چه کیفیتی باید داشته باشد تا رضایت شما را جلب کند؟ بدیهی است که اکثر مردم نمی توانند پاسخ این سوال را به آسانی بدهند. زیرا که تخصص و اطلاع کافی از آن ندارند. در اینجا استاندارد است که به کمک مصرف کننده می آید و شرایط لازم را برای این کالاها تعیین و معرفی می کند. سازنده در صورتی که این شرایط را برآورده ساخته باشد می توان از موسسه استاندارد آنها را بر روی کالای خود بزند که معنای آن این است که این کالا با استاندارد ایران یا کشور مورد نظر، منطبق است و مصرف کننده اطمینان خاطر پیدا می کند و مطمئن است که در برابر پولی که می دهد جنس با ارزشی دریافت می کند.

اکنون سوال این است که شرایط مندرج در استانداردها بیشتر به چه نوع کیفیت هایی ناظر است؟

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

استاندارد و کیفیت 12ص (جزوه)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:44
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل15 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

استاندارد و کیفیت

کلمه کیفیت ترجمه انگلیسی (Quality) به معنای چگونگی است یعنی، صفت حالت یا وضعیت یک شی. ابتدا که این کلمه در زبان های اروپایی به کار رفت دارای بار مثبت بود یعنی کیفیت به عنوان یک کلمه مفهوم ارزشی به کار می رفت و لذا در فارسی هم غالبا به جای آن کلمه مرغوبیت را به کار می بردند اما به تدریج این دیدگاه تغییر کرد و امروزه کوالیتی نه بار مثبت دارد و نه بار منفی بلکه از نظر ارزشی خنثی است. همانطور که مثلا در فیزیک کلمه دما خنثی است نه گرما را می رساند و نه سرما را بلکه میزان گرما و سرما را به طور کلی نشان می دهد و طبعا ممکن است احساس یکی با احساس دیگری کمی متفاوت باشد، کیفیت، دارای تعریف علمی است و در استاندارد بین المللی 8402 بدین صورت تعریف شده است:

تمامی ویژگی های یک شی (یا مقوله) که در توانایی آن برای برآورده کردن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است.

به عبارت دیگر کیفیت یعنی تمام خصوصیات ذاتی یک شی. بدیهی است که در مورد اشیا طبیعی مثل مواد غذایی (سبزیجات، میوه جات و گوشت) یا مواد کشاورزی که در صنعت به کار می رود( مثل پنبه، سویا، لاستیک طبیعی یا کائوچو) و مواد معدنی (سنگ آهن و سایر سنگ های معدنی) خصوصیات آنها در طبیعت به تدریج فراهم شده است. درصد خلوص یک سنگ معدن و موادی که با آن مخلوط است، بلندی و کوتاهی الیاف پنبه و امثال آنها در طبیعت به صورت ساخته شده وجود نداشته است. اگر چه امروزه با استفاده از علم یا مهندسی ژنتیک انواع جدیدی از محصولات غذایی و کشاورزی تولید می شود ولی هنوز عمدتا دست طبیعت تنها عامل یا مهم ترین عاملی است که در آنها موثر است. اما در محصولات صنعتی بشر است که کیفیت را می سازد. اگر مثلا بدنه اتومبیل از ورق آهن نازکی ساخته شده باشد مقاومت آن در برابر حوادث(تصادفات، زنگ زدگی، و ...) کم می شود پس این سازنده اتومبیل است که کیفیت را در محصول می سازد.
ساخت کیفیت از طراحی شروع می شود. اگر محصولی خوب طراحی شده باشد باب بازار می شود و رضایت مشتریان جلب می گردد و اگر طراحی آن درست نباشد نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت و بالمان تولید کننده بازار خود را از دست می دهد و چه بسا که ورشکست شود. در مرحله بعد مواد اولیه و قطعات حرف اساسی را می زند. اگر کارخانه اتومبیل سازی قطعاتی را که از قطعه سازان می خرد کنترل نکند ممکن است آن قطعات با کیفیت نازلی تهیه شده باشد و باعث مشکلات برای مصرف کننده شود. مواد اولیه که برای ساختن یک ماده غذایی (مثل بیسکویت، آدامس، کمپوت و کنسرو) به کار می رود و یا برای ساختن یک کالای صنعتی (مثل ظروف چینی و پلاستیکی و فلزی) مورد استفاده واقع می شود، در کیفیت محصول نهایی اثر بسیار دارد که اگر مطابق با شرایط لازم نباشد عدم رضایت مشتری و از دست دادن بازار و شکایت و دعاوی حقوقی وده ها مشکل دیگر را در پی خواهد داشت. پس تولید کننده باید کیفیتی را در محصول خود بسازد که با توجه به پولی که مشتری می دهد رضایت او را جلب کند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

استاندارد میوه ها و سبزیها از برداشت تا نگهداری (صنایع غذایی)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:44
مارال
دسته بندیصنایع غذایی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات10
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

استاندارد میوه ها و سبزیها - زردآلو- آئین كار نگهداری درسردخانه (ازمرحله برداشت تانگهداری)

 

پیش گفتار.......................................................................................

مقدمه .............................................................................................

1- هدف ودامنه كاربرد........................................................................

2- مراجع الزامی ...............................................................................

3- اصطلاحات وتعاریف.....................................................................

4- شرایط برداشت محصول...............................................................

5- سردكردن پس ازبرداشت..............................................................

6- ترابری.........................................................................................

7- سورت وبسته بندی میوه زردآلو...................................................

8- نگهداری درسردخانه.....................................................................

9- عملیات پس ازخاتمه نگهداری درسردخانه.....................................

10- ضدعفونی اتاقهای سردخانه ووسایل بسته بندی...........................


پیش گفتار

استاندارد میوه ها و سبزیها - زردآلو – نگهداری درسردخانه(از مرحله برداشت تا نگهداری نخستین بار در سال 1356 تهیه شد.این استاندارد براساس پیشنهادهای رسیده و بررسی وتأیید كمیسیون های مربوط برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت ودرسیصد و هفتاد وپنجمین جلسه كمیته ملی استاندارد خوراك وفرآورده های كشاورزی مورخ 19/09/81تصویب شد.اینك این استانداردبه استنادبندیك ماده 3قانون اصلاح قوانین ومقررات مؤسسه استانداردوتحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371به عنوان استانداردملی ایران منتشرمی شود.

برای حفظ همگامی وهماهنگی باتحولات وپیشرفتهای ملی وجهانی درزمینه صنایع ،علوم وخدمات،استانداردهای ملی ایران درمواقع لزوم تجدیدنظرخواهدشدوهرگونه پیشنهادی كه برای اصلاح وتكمیل این استانداردارائه شوددرتجدیدنظربعدی موردتوجه قرارخواهدگرفت.بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ملی ایران بایدهمواره ازآخرین تجدیدنظرآنهااستفاده كرد.

درتهیه وتجدیدنظراین استانداردسعی شده است كه ضمن توجه به شرایط موجودونیازهای جامعه،درحدامكان بین این استانداردواستانداردهای بین المللی واستانداردملی كشورهای صنعتی وپیشرفته هماهنگی ایجادشود.

منابع ومآخذی كه برای تهیه این استانداردبه كاررفته به شرح زیراست:

1- استاندارد ملی ایران 2016 ” زردآلو – نگهداری در سردخانه”

2- ISO: 2826 – 1974 Apricots –Guide to cold storage

3- شاهدی،محمد.كدیور،مهدی.(ترجمه).اصول تبدیل ونگهداری میوه هاوسبزیها

4- شرایعی،پروین .بسته بندی محصولات تازه كشاورزی،انتشارات مركزتحقیقات كشاورزی خراسان،1378

5- فلاحی،مسعود.شیوه های علمی وعملی بسته بندی میوه وسبزی،انتشارات بارثاوا،1378

6- مقتدر،عبدالله .زردآلوی ایران ومشتقات آن ازدیدگاه مسائل اقتصادی وصادراتی مؤسسه استانداردوتحقیقات صتعتی اداره كل استانداردآذربایجان شرقی،1368

 

 

مقدمه

زردآلوكه نام علمی آنPrunus Armanica است ازگیاهان تیره Rosaceae (تیره گلسرخیان)ازراسته

گیلاس می باشد.درختی است تك پایه كه معمولا"درنیم كره شمالی می روید.

میوه آن تقریبا"گردوگوشتی وبعضی ازانواع آن تقریبا"بیضی شكل ویانوك درازبوده وبواسطه شیاری به دو قسمت مساوی تقسیم می شود . از عمق این شیارها نیز برای تعیین نوع یا واریته زردآلو استفاده می نمایند.میوه زردآلوازنظرعلمی میوه شفت (میوه آبداری است بادرون برچوبی ضخیم)كه هسته دروسط آن قراردارد.این میوه رقم واقسام زیادی دارد.

بطوركلی ارقام دیررس دارای بافت محكم ومیوه های درشت تربوده كه برای نگهداری مناسب هستندولی ارقام زودرس دارای بافتی لطیف بامیوه های ریزتركه قابلیت نگهداری كمی دارند.

درخت زردآلو معمولا" در مناطق تقریبا" سرد و معتدل كاشته می شود و درمقابل كم آبی شدیدوگرماوبطوركلی شرایط نامساعدمقاومت چندانی ندارد.طعم میوه آن شیرین وبسیارمطبوع وسرشارازویتامین هاوموادمعدنی كمیاب وسایرموادموردنیازبدن انسان است.دردرمان كم خونی مؤثرشناخته شده ومصرف میوه تازه كمی نفخ می آوردكه علاج نفخ حاصل ازآن خوردن هسته خودمیوه می باشد.زردآلومیوه ای است كه برای مدت طولانی قابل نگهداری نمی باشد.چنانچه قبل ازرسیدن كامل ازدرخت چیده شودومیوه سالم وعاری ازآسیب دیدگی فیزیكی یامكانیكی یاآفات وامراض باشدوهمچنین عمل سردكردن روی آن انجام گیردممكن است بتوان 2تا3هفته آنرانگهداری كرد.

پ

 

میوه ها و سبزیها - زردآلو- آئین كار نگهداری درسردخانه (ازمرحله برداشت تانگهداری)

1               هدف ودامنه كاربرد:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

استاندارد سرد خانه میوه و سبزیجات (بازاریابی و امور مالی)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:44
مارال
دسته بندیبازاریابی و امور مالی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات13
حجم فایل638 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

  

مقدمه

هدف و دامنه كاربرد

پیوست الف

شرایط نگهداری موز در سردخانه

شرایط نگهداری موز در گرمخانه

پیوست ب

 

 

بسمه تعالی

پیشگفتار

 استاندارد روش نگهداری میوه‏ها و سبزیهای تازه در سردخانه كه به وسیله كمیسیون فنی استاندارد روش نگهداری میوه‏ها و سبزیهای تازه در سردخانه زیر نظر كمیته ملی استاندارد مواد خوراكی و فرآورده‏های كشاورزی و تحت نظارت شورای عالی استاندارد در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین گردیده است به استناد ماده یك (( قانون مواد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 24 آذر ماه سال 1349)) به عنوان استاندارد رسمی ایران منتشر می‏گردد .

 برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم , استانداردهای ایران در مواقع لزوم و یا در فواصل معین مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هر گونه پیشنهادی كه برای اصلاح یا تكمیل این استانداردها برسد در تجدید نظر بعدی مورد توجه واقع خواهد شد .

 بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود .

 در تهیه استاندارد سعی بر آن بوده است كه با توجه به نیازمندیهای خاص ایران حتی‏المقدور میان روشهای معمول در این كشور و استاندارد و روشهای متداول در كشورهای دیگر هماهنگی و ایجاد شود .

 بنابراین با بررسی امكانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم استاندارد حاضر با استفاده از استاندارد زیر تهیه گردید :

1-                                         1-   Recommended conditions for cold storage of
perishable produce 2nd Edition 1967

2-                                         2-   The refrigeration reaserch foundation
international association of refrigerated warchouses

3-                                         3-                     Apple cold storage ISO/TC 34 No 1031

 

  مقدمه

 میوه و سبزیها بیش از سایر مواد غذائی هنگام انبار نمودن تحت تأثیر قرار می‏گیرند و اصل و نژاد , نوع آب و هوا , خاك , میزان كود نحوه پرورش , فصل و نحوه برداشت , میزان رسیدن شرایط حمل و نقل همه عوامل مهمی هستند كه در انبار نمودن این محصولات مؤثر می‏باشد .

 شرایط در نظر گرفته شده در این استاندارد ( مخصوصأ مدت نگهداری ) برای محصولاتی است كه كاملا تازه بوده و از انواع مرغوب باشد و این قبیل محصولات بایستی در فاصله زمانی خیلی كوتاه پس از برداشت به سردخانه منتقل گردد و دیگر آنكه محصول باید كاملا سالم , پاك و تمیز باشد ( منظور از تمیز بودن آنست كه عاری از گل و خاك و گرد و غبار باشد و منظور شستن آنها نیست زیرا میوه به هنگام انتقال به سردخانه نباید رطوبت سطحی داشته باشد ) محصولاتی كه قرار است برای مدت طولانی در سردخانه نگهداری شود بایستی با لفاف قابل نفوذ بسته بندی گردد .

  1- هدف و دامنه كاربرد

 هدف از تدوین این استاندارد تعیین شرایط ویژه نگهداری انواع میوه‏ها و سبزیهای تازه در سردخانه به طور نسبی می‏باشد .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن (جزوه)

دوشنبه 30 بهمن 1396
7:44
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل8 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن   

ارزش غذایی سیب زمینی و روش های نگه داری آن به طریقه سنتی و صنعتی میزان تولید سیب زمینی در سال ۱۳۷۹،۲/۴ میلیون تن درسال بوده است. مواد غذایی از زمان برداشت در معرض فساد و بروز ضایعات متنوع قرار می گیرند كه با توجه به نوع ماده غذایی میزان ضایع شدن آن ها متغیر بوده و گاهی ممكن است در مدت چند ساعت، مواد غذایی به كلی غیر قابل مصرف شود. سیب زمینی به علت دارا بودن آب زیاد، از فساد پذیری بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از ضایعات این محصول، روش های مختلفی در روستاهای كشور ما اجراء می شود، بدون این كه شناخت دقیقی از اصول علمی انبار داری آن داشته باشند. درشهرها برای نگه داری سیب زمینی از سردخانه های بالای صفر بهرها می گیرند، آن را در درجه حرارت معینی حدود ۴+ درجه سانتی گراد نگه داری می كنند، یا این كه سیب زمینی را با استفاده از روش فیزیكی(حرارت دادن) و خشك كردن به پودر سیب زمینی تبدیل و بسته بندی می كنند، تا این كه به مدت طولانی در انبارها نگه داری شود. روش دیگر، استفاده از اشعه گاما است كه یكی از روش های نگه داری سیب زمینی به صورت تازه به حساب می آید. سیب زمینی در تمام استان های كشورمان به ویژه آذربایجان شرقی، مركزی، چهارمحال بختیاری و اصفهان كشت می شود. این محصول درایران به عنوان یكی از مواد غذایی مصرفی جانبی مورد استفاده مردم قرارمی گیرد. در صورتی كه در بعضی از كشورهای اروپایی مانند آلمان غربی، سیب زمینی به عنوان ماده ی غذای اصلی برای مردم به شمار می آید.
مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است كه معمولا بین ۹ الی ۲۵ درصد آن را تشكیل می دهد این محصول سرشار از ویتامین ث نیز می باشد. مخصوصا در پوست سیب زمینی به طور متوسط ۳۰ میلی گرم ویتامین ث وجود دارد. البته باید توجه كرد، كه مقدار ویتامین ث موجود در سیب زمینی به عواملی نظیر نحوه ی نگه داری در انبار، نحوه ی طبخ در آشپزخانه و درجه حرارت محیط بستگی دارد كه در ذیل توضیح داده می شود:
۱- تقریبا ۵۰ درصد از ویتامین ث سیب زمینی، در اثر نگه داری (انبار در دمای ۱۲ درجه سانتی گراد) كاهش می یابد
۲- در اثر پوست كندن و طبخ سیب زمینی مانند: پختن، سرخ كردن، كباب كردن و غیره تقریبا ۴۰ الی ۴۵ درصد ویتامین ث موجود در سیب زمینی كاهش می یابد. اگر سیب زمینی همراه با پوست خارجی پخته شود میزان كاهش ویتامین ث حدود ۷ درصد خواهد بود. لذا بهتر این است كه سیب زمینی با پوست طبخ شود.
۳- چنان چه سیب زمینی پخته به مدت یك ساعت برروی اجاق در گرما نگه داری شود حدود ۷۰ درصد از ویتامین ث آن را از بین می رود.
همان طوری كه جدول نشان می دهد سیب زمینی حاوی دو درصد پروتئین است كه اغلب آن از اسید آمینه های ضروری تشكیل شده است. با مصرف روزانه ۲۵۰ گرم سیب زمینی می توان ۱۶ درصد از احتیاجات روزانه یك فرد به اسید آمینه ضروری به خصوص لیزین را تأمین كرد(یعنی ۲۵/۰ گرم لیزین). علاوه براین اسید آمینه های ضروری دیگر مانند والین، لوسین و ایزولوسین نیز در آن به اندازه كافی وجود دارد.
عوامل فاسد كننده سیب زمینی پس از برداشت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir