پاورپوینت مفهوم ارتباط و ارتباطات جمعی در روانشناسی (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:02
مارال
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلpptx
تعداد صفحات190
حجم فایل351 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

nارتباط فراگرد انتقال معنی بین دو فرد است. مهارت ارتباطی :
 توانایی برقراری ارتباط به طور مؤثر و کارآمد با دیگران
n75% از اوقات زندگی ما صرف ارتباط می شود و در عصر ارتباطات برنده آن کسی است که بتواند خوب ارتباط برقرار کند .

 

nمهارت ارتباطی خوب به ما کمک می کند روابط سالم و رضایت بخشی را با دیگران داشته باشیم .

 مفهوم ارتباط :
واژه ی ارتباط ( 
Communication ) از ریشه لاتین Communis   به معنای اشتراک گرفته شده است در لغت به معنی پیوند دادن ، رابط است . پژوهشگران ارتباطات میان ارتباط به معنای مفرد Communications تفاوت قائل اند . کلمه ی ارتباطات به صورت جمع در علوم ارتباطات به معنای مطالعه پیرامون ابزار و لوازم فن این پدیده به کار می رود و معنای مفرد آن بیانگر فرآیندی است که در آن پیام از فرستنده به گیرنده پیام منتقل می شود. پژوهشگران و اندیشمندان ارتباطی تعاریف گوناگون از مفهوم ارتباط دارند تا جایی که فیش ارتباط را این گونه تعریف می کند : ((ارتباط برای بیان هر نوع انتقال اطلاعات به کار می رود))، یا شرام می گوید: ((مفهوم ارتباط هماهنگ شدن فرستنده و گیرنده در رابطه با یک پیام ویژه است)). 

n  از طرف دیگر مها رت های ارتباطی ضعیف می تواند به گونه ای باشد که به سوء تفاهمات و احساسات منفی منجر شود.
nمهارت برقراری ارتباط یکی از پیش بینی کننده های سلامت است.
 مفهوم ارتباط :
واژه ی ارتباط ( Communication ) از ریشه لاتین Communis   به معنای اشتراک گرفته شده است در لغت به معنی پیوند دادن ، رابط است . پژوهشگران ارتباطات میان ارتباط به معنای مفرد Communications تفاوت قائل اند . کلمه ی ارتباطات به صورت جمع در علوم ارتباطات به معنای مطالعه پیرامون ابزار و لوازم فن این پدیده به کار می رود و معنای مفرد آن بیانگر فرآیندی است که در آن پیام از فرستنده به گیرنده پیام منتقل می شود. پژوهشگران و اندیشمندان ارتباطی تعاریف گوناگون از مفهوم ارتباط دارند تا جایی که فیش ارتباط را این گونه تعریف می کند : ((ارتباط برای بیان هر نوع انتقال اطلاعات به کار می رود))، یا شرام می گوید: ((مفهوم ارتباط هماهنگ شدن فرستنده و گیرنده در رابطه با یک پیام ویژه است)). 
nارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات با وسایل ارتباطی گوناگون از یک نقطه ، یک شخص یا یک دستگاه به دیگری .  
nارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات ،احساسها،حافظه هاو فکر ها در میان مردم . ر
nارتباط فراگرد انتقال معنی بین دو فرد است. 
nارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات با وسایل ارتباطی گوناگون از یک نقطه ، یک شخص یا یک دستگاه به دیگری .  
nارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات ،احساسها،حافظه هاو فکر ها در میان مردم .
nفراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده ، مشروط برآنکه در گیرنده پیام، مشابهت معنی به معنی موردنظر فرستنده پیام ایجاد شود.

  دیدگاههای پیرامون مفاهیم ارتباط و اطلاع که شامل مفهوم ارتباط ، مفهوم اطلاع ، فرآیند ارتباط ، انواع ارتباط و مدل های ارتباطی می شود و بخش دوم قسمتی از پیشینه یپژوهش در زمینه ی لرتباطات جمعی است که شامل تبلیغات سیاسی می شود که به تفصیل به هر یک می پردازیم :
 ابتدا با جمله ای زیبا از برنارسیلوتر فیلسوف و شاعر فرانسوی در قرن 12 م آغاز  می کنیم که می گوید : ((ما همچون کودکی هستیم که روی شانه های موجوداتی عظیم ایستاده است اگر می توانیم دورتر و بهتر ببینیم نه از آن روست که دید ما دقیق تر و عمیق تر از آنهاست و یا اینکه از آنها بالاتر هستیم بلکه به این علت است که به برکت عظمت و بزرگی آنها ، بالا رفته ایم )) .

nارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه چیز، انتشار، انتقال و دریافت پیام. 

 

nارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال یک محرک (معمولا علامت بیانی) از یک فرد(ارتباط گر) به فردی دیگر(پیام گیر) به منظور تغییر رفتار او. 

 

nواژه انگلیسی Communication” ” معادل « ارتباط » از واژه ای در زبان لاتین ،  به معنی مشترك یا عمومی مشتق می شود  . ما در صدد هستیم كه وجه اشتراكی بین خودمان و افرادی كه در صدد برقراری ارتباط با آنها هستیم ،  بیابیم .  هدف ارتباط ،  رسیدن به نتایج دلخواه است  . 
nارتباط یك فرآیند است و لذا پویا ، روان ،  متحرك و همیشه در تغییر است .  پس ساكن نیست .
n برخی نكات اصلی این فرآیند عبارتند از  :
n1 ـ  ارتباط ،  عبارت از انتقال و اشتراك معانی است .  معانی ،  ممكن است عقاید ،  تصویرها یا اندیشه هایی باشند كه به صورت سمبول  ( مثلاً نوشتاری ،  گفتاری ،  موسیقی ،  لباس ،  دود ،  هنر و  ……..  ) بیان می شوند .
n 2 ـ سمبولهای مورد استفاده ،  به خودی خود دارای معنی نیستند .  واژه ها یا همه سمبولهایی كه ما برای انتقال پیامهایمان استفاده می كنیم ،  بخودی خود دارای معنی نیستند ، این مردمی كه از آنها استفاده می كنند هستند كه به آنها معنی می دهند
n3 ـ  ارتباط بدون درك ممكن نیست .  این یك نكته كلیدی دیگر در فرآیند است .  درك عبارت است از فرآیند ایجاد تاثیر از چیز ( یك فرد ،  یك واقعه یا هر محركی كه بر هشیاری ما مؤثر است ) و سپس قضاوت در مورد آن .  مشاهدات و قضاوتهای ما تحت تاثیر حواس پنجگانه ما هستند .  ( بینایی ،  شنوایی ،  لامسه ،  بویایی و چشایی )
اگر پیامی ارسال گردد ولی آن پیام دریافت نگردد یا اینکه کامل دریافت نگردد، اصطلاحأ سوء تفاهم بوجود می آید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پاورپوینت آزمونهای روانشناسی رورشاخ و سوءرفتار با کودک (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:02
مارال
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلpptx
تعداد صفحات60
حجم فایل3.406 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

در سال ۱۹۶۰ رورشاخ تبدیل به یکی از پرطرفدارترین آزمون ها شد و در بین رواشناسان مورد توجه قرار گرفت. یک بررسی در آمریکا نشان می‌داد که رورشاخ دربین آزمون های روان شناختی رتبه هشتم را به دست آورده بود. همچنین این آزمون در یک چهارم موارد توسط روانپزشکان پزشکی قانونی برای مجرمان تجویز میشدآزمون رورشاخ توسط یک رواشناس سوئیسی به نام هرمان رورشاخ ابداع شد. آزمون رورشاخ که گاهی با نام آزمایش لکه و جوهر هم شناخته می‌شود یک آزمون روانی است که در آن ادراکات فرد از لکه های جوهر جمع آوری شده و سپس آن را با کمک تفسیرهای روانی یا الگوریتم های پیچیده تجزیه و تحلیل می‌کنند. برخی روانشناسان از این آزمون برای بررسی ویژگی های شخصیتی یک فرد یا عملکرد عاطفی وی استفاده می‌کنند. از این ازمون همچنین برای تشخیص اختلال های ذهنی پنهان استفاده می‌شود به خصوصو در مواردی که بیمار تمایلی به توصیف تفکرات خود به صورت واضح ندارد.

تاریخچه

قدمت بررسی شخصیت افراد با استفاده از تصاویر مبهم به دوران لئوناردو داوینچی و ساندرو بوتیچلی باز میگردد. تفسیر لکه های جوهر نیز به صورت سرگرمی در اواخر قرن ۱۹ رواج داشت. اما رورشاخ اولین رویکرد سیستماتیک به این موضوع بود
عده ای می‌گویند این آزمون در واقع از جاستینوس کرنر، دکتر آلمانی الهام گرفته شده است. او در سال ۱۸۵۷ یک کتاب شعر نوشت که از لکه های جوهر الهام گرفته شده بود. آلفرد بینت روانشناس فرانسوی نیز از آزمون لکه های جوهری برای آزمون خلاقیت استفاده می‌کرد.
بعد از مطالعه ۳۰۰ بیمار روانی و ۱۰۰ نفر به عنوان گروه کنترل، در سال ۱۹۲۱ هرمان رورشاخ کتاب خود را بر اساس آزمون لکه های جوهر نوشت. او از بین صدها تصویر لکه جوهر، ده تصویر را برای ارزشیابی انتخاب کرد. او یک سال پس از نوشتن این کتاب درگذشت. اگرچه او مدتی به عنوان معاون رئیس جمهور در انجمن روانکاوی سوئیس خدمت کرده بود، باز هم برای چاپ کتابش دردسرهای زیادی را متحمل شد.
پس از مرگ هرمان رورشاخ انتشارات هانس هوبر کتاب Psychoanalytic رورشاخ را در یک حراجی خرید و پس از آن انتشارات هوبر ناشر کتاب هرمان رورشاخ شد و این کتاب را با نام تجاری رورشاخ منتشر کرد.
پس از مرگ هرما رورشاخ، سیستم امتیاز دهی آزمون رورشاخ توسط ساموئل بک، بورنو کلوپفر و چند فرد دیگر بهبود یافت. جان ای اکسنر بعدها سیستم امتیاز دهی دقیق تری را ایجاد کردد. سیستم امتیاز دهی اکسنر تبدیل به محبوب ترین سیستم در آمریکا شد در حالی که در اروپا از روش های دیگری استفاده می‌شد.
رورشاخ هیچ گاه این آزمون را برای آزمون کلی شخصیت ایجاد نکرده بود بلکه هدف اصلی آن تشخیص اسکیزوفرنی بود. این آزمون تا سال ۱۹۳۹ نیز به همین صورت بود ولی بعد از آن کم کم به عنوان یک آزمون شخصیت نیز از آن استفاده شد. از این رو کاربرد رورشاخ به عنوان یک آزمون شخصیت همیشه در ابهام بوده است

روش اجرا

برای اجرای آزمون رورشاخ آزمون گیرنده و آزمون دهنده معمولا در کنار یکدیگر نشسته و آزمون گیرنده کاغذهای آزمون را در دست دارد. این حالت باعث ایجاد یک فضای آرام اما کنترل شده می‌شود. ده تصویر جوهر رسمی وجود دارد که هر کدام بر روی کاغذ سفیدی به ابعاد ۱۸×۲۴ وجود دارد. هر تصویر تقریبا در وسط نصف شده و متقارن است. پنج تصویر از این ده لکه سیاه، دو تصویر سیاه و قرمز و سه تصویر نیز به صورت رنگی است که همگی در یک پس زمینه سفید هستند.
در ابتدا تصاویر به آزمون دهنده نمایش داده می‌شود از او خواسته می‌شود هر چه به ذهنش می‌رسد در باره آن بگوید. سپس در مرتبه ای دیگر تصاویر نمایش داده شده و خواسته می‌شود فرد بگوید تصویر شبیه چه چیزی است.
آزمون گیرنده در تمام مدت گفته ها و رفتارهای آزمون دهنده را به صورت کامل یادداشت می‌کند. مهم نیست این رفتار یا گفته چقدر بی اهمیت یا بی ارزش باشد
هدف کلی آزمون دریافت اطلاعات مربوط به متغیرهای شخصیت مانند انگیزه ، تمایل به پاسخ، برداشت های شخصی/فردی و عواطف است.
روش امتیاز دهی و تفسیر آزمون رورشاخ متفاوت است اما گسترده ترین سیستم تفسیر رورشاخ سیستم اکسنر است. تفسیر رورشاخ بسیار پیچیده است و نیاز به یک سطح دانش و توانایی بالا و تجربه کار با این آزمون دارد. توانایی تفسیر آزمون رورشاخ ممکن است طی چند ماه به دست آید ولی حتی کسانی که قادر به تفسیر آزمون هستند ممکن است چندین سال در مرحله یادگیری بمانند تا یک مفسر حرفه ای شوند

عوامل موثر در تفسیر

در درجه اول تفسیر یک آزمون رورشاخ بر اساس محتویات پاسخ فرد نیست!. یعنی آنچه فرد در لکه جوهر دیده در درجه اول برای مفسر مهم نیست. در واقع پاسخ های مستقیم فرد به عکس ها تنها بخش کوچکی از مجموعه متغیرهایی است که یک مفسر رورشاخ به آن نیاز دارد. به عنوان مثال زمانی که فرد برای پاسخ دادن به یک عکس صرف کرده یکی از عوامل است چون زمان طولانی برای پاسخ به یک تصویر ممکن است نشانه شوکه شدن فرد از دیدن آن تصویر به خصوص باشد.
شکل و رنگ تصویر و نقطه ای که فرد در تصویر به آن توجه کرده معمولا بیشتر از خود پاسخ برای مفسر مهم است. همچنین اصلت یا فراوانی تشخیص فرد از عکس ها نیز برای مفسر مهم است. به همین خاطر است که آزمون گیرنده باید تمام جزییات را مو به مو یادداشت کند

ده تصویر رسمی


پاسخ متداولخفاش، پروانه
هنگام دیدن این کارت که اولین کارت است معمولا فرددرباره این می‌پرسد که چه باید بکند و چطور باید ادامه دهد و مجاز به انجام چه کارهایی هستند. اولین کارت می‌تواند به ما نشان دهد فرد چطور در مواجهه با یک کار جدید و پرتنش رفتار می‌کند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

کتاب مدیریت خلاقیت و نوآوری در رفتار سازمانی (مدیریت)

شنبه 28 بهمن 1396
5:02
مارال
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات125
حجم فایل512 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست

مقدمه. 3

تعریف خلاقیت.. 3

خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها 4

مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری. 5

تفاوت خلاقیت و نوآوری. 6

انتفاع + اختراع + مفهوم = نوآوری. 6

فرآیند خلاقیت و نوآوری. 7

تکنیک های خلاقیت و نوآوری. 8

شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری. 8

ویژگیهای افراد خلاق و نوآور 9

نتیجه گیری. 10

معنای خلاقیت و نوآوری. 12

ضرورت و جایگاه خلاقیت و نوآوری و رابطه آن با شکوفایی. 13

اهمیت خلاقیت و نوآوری در سازمان. 14

ویژگی های اندیشه و عمل خلاقانه. 16

خلاقیت و مدیریت.. 16

سازمان خلاق. 20

موانع اصلی خلاقیت و نوآوری برای فرد را می توان به اختصار چنین مطرح ساخت : 22

موانع خلاقیت و نوآوری سازمانی عبارتند از: 23

کارکنان خلاق. 24

ده طریق افزایش خلاقیت : 28

ده گام و راهکار دیگر ایجاد سازمان خلاق را می توان چنین ترسیم نمود: 28

نتیجه گیری. 29

برخی از ویژگی‌های سازمان‌های خلاق عبارتند از: 31

فرایند خلاقیت.. 31

فرآیند نوآوری. 32

انواع نوآوری. 33

نقش مدیر در پرورش خلاقیت.. 33

مفهوم و ماهیت خلاقیت.. 56

● مراحل خلاقیت.. 65

معنای خلاقیت و نوآوری. 67

ضرورت و جایگاه خلاقیت و نوآوری و رابطه آن با شکوفایی. 68

اهمیت خلاقیت و نوآوری در سازمان. 69

ویژگی های اندیشه و عمل خلاقانه. 71

خلاقیت و مدیریت.. 72

سازمان خلاق. 76

موانع خلاقیت و نوآوری سازمانی عبارتند از: 79

کارکنان خلاق. 81

ده طریق افزایش خلاقیت : 85

نتیجه گیری. 87

خلاقیت در سازمان. 92

● تفاوت خلاقیت(creativity) و نوآوری (Innovation) 93

- به کار گیری حسن کنجکاوی و توان پرسیدن. 94

● محیط خلاق. 95

برای تشکیل گروههای خلاق باید به مواردی توجه کرد. 96

عوامل فردی (درونی. 98

عوامل پیرامونی (برونی. 100

● تکنیک یورش فکری یاطوفان مغزی( BRAIN STORMING) 101

راهکار های توسعه خلاقیت در سازمان ها 103

● خلاقیت.. 104

● مدیر خلاق. 109

● نتیجه‌گیری. 115

ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان. 116

منابع. 125

 

مقدمه

پیوسته این سوال مطرح است که چرا کشوری پیشرفت کرده در حالی که کشور مشابه که از نظر منابع اولیه و امکانات بهره وری دارای شرایط بهتری بوده، عقب مانده است. چه عامل مهمی در شرایط مشابه باعث پیشرفت و موفقیت بعضی (کشور - گروه - فرد) و باعث عقب ماندگـی و عملکـرد ناصحیح بعضی دیگـر مــی شود؟در سالهای اخیر، تلاشهای وسیعی به وسیله بسیاری از سازمانها برای ترغیب افراد خود به خلاقیت و نوآوری انجام گرفته است. در این مقاله مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری شرایط ایجاد این مولفه ها و هم چنین ویژگیهای افراد و سازمانهای خلاق و نوآور تبیین شده است. با بهره جویی از فنون خلاقیت و نوآوری خواهیم توانست به طریقی کارآمد و اثربخش به اهداف خود برسیم و سازمان و جامعه ای توسعه یافته و پیشرو داشته باشیم .

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمـان بوده و آگاهی از فنون و تکنیک‌های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیران و سایر کارکنان سازمان است. 

در سال‌های اخیر، ثبات در محیط کار، جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان، و صنایع سنتی و قدیمی جای خود را به انواع صنایع جدید و توسعه یافته داده است. این تغییرات فرصتی برای استفاده از مهارت‌های قدیمی باقی نگذاشته و در حقیقت آینده را با تهدیدات و فرصت‌های زیادی مواجه ساخته است، زیرا هر اختراع و نوآوری، تغییری را پدید می‌آورد که می‌تواند به نوبه خود فرصتی را برای افراد و سازمان‌های خلاق و هوشمند به وجود آورد که بتوانند از این فرصت استفاده بهینه داشته باشند. 

امروزه تلاش‌های وسیعی به وسیله بسیاری از سازمان‌ها برای ترغیب افراد به خلاقیت و نوآوری انجام می‌شود. موسسات و سازمان‌های تولیدی و خدماتی این امر مهم را تشخیص داده و به طور مداوم، ایده‌ها و کالاها و خدمات جدید را ارائه  می‌دهند، و در جهت بهبود سازمانی می کوشند.

تعریف خلاقیت

خلاقیت برای افراد دارای معانی مختلف است ولی عوامل مشترک در تمام این معانی این است که خلاقیت همیشه عبارت از پرداختن به عوامل قبلی با رویکرد ترکیب این عوامل در الگویی جدید و یا پرداختن به عوامل جدیدی با رویکرد خلاقانه به منظور ایجاد الگوها و ایده‌های کاربردی جدید است. 

تلاش‌های خلاقیت وسیله‌ای برای نوآوری است. خلاقیت بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی است و نوآوری بیشتر جنبه عملی داشته و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است. 

تعریف‌های بسیاری از از سوی صاحبنظران در خصوص خلاقیت شده است، در این بخش برخی از این تعاریف را بررسی می‌کنیم:

طبق نظر گیلفورد خلاقیت به معنای حل یک مشکل یا سلسله‌ای از مسائل کوچک و بزرگ است. 

به نظر راجرز خلاقیت اظهار وجود و استقلال طلبی و حفظ شخصیت انسان است. 

پاپالیا خلاقیت را توانائی دیدن چیزها در یک نظر نو و معمولی، دیدن مشکلاتی که هیچکس دیگر، امکان تشخیص موجود بودن آنها را نمی دهد و سپس ارائه رهیافت‌های جدید، غیرمعمولی و اثربخش می داند. 

لوتانز استاد رفتار سازمانی، خلاقیت را به وجود آوردن تلفیقی از اندیشه‌ها و رهیافت‌های افراد و یا گروه‌ها در یک روش جدید، تعریف کرده است. 

از تعریف‌های عنوان شده نتیجه گیری می شود، که خلاقیت را می توان تولید ایده‌ها، رهیافت‌ها و مفاهیم اصیل، بدیع و جدیدی همراه با رفتارهای انطباق پذیر دانست.  

خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها

پیوسته این سوال مطرح است که چرا کشوری پیشرفت کرده در حالی که کشور مشابه که از نظر منابع اولیه و امکانات بهره وری دارای شرایط بهتری بوده، عقب مانده است. چه عامل مهمی در شرایط مشابه باعث پیشرفت و موفقیت بعضی (کشور - گروه - فرد) و باعث عقب ماندگـی و عملکـرد ناصحیح بعضی دیگـر مــی شود؟در سالهای اخیر، تلاشهای وسیعی به وسیله بسیاری از سازمانها برای ترغیب افراد خود به خلاقیت و نوآوری انجام گرفته است. در این مقاله مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری شرایط ایجاد این مولفه ها و هم چنین ویژگیهای افراد و سازمانهای خلاق و نوآور تبیین شده است. با بهره جویی از فنون خلاقیت و نوآوری خواهیم توانست به طریقی کارآمد و اثربخش به اهداف خود برسیم و سازمان و جامعه ای توسعه یافته و پیشرو داشته باشیم .

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمـان و جامعه است و آگاهی از فنون و تکنیک های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیران، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به این رشته است .

امروزه ثبات در محیط کار، جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده است و صنایع سنتی و قدیمی که جای خود را به انواع جدید و توسعه یافته آن داده است. فرصتی برای استفاده از مهارتهای قدیمی نمی گذارد و در حقیقت آینده را با تهدیدات و فرصتها مواجه ساخته است، زیرا هر اختراع و نوآوری، تغییری را پدید می آورد که می تواند به نوبه خود فرصتی را برای کسانی به وجود آورد که بتوانند از این فرصت استفاده بهینه کنند .

موسسات و سازمانهای تولیدی و خدماتی باید این امر مهم را تشخیص داده و به طور مداوم، کالاها و خدمات جدید را ارائه دهند، یا در جهت بهبود آن بکوشند. خلاقیت و نوآوری باتوجه به ماهیتش بر ناشناخته ها دلالت دارد و با خود ریسک را به همراه می آورد که البته ممکن است نتایج رضایت بخشی را باتوجه به مقادیر سرمایه گذاری شده در آن، به وجود نیاورد. باوجود این، قصور سرمایه گذاری در ایجاد آن ممکن است شرایط خاصی را فراهم آورد که به ناکامی سازمان منجر شود. از این رو محققان و نظریه پردازان بسیاری بر اهمیت توجه به این موضوع تاکید کرده اند. به طور نمونه شومپتر (SHUMPTER)به عنوان یکی از اولین پیشگامان، اهمیت این مسئله را برای موفقیت موسسات و به طور کلی تاثیر آن بر روی کل جامعه متذکر گردیده است .

مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری

تحقیق در مورد خلاقیت و عناصر تشکیل دهنده آن، بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع شد، ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال 1950 توسط گیلفورد ایجاد گردید. گیلفورد (GUILFORD) خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافتهای جدید برای حل مسائل) در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ صحیح) مترادف می دانست.

استاد رفتار سازمانی، خلاقیت را به وجود آوردن تلفیقی از اندیشه ها و رهیافتهای افراد و یا گروهها در یک روش جدید، تعریف کرده است. بارزمن خلاقیت را فرآیند شناختی از به وجود آمدن یک ایده، مفهوم، کالا یا کشفی بدیع می داند.

خلاقیت همچون عدالت، دموکراسی و آزادی برای افراد دارای معانی مختلف است ولی یک عامل مشترک در تمام خلاقیتها این است که خلاقیت همیشه عبارتست از پرداختن به عوامل جدیدی که عامل خلاقیت در آنها موجود بوده و به عنوان مجموع میراث فرهنگی عمل می کنند ولی آنچه که تازه است ترکیب این عوامل در الگویی جدید است تلاشهای خلاقیت وسیله ای برای نوآوری است. خلاقیت بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی است و نوآوری بیشتر جنبه عملی دارد و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است

نوآوری مهارتی است که با بسیاری همکاریهای دیگر همراه است. نوآوری به دگرگونیهای عمده در زمینه پیشرفتهای تکنولوژیک یا ارائه تازه ترین مفاهیم مدیریت یا شیوه های تولید، اطلاق می شود. نوآوری پدیده ای واقعاً چشمگیر و جنجالی است. نوآوری عموماً پدیده ای نادر است که فقط در عده ای خاص می توان آن را سراغ گرفت .

اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد، وارکینگ (VARKING) نیز توضیح می دهد که: نوآوری هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا مستحکم کند و نیز یک برتری رقابتی بلندمدت را میسر سازد. به عبارتی نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند .

بنابراین، در یک تعریف کلی می توان نوآوری را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت و یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.

تفاوت خلاقیت و نوآوری

اگرچه واژه خلاقیت با نوآوری به طور مترادف استفاده می شود اما غالب محققان معتقدند که دو اصطلاح نوآوری و خلاقیت باید به طور جدا مدنظر قرار گیرند، چرا که دارای معانی و تعاریف جداگانه ای هستند (مهر، 1969). خلاقیت اشاره به آوردن چیزی جدید به مرحله وجود دارد، در حالی که نوآوری دلالت برآوردن چیزی جدید به مرحله استفاده دارد. (دیویس، 1969) همچنین (رزنفلد و سروو، 1990) ماهیت خلاقیت یا اختراع را از نوآوری به وسیله معادله زیر تف

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق و پژوهش-تیزهوشی و راههای پرورش کودکان تیزهوش در خانواده (روانشناسی و روانپزشکی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:01
مارال
دسته بندیروانشناسی و روانپزشکی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات40
حجم فایل70 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست

 

مقدمه: 2

كودك تیز هوش.. 3

خصوصیات كودكان تیزهوش.. 5

خصوصیات شخصیتى تیزهوشان5

شناخت و گزینش كودكان تیزهوش.. 6

ضرورت شناسایى استعدادهاى درخشان7

تاریخچه مختصرى از آموزش و پرورش كودكان استثنایى (تیزهوش.. 8

جهش تحصیلى10

كودكان تیزهوش چه كسانی هستند11

نیازهای خاص كودكان تیزهوش.. 13

آموزش كودكان تیزهوش.. 14

تعریف تیزهوشی16

تعریف نبوغ و افراد نابغه16

تعریف خلاقیت و افراد خلاق17

هوش و خلاقیت.. 17

ویژگی های کودکان تیزهوش.. 18

ویژگی های شناختی18

ویژگی های عاطفی18

ویژگی های اجتماعی19

تشخیص و ارزیابی دانش آموزان تیزهوش.. 19

عوامل مؤثر در تیزهوشی20

اقدامات آموزشی برای دانش آموزان تیزهوش.. 22

محورهای آموزشی دانش آموزان تیزهوش.. 23

غنی سازی23

تسریع سازی23

برنامه های آموزشی ویژه در مدارس خاص... 24

شناسایی دانش آموزان تیز هوش با استفاده از آزمونها 27

ویژگیهای تیزهوشان از نظر ترمن: 27

سبب شناسی28

کم پیشرفتی کودکان سرآمد: 30

خصوصیات معلمان دانش آموز سرآمد از نظر لیندزی30

ملاحظات ویژه در تعلیم و تربیت کودک پیش دبستانی سرآمد: 31

نتیجه گیری: 32

ضرورت شناسایی استعدادهای درخشان33

منابع39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

مفهوم تیزهوشی برای طیف وسیعی از دانش آموزان با توانایی های فوق العاده در حیطه هایی مانند هوش، خلاقیت، مهارت های نظری، توانایی رهبری و امور هنری به کار می رود. به طور کلی به دلیل عدم اتفاق نظر روان شناسان در تعریف هوش، تعاریف متفاوتی برای تیزهوشی ارائه شده است.نابغه به فردی گفته می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده ی کارهای ابداعی و اختراعی و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از انجام آن عاجزند برآید و نظریات و کشفیات وی از لحاظ کیفی و کمّی قابل ارزش و خارق العاده باشد.
به طور کلی استعداد بیش از حد، کنجکاوی، وسواس و علاقه ی شدید به کارهای ابتکاری از خصوصیات افراد نابغه به حساب می آید همه ی ما می توانیم در ذهن خود فرد یا افرادی را که هوش بالایی دارند مجسم کنیم. ما تحت تأثیر دانش و مهارت های آنها قرار می گیریم و گاه متعجب می شویم که آنها چگونه می توانند با صرف کوشش بسیار کمی مطالب زیادی را یاد بگیرند. گاهی اوقات فکر می کنیم این هوش از کجا آمده است؟ آیا این هوش فقط ناشی از عوامل ژنتیکی است و یا والدین و معلمان این دانش آموزان برای شکوفایی هوش آنها تلاش کرده اند؟ آیا افراد دیگری در جامعه وجود دارند که از هوش بالایی برخوردار باشند ولی به دلایل زیادی هوش آنها کشف نشده و یا افزایش پیدا نکرده است؟
آنچه اهمیت دارد این است که معلمان باید با توجه به توانایی های دانش آموزان، کیفیت آموزش خود را بالاتر ببرند و راه هایی برای رشد توانایی ها و خلاقیت دانش آموزان فراهم کنند. زیرا بسیاری از این افراد در آینده دانشمندان، هنرمندان و اقتصاددانان جامعه خواهند شد. دانش آموزان تیزهوش به تنهایی نمی توانند توانایی های بالقوه ی خود را ظاهر کنند و هوش آنها به شکل ماده ی اولیه ای است که باید شکل بگیرد. در این مبحث تلاش می کنیم تا این افراد را بهتر کشف کنیم و بهترین شیوه ها را برای تحول آنها برگزینیم.
از دیدگاه سنتی تیز هوشی مبتنی بر هوش کاملی است که بوسیله یک تست هوشی وانفرادی  اندازه گیری می شود.از تستهایی که معمولاً برای سنجش هوش بکار می رود ، می توان از آزمون هوشی استنفورد- بینه و آزمون هوشی تجدید نظر شده و کسلر که مخصوص کودکان ساخته شده است ، نام برد. از نظر سنتی ، کودکان تیز هوش شناخته می شدند که نمره آنها در آزمون استنفورد وکسلر از سطح بخصوصی بالاتر باشد یکی از تعاریفی که از تیز هوشی به عمل آمده و منحصراً بر مبنای هوشی صورت گرفته است ، تعریفی است که بوسیله لوئی ترمن و همکارانش در مطالعه کلاسیک خود ارائه داده اند .این تعریف که بر اساس بهره هوشی تحت عنوان مطالعات ژنتیک درباره تیز هوشی منتشر شده است. این تعریف در تحقیقات و برنامه های زیادی که مخصوص تیز هوشان اجرا شده است مورد استفاده قرار گرفته است اما در سالهای اخیر نارضایی گسترده ای در برابر کاربرد بهره هوشی بعنوان تنها عامل تعیین کننده در تعریف تیز هوشان به وجود آمده است.دلایلی که برای این نارضایی عنوان شده است ، عبارت است از :شناخت محدودیتهایی که در  آزمونهای بهره هوشی وجود دارد ، مفهوم سازی مجدد از ماهیت هوش و تحقیقات و تفکرات جدیدی که درباره کیفیت وچگونگی هوش ارائه شده است.

كودك تیز هوش

كودكان تیزهوش یا پرتوان برخلاف سایر كودكان استثنایى ممكن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو كسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد.

یك كودك تیزهوش موجودى است كه عوامل ارثى و محیطى او را به صورت فردى پیچیده، استثنایى و باهوش تر از افراد عادى درآورده است.

كودكان تیزهوش نیازمندند كه با كودكانی كه از لحاظ سنی و توانایی با آنها مشابه اند، دوست شوند. بزرگترین مساله برای كودكان تیزهوش بخصوص در سال های اولیه دبستان ممكن است این باشد كه آنها نسبت به سن شان بیش از حد می دانند و همین امر سبب می شود كه توسط همسالان خود تحت فشار قرار بگیرند كه هوش و كنجكاوی خود را بروز ندهند.

ودر این تحقیق سعی شده است تمام جنبه های كودكان تیز هوش مورد برسی قرار گیرد .امید است با وجود امكانات كم وكتب كم مطالب گردآوری شده مفید ومورد استفاده قرار گیرد.

تعریف كود كان تیزهوش
كودكان تیزهوش یاپرتوان برخلاف سایر كودكان استثنایى ممكن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو كسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد. بسیارى از انواع كودكان استثنایى به سهولت حتى ازطرف افراد عادى مشخص مى شوند . یك كودك نابینا یا عقب مانده ذهنى به زودى از روزهاوماه هاى اول زندگى، توسط اطرافیان تشخیص داده مى شود و از همان موقع اطرافیان درصدد چاره جویى یا لااقل مراجعه به پزشك، مدرسه و مربى متخصص برمى آیند. ولى كودك تیزهوش چون علامت مشخصى ندارد و از طرفى كمتر كسى با روحیه و رفتار او آشنایى داردممكن است سال ها و حتى تا پایان زندگى شناخته نشود. نبوغ نباید الزاماً در تمامرشته ها وموضوعات در كودكى ظاهر گردد. چه بسا كودك تیزهوشى كه در برخى از رشته هااز استعدادى شگرف برخوردار است در بعضى از دروس یا مطالب در حدى عادى و متوسط رشدنماید. لذا نباید تصور كرد كه كودكى تیزهوش است كه در تمامى جهات مستعد و پرتوانباشد. به طور كلى مى توان گفت نخستین شرط تیزهوشى داشتن هوش بهرى (IQ) حدود بیش از ۱۳۰است و در جوار این بهره هوشى ممتاز، قدرت خلاقه، توانایى در استدلال و ابتكاردر كار رانیز باید در نظر گرفت. زودرسى استعداد و علاقه به رقابت با كودكان بزرگترنیز از جمله مشخصاتى است كه نزدكودكان تیزهوش دیده مى شود و اصولاً اینگونه كودكانو نوجوانان به جاىبازى با همسالان، بازى و مباحثه با همفكران را ترجیح مى دهند وبه همین سبب اكثراً در گروه سنى بزرگترها جایى براى خود باز مى كنند
بررسى عده اى از متخصصان از جمله كالاهان (Callahan)نشان دهنده آن است كه تیزهوشى در بین پسران بیش از دختران است و به عقیده وى در یك گروه سنى عده مذكران باهوش ازمؤنث ها بیشتر است. ولى آیا به واقع تیزهوشى با جنسیت رابطه اى دارد یا نه نیاز به بررسى هاى بیشترى دارد و هنوز به ثبوت نرسیده است. چندین پژوهش از جمله تحقیق ترمن(Terman) حاكى از آن است كه تیزهوشى در برخى جوامع و در مورد برخى ازگروه هاىاجتماعى ممكن است بیش از گروه هاى دیگر باشد و دنباله تحقیقات وى و مارتین نشان دهنده آن است كه كودكان تیزهوش از نظر سلامت، و به خصوص جنب وجوش و داشتن انرژىبر كودكان هم سن وسال عادى خود برترى دارند. هیچ یك از این تحقیقات را نمى توان به عنوان اصلى ثابت یا واقعیتى تغییرناپذیر پذیرفت و ممكن است بررسى تحقیق در آینده جز آنچه ابراز شده است را ثابت نماید.

خصوصیات كودكان تیزهوش 
یك كودك تیزهوش موجودى است كه عوامل ارثى و محیطى او را به صورت فردىپیچیده، استثنایى و باهوش

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

جزوه کتاب زبان انگلیسی عمومی ( دانشگاه پیام نور ) (جزوه)

شنبه 28 بهمن 1396
5:01
مارال
دسته بندیجزوه
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات23
حجم فایل17.367 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

توضیحات:
جزوه لغات مهم کتاب زبان انگلیسی عمومی مربوط به درس زبان خارجه ( براساس منبع دانشگاه پیام نور ) همراه با ترجمه فارسی، به انضمام چکیده نکات گرامری فصول مختلف کتاب و همچنین  نمونه سوالات ادوار گذشته دانشگاه پیام نور با پاسخنامه، مناسب برای تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور با کد رشته 1212256 و 1212255 .

محتویات محصول:
- لغات مهم و کلیدی دروس مختلف کتاب
- لغات پرتکرار ویژه شب آزمون و جمع بندی
- 5 نوبت آزمون جامع با پاسخنامه کاملا تشریحی
- چکیده گرامر دروس مختلف کتاب
- بانک نمونه سوالات ادوار گذشته دانشگاه پیام نور:
نیمسال اول 96 - 95 با پاسخ نامه کلیدی
تابستان 1395 با پاسخ نامه کلیدی (دو سری )
نیمسال دوم 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری )
نیمسال اول 95 - 94 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری )
تابستان 1394 با پاسخ نامه کلیدی ( دو سری )

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پاور پوینت روشهای منابع تامین مالی (مدیریت)

شنبه 28 بهمن 1396
5:01
مارال
دسته بندیمدیریت
فرمت فایلppt
تعداد صفحات11
حجم فایل63 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

روشهای تولید چرخ دنده (فنی و مهندسی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:01
مارال
دسته بندیفنی و مهندسی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات18
حجم فایل923 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

روشهای ساخت چرخ دنده 

هاب زنی 

کله زنی 

فرز کاری 

معایب

مزایا 

روشهای پرداخت 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پاورپوینت جوشکاری و نماد های ان (فنی و مهندسی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:01
مارال
دسته بندیفنی و مهندسی
فرمت فایلppt
تعداد صفحات42
حجم فایل23.841 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

توضیحات کامل جوشکاری روشهای ان و چگونگی نمایش ان در نقشه 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تولید میلگرد به روش نورد گرم (فنی و مهندسی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:00
مارال
دسته بندیفنی و مهندسی
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات29
حجم فایل799 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تعریف محصولات 

موارد کاربرد ان 

شناساندن صنعت نورد 

انواع نورد 

خصوصیات کار گرم 

تاثیر شعاع غلطک 

ارایش غلطک 

تاثیر ضخامت 

و............موارد بسیاری که در این فرایند موثرهستند و نتایج انها 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

نقشه قلاب جرثقیل (فنی و مهندسی)

شنبه 28 بهمن 1396
5:00
مارال
دسته بندیفنی و مهندسی
فرمت فایلrar
تعداد صفحات1
حجم فایل537 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir