درباره سوره نحل با ترجمه (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:57
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات24
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سوره نحل آیه های 55 الی 79  از قرآن عثمان طاها

 

لیکفر و ابما اتینا هم فتمتّعوا فسوف تعلمون

و با وجود آن همه نعمت که به آنها دادیم باز براه کفر و کفران بروند باری (این دو روزه دنیا را به کامرانی حیوانی بپردازید) که به زودی خواهید دانست

به نظر من چون انسان فراموش کار است پس از مدتی اصول و تعالیم الهی را فراموش کرده و به راه غفلت می رود

 

و یجعلون لما لا یعلمون نصیبا ممّ رزقناهم تالله لتسئلنّ عمّا کنتم تفترون

و این مشرکان برای بتان از روی جهل نصیبی از رزقی که به آنها دادیم قرار می دهند سوگند به خدای یکتا که البته از آنها از این دروغ و عقاید باطلشان باخواست خواهد شد

چون هیچ دروغی پشت ماه نمی ماند هر شرکی در آخر باطل خواهد بود

و یجعلون لله البنات سبحانه و لهم ما یشتهون

و این مشرکان فرشتگان را با آنکه خدا منزّه از فرزند است دختران خدا دانستند و حال آنکه پسران را آرزو می کنند.

چون مشرکان دختران را زنده بگور می کردند ولی در دلشان از زنان خوششان می آمد ولی در ظاهر از پسران خوششان می آمد 

 

و اذا بشّر احد هم بالانثی ظلّ وجهه مسودّا و هو کظیم

و چون یکی از آنها را به فرزند دختری مژده دهد از شدّت غم و حسرت رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ می شود.

از حماقت قوم جاهلیت همین بس که به دختران اهمیت نداده ولی خودشان از مادرانی متولد می شدند که آن را بزرگ می داشتند

 

 

 

یتواری من القوم من سوء ما بشّر به ایمسکه علی هون آمـ یدسّه فی التّراب الا سآء مایحکمون

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق سوره ملک (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:57
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل8 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

محتوای سوره ملک

این سوره، که سرآغاز جزء29 قرآن مجید است، از سوره هائی است که بنابر مشهور- تمام آن در « مکّه» نازل شده، همان گونه که غالب سوره های این جزء  « مکّی » است، بلکه، به گفته بعضی از مفسران، تمام سوره های این جزء مکی است، به عکس سوره های جزء قبل که مدنی بود ولی چنان که خواهیم گفت : سوره دهر (یا سوره های انسان ) از این قاعده مستثنی است و در مدینه نازل شده است.

سوره ملک که نام دیگرش سوره منجیه (نجات بخش) و نام سومش واقیه یا مانعه است (زیرا تلاوت کننده، خود را از عذاب الهی یا عذاب قبر نگاه می دارد ) از سوره های بسیار پر فضیلت قرآن می باشد، و مسائل زیادی در آن مطرح شده، که عمدتا بر سه بخش دور می زند :

 بخش اول-بحث هائی پیرامون مبدأ صفات خداوند  و نظام شگفت انگیز خلقت، مخصوصا آفرینش آسمانها و ستارگان و آفرینش زمین و مواهب آن و همچنین آفرینش پرندگان، و آب های جاری و آفرینش گوش و چشم و ابزار شناخت.

بخش دوم-بحث هائی پیرامون معاد و عذاب دوزخ و گفتگوهای مأموران عذاب با دوزخیان و مانند آن.

بخش سوم-انذار و تهدیدکافران و ظالمان به انواع عذاب های دنیا و آخرت. و به گفته بعضی : از نظر محور اصلی تمام سوره را همان مالکیت و حاکمیت خدا تشکیل می دهد که در نخستین آیه آمده است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

سكولاریزم مكتب جدایی دین از سیاست (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:57
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات4
حجم فایل4 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

سكولاریزم: «مكتب جدایی دین از سیاست»

سكولاریزم در معنی وسیع خود به توسعة اومانیزم اشاره دارد كه در آن مردم شروع به نشان دادن علاقة بیشتر به دستاوردهای دنیوی و امكان ارضای خاطر در این جهان كرده اند. سكولاریزم بر تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اثر می گذارد و در تمام ابعادش حركتی از تعلق خاطر به جهان دیگر به تاكید بر زندگی در زمین بوده است. احیای دینداری مدرن نیز همان ابعاد سكولاریزم را دارد.

نظام سیاسی امریكا به خاطر جدایی دین از سیاست در قانون اساسی آن مدت طولانی مورد توجه قرار گرفته است. برای آنها گسترش سكولاریزم در سراسر تاریخ تقریباً یك امر بدیهی است. انسان غربی مدرن، تحت تاثیر فلاسفه روشنگری قرن هجدهم دیرزمانی است كه اومانیسم را بر اساس خرد و عقلانیت علمی به عنوان پایه ای برای توضیح تاریخ و تبیین جامعه و زندگی مطلوب جایگزین ایمان كرده است.

انسان غربی، با همسنگ پنداشتن مدرنیته با تجربة غرب، یك روند جهانی سكولاریزاسیون را همگام با گسترش نوسازی در سراسر جهان پیش بینی   می كند.

با این حال هیچ كس نمی تواند تاثیر دین در سیاست خاورمیانه را به عنوان یك عامل مزاحم یا یك پدیدة جزئی كنار بگذارد.

چشمگیرترین روند سكولاریزم در ایران در سال 1366 روی داد كه مبارزاتی بر سر سیاست های دولتی و سازگاری آنها با قوانین دینی در جریان بود. از قبیل مالكیت خصوصی و ملی كردن تجارت خارجی. در این میان رهنمودهای (آیت الله) خمینی دارای مضامین عمیقاً سكولار و روشنگر بود. او در نامه ای استدلال كرد كه اگر مصلحت حكم كند در آن صورت دولت حق دارد بنا به مصلحت (!!!!!) عمل كند تا شریعت (كه البته خود انحراف یافتة این حكم را در جامعة امروز مشاهده می كنیم) اگرچه بیان و لحن نامه مذهبی بود ولی ملاحظه ای دنیوی مفاد آنها را تشكیل می داد: رفاه بخش های محروم تر جامعه.

امروزه ما شاهد مرگ سكولاریزم در ایران نیستیم. اما قابل ذكر است كه هر حركتی كه بخواهد به موفقیت برسد باید به ارزش ها و آرمان های توده احترام بگذارد.

منابع: لیبرال ناسیونالیسم در ایران

مؤلف: دكتر سوزان سیاوشی

ترجمه: دكتر علی محمد قدسی

 

به نام خدا

خودسوزی انجمنی

این دردنامه را تلخ كامانه هنگامی و در هنگامه ای می نویسم كه پس از ورود به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به جای خردورزی، شاهد خودسوزی هایی بودم كه ناچار از قلم خواستم تا بر آتش درونم آب لطفی بزند و آن حكایت های آتشین را بر صفحة كاغذ نگارد:

از این سموم كه بر طرف بوستان بگذشت

                             عجب كه رنگ گلی ماند و بوی نسترنی

به صبر كوش تو ای دل كه حق رها نكند

                                                چنـین عـزیز نـگینی به دسـت اهـرمنی

معلوم نیست كدام یك از ما باید به دیگری تسلیت بگوید؟ غم آن قدر بزرگ است كه هیچ دلی با همة وسعت، نمی تواند آن را در خود جای دهد. راقم این سطور نه فقط در غم دانشجویان كه در غم دانش نشسته و نه فقط از ظلم ظالمان رنجیده كه از ریختن قبح ظلم رنجیده تر است.

ندای سیاست در كردن و دانش اندیش را زیر لگد گرفتن، ارباب دلیل را ذلیل سیاست كردن، وحشت را به جای وحدت نشاندن، دین فروشی مشتی دنیا طلب كه از حرج كردن سرمایه های قدسی پروار پرهیزی ندارند چندی است كه دل صاحب این قلم را به درد آورده است و با این همه خشم خود فرو خورده و سركشی تعصب را به چوبدستی خرد و ادب رام كرده است. توصیه من به آن خردسوزان این است كه:

از یاد نبرید آن زمستانی بی رحم اختناق را و آن فرهنگ ستیزی و دانشگاه سوزی ها را. آن نفس ها كه در سینة اهل قلم حبس شد و به یاد آورید آن دهان های دوخته و روان های سوخته و قلم های شكسته را و ببخشایند بر بانیان و حامیان آن اساس جور.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

سخنان دلنشین از سفر آخرت (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:57
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات62
حجم فایل47 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه:

سخنان دلنشین از سفر آخرت

  از مرگ سخن بسیار رفته است اما سختی دلنشین تر از گفته های مرد الهی شهید راه محراب آیت الله شهید عبدلحسین دستغیب قدس سره در 25 سال قبل سراغ ندارم با آن احاطه ای كه به آیات و اخبار و كتابهای مذهبی داشت، یكماه مبارك رمضان درباره سفر آخرت سخن گفت، مرگ را دروازه حیات و ابتدای ملاقات رحمت حق شناسانید؛ از برزخ و نعمتهایش مردمان را بر سر شوق آورد و از عذابهایش ترسانید؛ با بیان آیات و اخبار شنودندگان را از گناه بازداشت و بخیرات مایل گردانید.

    روانت شاد ای معلم اخلاق و بفرموده رهبر مرشد مردم را كه در زندگیت این چنین راهنمای مردم به سوی حق و دوری از باطل شدن و با شهادت ترویج بیشتری نمودی بنوشه آن رفیق عزیز: خون آیت الله دستغیب از بیانش برای انقلاب رساتر بود و دشمن خورد كن تر.

  بارها می گفت و فریاد می زد، می نوشت و منتشر می كرد كه مرگ فنا نیست بلكه اول بقاء است. مكرر به خانواده های شهداء مژده می داد كه قرآن مجید عزیزان شما را زنده خوانده است[1] ما نسبت به آنان مردهن ایم در حالی كه حیات حقیقی مال آنان و ادراك كاملتر از آن ایشان است.

گوهری كه ناشناخته بود

  روانت شادتر باد كه با شهادتت این معنی را آشكارتر ساختی، اینك دو ماه بیش نیست از میان ما رفته؛ آنقدر كرامات از دیده و شنیده شده كه همانرا از فقدانش ناراحت تر ساخته است و افسوس می خورند كه چرا او را آن طوری كه بود شناختند و از خرمن پرفیضش خوشه ها برنچینند.

     اینجا به مناسبت این كتاب و بحث معاد، و همچنین فرموده خودش كه بارها می گفت شهدا زنده جاویدند، قضیه ای كه در هفتمین روز شهادتش پیش آمد و بیشتر اهالی شیراز از آن آگاه شدند و حتی در جراید تهران نیز به چاپ رسید بازگو نماییم:

گزارشی عجیب از یك واقعیت

  با مداد اربعین حسین (ع) سال 1402 قمری طبق برناخه روزنامه ام به منزل پدر شهیدم رفتم. مسئول دفتر باستقبالم آمد. پس از سلام و تعارفات نخستین جملات را با گزارش خواب یك خانم علویه این طور شروع كرد:

  «علویه محترمه ای كه من او را می شناسم و خانه اش در نزدیكی خانه ما است می گوید دیشب مرحوم آقا را در خواب دیدم به من فرمودند قطعاتی از بدن من لای آجرهای دیوار كوچه باقیمانده است به من ملحق كنید.»

    من نخست اهمیت ندادم و بسایر گزارشها گوش دادم و تا دو ساعت برنامه رفت و آمد افراد و كارهای معمولی ادامه یافت. سپس برای شركت در مجلس فاتحه در مجلس فاتحه با جمعی بیرون آمدیم. نزدیكیهای محل شهادت كه رسیدیم، بیاد آن خواب افتادم. به بعضی از همراهان جریان را گفتم كه چنین خوابی نقل شده،     ضرری ندارد نگاهی بكنیم. به همان نظر نخست همه دیدیم ذرات مفصل از گوشت لابلای آجرهای كوچه می باشد.

تشییع دوم برای یك جنازه

  دو نفر از رفقا مأمور شدند كه این ذرات قطعه قطعه شده از پیكر شهید محراب را جمع آوری نمایند (درد و كیسه پلاستیك آنها را جا دادند) قضیه به سرعت در شهر شایع گردید مخصوصاً كه روز اربعین حسینی و هفتم شهداء بود و شیراز یكبارچه تعطیل بود. شب جمعه در مسجد طبق معمول و برنامه سالیانه شهید محراب مجلس دعای كمیل برقرار و انبوده جمعیت داغدار گزارش مزبور را شنیدند. در اینجا اعلام شد كه در ساعت ده امشب تشییع دوم از باقیمانده پیكر آیت الله شهید به عمل می آید.

  دستجات عزاداری تا پاسی از شب در صحن حضرت احمد بن موسی (ع) سرگرم عزاداری بودند و بالاخره بیاد ملحق كردن بقیه بدن ابی عبدلله الحسین علیه السلام بنابر روایتی در روز اربعین دو كیسه محتوی اجزاء قطعه قطعه شده را به میان جمعین آوردند. پائین قبر را شكافتند و به بدن شریفش ملحق نمودند.

دو نفر دیگر نیز همین خواب را دیدند

  راستی كه قضیه ای شفگت بود، فراموش كردم عرض كنم در همان روز ساعتی پس از كاوش لابلای آجرهای كوچه یكی از بستگان كه در لباس روحانیت و مورد احترام است به من خبر داد دو نفر از آقایان كه یكی از بستگان شهدا است چنین خوابی را دیشب دیده اند لذا قضیه صورت جدی تر بخود گرفت و من به دنبال آن مخدره علویه فرستادم كه رؤیای خودت را با نام خود همسر و فامیل و آدرس دقیق بنویس. ایشان نیز اجابت نمود و هم اكنون آن نوشته پیش روی من قرار دارد و من با اجازه خوانندگان عزیزتنها به ذكر چند جمله آن برای ثبت در تاریخ و عبرت نسل فعلی و آینده دار در اینجا نقل می نمایم. این خانم چنین نوشته:

تكه گوشتم لای دیوار است

نحوه خواب:

«در باغ بزرگ بودم كه آیت الله دستغیب در جلو می رفتند و من عقب ایشان بودم. آنجا باغ بود ولی آن قسمتی كه آیت الله دستغیب بودند، در وسط چمن بودند كه آقا عبای قهوه ای روی دوششان بود و به من گفتند كه برو و به آنها بگو كه تكه گوشتم لای دیوار است و چند دفعه تكرار كردند كه وقتی من از خواب بیدار شدم خیلی نگران بودم.»

داستانی گویا تر از یك كتاب

 اینك خودتنان داوری كنید چقدر این رؤیای صادقانه و داستانی واقعی گویا است؛ گویا تر از یك كتاب بزرگ. آنچه در این كتاب می گوید كه مرگ فناء نیست بلكه دروازه زندگی جدید است. شهداء زنده اند و نزد پرودگارشان روزی داده می شود[2] یا از احاطه علمی ارواح در بزرخ نسبت به جریانهای این عالم سخن می گوید از التفات روح بجسدش یاد می كند، همه واقعیت دارد خودش عملاً ثابت كرد، نشان داد كه آری چنین است.

مطالب بسیار در حجم اندك

  با در نظر اجمالی به مطالب این كتاب متوجه پر محتوی بودن آن با این حجم اندك می شویم، سفر آخرت را با شیرین ترین عبارات از مرك شروع و اقسام مرگ را برای نیكان و بدان بر می شمارد، حالت اختضار را طوری برای خواننده مجسم می كند كه گویی خود در حال جان دادن است.

 


[1] - ولاتفولو لمن یتقل فی سبیل الله اموات سوره بقره 2 آیه 154

[2] - ولاتحسن الذین، قتلوا فی سبیل  الله امواتأ بل احیاء عند ربهم یرزقون، سوره آل عمران 3 آیه 169

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق سبب و شان نزول برخی از آیات قرآن مجید و آیات شیطانی (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:56
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات43
حجم فایل24 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                             صفحه

مقدمه

سوره سجده آیه 18                                                                                       3

سوره انفاق آیه 62                                                                                      7-4

سوره انفاق آیه 62                                                                                      10-7

سوره انفاق آیه 64                                                                                      12-10

سوره احزاب آیه 23                                                                                   15-10

سوره مائده آیه 55                                                                                     18-15

سوره توبه آیه 19                                                                                        21-18

سوره مریم آیه 96                                                                                       25-21

سوره بنیه آیه 7

سوره بقره آیه 207

سوره آل عمران آیه 61

سوره نساء ایه 65

سوره های نجم و حج (نجم: آیه ی 20 و 19)

(حج: آیه های 53 و 52 )

داستان غرانیق و کتاب آیات شیطانی

(چرا سلمان رشدی عنوان آیات شیطانی را به کتاب خود داده است؟)

بررسی این چهار آیه 20 و 19 سوره نجم – 53 و 52 سوره حج و نتیجه گیری

کتابنامه (منابع و مآخذ)

مقدمه

«اول العلم معرفه الجبار» آغاز دیانت از خداشناسی است و بنیاد معرفت نیز بر همین منوال استوار است، سخن از خدا کهنگی ندارد، همان سان که آب هرگز کهنه نمی شود مادامیکه عطش هست، جهان معاصر در عطش خدا خواهی می سوزد، هر چند خود نمی داند.

شکر و سپاس خدای منان که توفیق تحقیق و مروری در دریای بی کران این آیات مبارکه شامل حالم شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوره سجده آیه 18

افمن کان مؤمناً کمن کان فاسقا لایستون

ترجمه : آیا کسی که مؤمن است همانند کسی است که فاسق است؟ نه هرگز این دو برابر نیستند.

نمونه: جمله به صورت استفهام انکاری مطرح شده، استفهامی که پاسخ آن از عقل و فطرت هر انسانی می جوشد که این دو هرگز برابر نیستند، در عین حال برای تاکید، با ذکر جملۀ «لایستوون» این نابرابری را مشخص تر می کند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

زندگینامه امام خمینی ره (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:56
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات20
حجم فایل16 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

« گوشه ای از زندگی درخشان نهضت پر ثمر و بزرگ پیشوای انقلاب اسلامی و مرجع تقلید شیعیان جهان (حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) ) »

پیشوای انقلاب و رهبر بزرگ اسلام حضرت آیت الله العظمی خمینی در روز بیستم جمادی الثانی مصادف با روز میلاد باسعادت یگانه دختر عالیقدر پیامبر عظیم اسلام حضرت فاطمه زهرا (ع) به سال 1320 هجری در خانواده ای نسبتا متوسط و روحانی در شهر خمین چشم به جهان گشود و پا به عرصه گیتی نهاد.

و هر روز که از عمر شریف این نابغه دهر، مرزبان با کفایت اسلام و وارث همه اصالتهای مذهب که میگذشت آثار فوق العادگی شجاعت، شهامت، اراده، قاطعیت، ثبات و پاکی و دور اندیشی از چهره جذاب و پیشانی تابنده اش می درخشید.

دوران کودکی

هنوز بیش از پنجماه از زندگی این کودک هوشمند و حیرت انگیز نگذشته بود که : پدر بزرگوارش آیت الله سید مصطفی موسوی، به درجه رفیع شهادت رسید و این انسان بزرگ و شگفت آور نزد مادر گرامیش تحت سرپرستی و کفایت برادر بزرگ خویش، علامه سید مرتضی موسوی، پرورش یافت.

 

تحصیلات ابتدائی

دوران کودکی را در همان شهر خمین، پشت سر گذاشت و تحصیلات ابتدائی و مقداری از دروس مقدماتی را در همان جا، نزد اهل فضل و دانش آموخت و در سن 19 سالگی برای ادامه تحصیلات اسلامی به اراک که در آن روزگاران، یکی از مراکز علمی و حوزه های بزرگ دینی بشمار می رفت مسافرت فرمود. در آن زمان حاج سید عبدالکریم حائری یزدی از مجتهدین حوزه علمیه نجف اشرف  از شاگردان برجسته حوزه درس، به دعوت علماء و فضلا به شهر اراک برای زعامت حوزه به آن شهر تشریف آورده بود، ادراه می شد.

هجرت به قم

در سال 1340 هـ . آیت الله حائری به درخواست علما بزرگ اراک به شهر مقدس قم مهاجرت کرد. او با اراده آهنین و عزم راسخ و محکم خویش در جوار مرقد بانوی با عظمت اسلام حضرت معصومه (س) حوزه عظیم و با برکت قم را پایه گذاری کرد و بدست توانای خود حوزه علمیه قم را تاسیس نمود.

آیت الله خمینی نیز بدنبال هجرت استاد، خود را از اراک به قم و به آن دانشگاه عظیم اسلامی رساند. در آن مهد علم ودانش و پرورشگاه شخصیتهای بزرگ روحانی، به فراگرفتن علوم اسلامی و تزکیه نفس پرداخت و از محضر استاد بزرگ آیت الله  حائری و دیگر اساتید عالی مقام مانند، آیت الله شاه آبادی استفاده های شایانی نمود.با پشت کار بی نظیر و لیاقت فوق العاده به زودی به درجه عالی اجتهاد نائل گردید.

آینده درخشان او

زعیم رشید اسلام از همان دوران اول تحصیل در هر اجتماع، جلسه و حوزه درس و بحثی که حاضر  می شد و با هر استاد توانا و زبر دستی که روبرو میشد. طرح اشکالات دقیق، قوت منطق، و تقوای بی مانند و بلاخره ویژگی های روحی و اخلاقی او نظر اساتید بزرگ و با بصیرت و دور اندیش را به خود جلب می کرد و مبهوت از این هوش سرشار و
 فوق العاده اش میشدند.

آمادگی روحی و مسئولیتهای سنگین رهبری

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق زندگی نامه پیامبر (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:56
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات51
حجم فایل48 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

پیامبر اکرم

ولادت

حضرت محمد صلی الله علیه و آله در سال عام الفیل (570 میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود. مورخان و دانشمندان شیعی ولادت رسول گرامی اسلام را در صبح جمعه روز هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای اهل سنت ، دوازدهم همان ماه می دانند .

شجره‌نامه پیامبر

پدر بزرگوار رسول خدا عبدالله ،پسر عبدالمطلب ،و مادر ارجمندش آمنه دختر وهب است. اجداد او عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان، همگی موحد و از مردان نیک روزگار خویش بوده‌اند.

 

سرپرست پیامبر

حضرت محمد صلی الله علیه و آله، هنوز به دنیا نیامده بود (یا در گهواره بود) که پدرش در بازگشت از شام «سوریه» در مدینه درگذشت. از آن پس سرپرستی کودک به عبدالمطلب، بزرگ خاندان قریش ،رسید و او نیز کودک را به دایه‌ای به نام حلیمه از قبیله بنی‌سعد سپرد.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم پنج سال در قبیله بنی‌سعد نزد حلیمه بود و پس از آن به دامان خانواده خویش بازگشت. پس از مدتی، آمنه برای زیارت قبر همسر خویش، عبدالله، و دیدار خویشاوندان راهی مدینه شد. او در این سفر فرزند خود را نیز همراه برد، یک ماه در شهر مدینه درنگ کرد و هنگام بازگشت در محلی به نام« ابواء» از دنیا رفت.
عبدالمطلب پس از درگذشت آمنه، بیش از پیش از محمد محافظت می‌کرد؛ هر گاه در کنار کعبه با سران قریش و پسران خویش می‌نشست، همین که چشمش به محمد می افتاد او را در کنار خود می‌نشاند و می‌گفت:« به خدا سوگند، او دارای منزلتی بزرگ خواهد بود.»
در هشتمین بهار زندگی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، عبدالمطلب نیز درگذشت و بنا به سفارش او ابوطالب سرپرستی حضرت وی را به عهده گرفت.

ابوطالب که مردی با ایمان، موحد و نیز از شخصیت‌های برجسته قریش بود، در نگهبانی و دفاع از پیامبر از هیچ کوششی فرو گذار نکرد و در سالی که محمد دوازده ساله شد، او را همراه خود به سفر سالیانه خود برای تجارت به شام «سوریه» برد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق زنان و اسلام (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:56
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات95
حجم فایل105 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

زنان و اسلام

مقدمه:

زن آیینه‌ی تمام نمای شخصیت انسان است. او مظهر پرورش است و صفت الهی پروردن از جانب خدای خویش را به ودیعه دارد، دامن زنان اولین كلاس درس و بهترین محل تربیت كودك است چنانكه گویند: مرد از دامن زن به معراج می رسد. بدین معنی كه زن پایه گذار وجود حیات آدمی است زنان مسلمان و فداكار لازم است تا با حفظ عفت و پاكدامنی خود، ظلم ستیزی نهضت حسینی را به همه انسانها برسانند تا بدین وسیله افتخار تربیت بزرگ مردان و بزرگ زنان تاریخ را داشته باشد.

مقام زن در اسلام و در آیین های دیگر:

مشاهده و تجربه این معنا را ثابت كرده كه مرد و زن دو فرد از یك نوع و از یك جوهرند، بر خلاف نظریات موجود در امت های پیشین كه زن را از مرگ بدتر و تلخ تر می دانستند تا حدی كه در سال 586 میلادی در فرانسه كنگره ای تشكیل شد تا در مورد این كه آیا زن انسان است یا خیر بحث كنند كه نتیجه كنگره این بود كه به زن انسانی غیرمستقل و در خدمت مردان است.

اما با ظهور اسلام همه ی تفكراتی كه در اثر تلقین علیه زن بود از بین رفت و جای خود را به عزت و اعتبار اساسی زنان داد.

 

اصل تساوی زن و مرد:

قرآن با كمال صراحت در آیات متعددی در اصل تساوی زن و مرد از نظر انسانیت و كمالات می فرماید: «زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر مردان آفریدیم» و این را با توجه به قوانین امروز در دنیای غرب، در حاكمیت قوانین اسلامی ناظر بر مالكیت زن و حمایت های مالی و اقتصادی شوهر در خانواده قابل لمس تر می توان دید. اما در دنیای غرب، با توجه به شعار آزادی و اتیكت تساوی زن و مرد باز هم این تساوی نه در عرصه شغل و كار و نه در عرصه ی خانواده به هیچ عنوان رعایت نشده و استفاده ابزاری از زن تا حدی پیش رفته كه به سقوط هویت انسانی و عدم احقاق كمترین حق او گردیده است و این را كاملا با توزیع و ترویج بیماری های مقاربتی چون «ایدز، سفلیس و سوزاك» می بینیم. و از نظر اسلام زن و مرد در انسانیت برابرند ولی دو گونه انسان اند با دو گونه خصلتها و دو گونه روانشناسی طبیعت. ولی دنیای غرب «تشابه محوری» را جایگزین «تناسب محوری» كرد و چنانكه ویل دورانت می گوید: این حركت برای اولین بار با قانون 1882 بود كه به موجب این قانون زنان بریتانیای كبیر از امتیاز بی سابقه ای برخوردار می شدند و حق نگهداری پول خود را داشته و از آن به بعد زنان از بندگی و جان كندن در خانه آزاد شده و گرفتار جان كندن در مغازه و كارخانه شدند و در حال حاضر چنانكه در پیش ذكر شد به دنیایی از ابتذال كشیده شدند كه نقش ابزاری داشته و تنها در معرض بهره برداری دیگران واقع می شوند. مقام معظم رهبری نظریات موجود در اصل تساوی زن و مرد را اینچنین به دو هدف كلی و مجزا در نظرات متفاوت تعریف كرده اند: اولین هدف رسیدن زن به كمال وجودی خود می باشد اما دومین هدف ایجاد تخاصم و جدایی و رقابت خصمانه میان دو جنس زن و مرد است كه هدف اول دستاورد اسلام و هدف دوم هدف كوته بینانه است به وضوح می بینیم در اسلام به زن بسیار اهمیت داده می شود چنانكه در بسیاری از آیات قرآن كریم آمده است: پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست بلكه به ایمان و عمل صالح مربوط است خواه از طرف زن و یا از طرف مرد باشد و همیشه در كنار هر مرد بزرگی از قدیسه ای بزرگ یاد می كند كه از همسران آدم و ابراهیم علیه السلام و از مادران موسی (ع) و عیسی (ع) در نهایت تجلیل كرده است یا بانوی بزرگوار حضرت خدیجه (س) و سرور همه زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) كه خداوند در قرآن كریم از ایشان به كوثر یاد می كند. بر خلاف نظریات تحقیرآمیزی كه در امت های پیشین راجع به زن وجود داشته همچون عنصر گناه دانستن زن، شیطان بودن زن، عدم رسیدن او به مقامات معنوی چون ورود به بهشت، طفیلی دانستن زن، آفرینش او از دنده چپ مرد، مقدمه قرار گرفتن زن برای مرد، عامل بدبختی و گرفتاری مرد و در پایان زن را به منزله ظرفی كه نطفه مرد را در خود نگاه می دارد، می دانستند و هیچ ارزشی برای بارداری او نمی گذاشتند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق زن در نگرش اسلام (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:55
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات61
حجم فایل33 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

زن در نگرش اسلام

سالگرد ولادت بانوی جهان، دختر بزرگوار رسول خدا را که بر حق در جمهوری اسلامی ایران روز زن اعلام شده به روز زن، اگر قرار است به معنای الهام به زن و الگودادن به او باشد، یقیناً هیچ روزی مناسب تر از  این روز وجود نداشت و ندارد.

 آن کسانی که هم که امروز به گمان ما، که قطعاً هم همین جور است با غلط مطرح کردن مسئله زن در دنیا، جنس زن را مورد اهانت قرار داده، یکی از پیچیده ترین مشکلات دنیا را بوجود آورده اند به نام دفاع از زنان شروع کردند. باید بطور روشن، تکلیف این مسئله وتفاوتی که بین نظر اسلام با آنچه که امروز در دنیا و در فرهنگهای جهانی رایج است مشخص شود.

همچنان که در جامعه خودمان، آن را مشاهده میکنیم، امروز چه تعداد از زنان برجسته بعنوان فاضل، تحصیل کرده، عالم و هوشمند و ...... در جامعه ما از نظر اسلام را به روشنی و بوضوح فهمیده اند. و به آن، از صمیم قلب معتقد هستند. و آن را برای زن، یک افتخار می داند. بایستی، همانطور که فرض شد برای دنیا مسئله روشن بشود و جا بیفتد. البته مسئله، بسیار مسئلة پیچیده ای است علت هم این است که در طول تاریخ، مگر در برخی موارد استثنایی که حالا استثنایش را شاید اشاره کردم، حرکت غالب این بوده که از دو ناحیه بزنان ظلم شده است: یکی از ناحیه قدرتمندی مردهاست، چون مردها از لحاظ ترکیب جسمی، در ادوار مختلف تاریخ، در جوامع مختلف، در شهرهای مختلف با سواد و بیسواد، از طبقات بالا و پائین، قوی تر از زنها بوده اند. و زنان، غالباً مورد ظلم و زورگویی و تعدی مردان قرار گرفته اند. حالا آن استثنائاتی که عرض کردم: مثلاً بعضی از این استثناها، مال آن جوامعی است که در آن جوامع، حاکمیت جامعه با زنان بزرگ بود.

 در جوامع بدوی که چیز قابل ذکری نیست،یکی هم در مورد برخی از زنهای استثنایی است که به یک قدرت و حکومتی رسیده اند به نظر بعضی از جوامع و بعضی از خانواده ها ، بعضی از خانمها، یک امتیازی پیدا می کردند که نمی شد به آنها زور گفت. این موارد استثنایی است. غالبا[SP]ً اینجور بوده که مردها به زنها ظلم کنند. شرقی و غربی هم ندارد، در غرب نیز در همه ادوار بود. تنها شاید در این دوره های اخیر بعد از این سروصداهائی که در زمینه حقوق و مسائل زن در اروپا پیدا شده، به زنان حقوقی داده شد. و حقوق و مالکیت زنان، به رسمیت شناخته شد.

 شاید بتوان گفت اروپا تا قرن 20،متأسفانه دچار این کج فهمی در باب زنها بود که حتی حق مالکیت را، زن در بسیاری از جوامع غربی نداشت، تا اوایل قرن بیستم و تا قبل از این دهه های اخیر، باید گفت در غرب هم، همین جور بوده است. در اروپایی که این همه طبل حمایت از زنان و دفاع از حقوق زنان را زده و میز ند، چقدر زنهائی که در خانه ها از دست شوهرهایشان، کتک می خوردند. چقدر زنهائی که کارهای سنگین خانواده، بر دوش آنها بود. در شهرهای بزرگ در کشور های معروف دنیا، چقدر خانمهائی که در اموال خودشان که به ارث در اختیار آنها قرار گرفته بود، حق تصرف کردن نداشتند، چقدر زنهائی که سالیان متمادی در خانه به میل شوهر یا پدر یا برادربزرگ، زندانی می شدند، و حق هیچگونه رفت و آمد و فعالیتی نداشتند. و از این قبیل ظلمهایی که به زن بعنوان موجود ضعیف تر از سوی مردان بعنوان موجود قویتر شد، کم نیست. در جامعه خودمان و جوامع اسلامی هم، وضع همینطور بود. غیر از آن دوره صدر اسلام که آن، بحث دیگری است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق زن در اسلام (دین و مذهب)

دوشنبه 30 بهمن 1396
2:55
مارال
دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات30
حجم فایل17 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بسمه تعالی

فهرست مطالب

عنوان................................................................................................................................. صفحه

مقدمه .................................................................................................................................

آفرینش زن در قرآن و ادیان الهی.................................................................................

زن در تاریخ  گوناگون ...................................................................................................

مقام زن در اسلام و آئین های دیگر.............................................................................

جایگاه و اجتماعی و سیاسی زن در اسلام..................................................................

نقش زن در ساختن خانواده برتر.................................................................................

فاطمه زهرا نمونه زن مكتبی...........................................................................................

فلسفه پوشش در اسلام...................................................................................................

واژه حجاب .......................................................................................................................

سیمای حقیقی مسئله حجاب ..........................................................................................

ایرادهایی كه بر حجاب می گیرند...................................................................................

روح لطیف زن سلامی برای تقرب به خدا.....................................................................

زن مومن پیروز در میدان رقابت طلبی.........................................................................

ویژگیهای مادر حقیقی ....................................................................................................

نقش مادر در تربیت.........................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir