دانلود پاورپوینت کامل کتاب ریاضی پایه نهم (پاورپوینت)

شنبه 28 بهمن 1396
3:29
مارال
دسته بندیپاورپوینت
فرمت فایلrar
تعداد صفحات85
حجم فایل2.889 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود پاورپوینت کامل کتاب ریاضی پایه نهم

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود پاورپوینت کامل و زیبای ریاضی پایه نهم ملکوتیان (پاورپوینت)

شنبه 28 بهمن 1396
3:29
مارال
دسته بندیپاورپوینت
فرمت فایلrar
تعداد صفحات70
حجم فایل2.922 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود پاورپوینت کامل و زیبای ریاضی پایه نهم ملکوتیان

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود نمونه سوالات آزمون یکساله کمک بهیاری و پرستاری با پاسخ و جواب (نمونه سوالات)

شنبه 28 بهمن 1396
3:28
مارال
دسته بندینمونه سوالات
فرمت فایلrar
تعداد صفحات285
حجم فایل430 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نمونه سوالات آزمون یکساله کمک بهیاری و پرستاری با پاسخ و جواب

مناسب تمام آزمون های بهیاری بهورزی و پرستاری و نمونه های مشابه میباشد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق آموزش کامل تکنیک های والیبال 27 صفحه (تربیت بدنی)

شنبه 28 بهمن 1396
3:28
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات27
حجم فایل277 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود تحقیق آموزش کامل تکنیک های والیبال 27 صفحه












والیبال یک ورزش گروهی می‌باشد که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره در دو سوی یک تور قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با توجه به قوانین بازی، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.[۱] 

والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شد و تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود که در شرق آسیا و همچنین کشورهای برزیل و ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب هست و وسایل بازی شامل توپ و تور می‌باشد.

تولد والیبال

والیبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهانی دوم بود. ورزش والیبال که در ابتدا مینتونت (Mintonette) نامیده می‌شد در سال ۱۸۹۵ - یعنی چهار سال پس از تولد بسکتبال - توسط فردی بنام ویلیام جی. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نیویورک بود که پس از تحصیل در کالج جوانان مسیحی مسئولیت تهیه برنامه‌های ورزشی برای سلامتی و تندرستی مردان به او واگذار شده بود.

او این بازی را با ترکیب بازی‌های بسکتبال، تنیس و هندبال ایجاد کرد و هدفش طراحی ورزشی بود که برای افرادی که تمایل به تحرک کمتری دارند، مناسب باشد.

قوانین بازی در ابتدا بسیار ساده بود چرا که بیشتر از آن که شبیه ورزش باشد، یک تفریح محسوب می‌شد اما به تدریج پس از آن که این ورزش در کشورهای دیگر – به خصوص فیلیپین - نیز علاقه‌مندانی یافت، لزوم تدوین قوانین رسمی برای آن احساس شد.

تور اولیه‌ای که برای این بازی در نظر گرفته شده بود با ایده از تنیس، ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسکتبال شبیه به بازی هندبال انجام می‌شد. این ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصی برای خود نداشت و با هر توپی - از جمله توپ بسکتبال – آن را بازی می‌کردند. هدف هر تیم آن بود که توپ را در زمین حریف فرود بیاورد و در این راه توپ در دست یاران خودی می‌چرخید. در سال ۱۹۱۲ امتیازهای هر گیم ۲۱ تعیین شد و ارتفاع تور نیز بیشتر شد.

شوت کردن

شوت، احتمالاً شناخته شده‌ترین مهارت اصلی است. تمام بازیکنان شما علاقه‌مند به گل زدن هستند واگر یک توپ و یک سبد در اختیار آنها قرار دهید، حتی یک تازه کار به شوت یا دریبل خواهد پرداخت.
شوت مهارتی است که می‌توان به تنهایی آن را تمرین کرد و اثرات آن فوراً ظاهر خواهد شد. این مهارتی است که بازیکنان از تمرین آن لذت می‌برند و بیشتر به آن می‌پردازند. اغلب مربیان عقیده دارند که همه بازیکنان می‌توانند شوتزنهای موفقی شوند، زیرا شوتزنهای خوب در نتیجه ساعتها، روزها و حتی سالها تمرین ساخته می‌شوند. همچنین باید پذیرفته شود شوتزنهای بزرگ باید دارای بعضی خصوصیات فیزیکی و هوشیاری نیز باشند. هر چند، هر بازیکن می‌تواند یک شونزن و پتالتی زن‌عالی شود. یکی از 2 هدف اصلی بسکتبال، انجام یک شوت خوب برای کسب امتیاز است ،هدف دیگرجلوگیری ازانجام همین عمل بوسیله حریف است.

شوتهای منطقه‌ای

...

نکته‌های مورد توجّه مربیان درباره کلیات شوت به قرار زیر است:

1- تعادل و چابکی
2- هماهنگی
3- تعقیب توپ با مچ و انگشتان
4- سرعت بدون عجله
5- آرایش عمودی
6- تمرین بدنی و فکری
تمرین می‌تواند یک شوتزن را به گلزن تبدیل کند، این راز شوت خوب است. بازیکنان را وادارید وقت فراوان برای تمرین شوت با سبک صحیح، صرف کنند. تمرین منجر به تداوم می‌شود(نه تکامل) بنابراین بازیکنان باید بیاموزند تا شوت را مانند شوت مسابقه در نقاط مشابه با یک مسابقه و در سرعت یکسان با مسابقه تمرین کنند. استفاده از تمرین فکری نیز مفید است آنها را وادارید روزانه 3 لغایت 5 دقیقه صرف تصور حالتهای شوت منجر به گل و شوتهای مخصوص کنند.
مهارت‌ مناسب شوت در صورتی پیشرفت می‌کند که مهارتهای اصلی و قدرت بازیکن به حد مناسب رسیده باشد. برای سنین زیر 12سال از یک توپ کوچکتر و سبد در ارتفاع کمتر، برای آموزش مهارتهای شوت، بهره بگیرید. روش اجرای درست شوت در سنین پایین (9 لغایت 11 سال) قابل آموزش است و براحتی قابل تطبیق با توپ و سبد قانونی است.
پاس و توقف سریع مهمترین اصول اولیه شوت است. بازیکنان باید بیاموزند تا در اولین گام برای شوت، به فضای خالی حرکت کنند سپس باید توپ را دریافت کرده و رو به سبد در حالت یک تهدید سه گانه قرار گیرند و آماده شوت باشند.
به آنها بیاموزید تا با استفاده از یک دریبل حمله کرده و تا حدامکان خود برای شوت به سبد نزدیک کنند ، آنها باید برای حمله و پیشروی به طرف سبد با دفاع مبارزه کنند. بازیکنان باید کوشش کنند تا موارد زیر را در نظر داشته باشند و همواره به کار گیرند.

زمانی اقدام به پرتاب کنید که هیچ یک از هم تیمی‌ها امکان شوت بهتری را نداشته باشند

* بازیکن در فاصله مناسب از سبد باشد.
* شوت خوب نیازمند این است که شوتزن آزاد باشد.
* شوت خوب همواره از تعادل حاصل می‌شود.
* شوتهای خوب یک شماره‌ای هستند که در آن پاهای بازیکن آماده هستند و توپ در یک حرکت مطمئن ساده از جیب شوت، به طرف سبد شوت می‌شود.
*زمانی اقدام به پرتاب کنید که هیچ یک از هم تیمی‌ها امکان شوت بهتری را نداشته باشند.


شوت‌های "لی‌آپ" 

همه بازیکنان باید شوت لی‌آپ با دست راست و چپ را یاد بگیرند. مهارت آن بدین صورت است که هنگام شوت با دست راست، پرش روی پای چپ انجام شود و بالعکس، برای انجام پرش بلند، آخرین گام با قدرت روی زمین قرار می‌گیرد تا پیشروی به سمت جلو (پرش طول) به حداقل برسد. آنها را وادارید هر جا ممکن است، از تخته (شیشه) استفاده کنند، مگر در لی‌آپ در امتداد خط زیرین و هنگام کوبیدن توپ (دانک) داخل سبد. کوبیدن توپ در سبد زمانی باید به کار گرفته شود که یک بازیکن بتواند بدون کشش زیادی بدن و با حداقل مدافع به مقصود خود برسد.

نزدیک شدن به سبد

حمله و حرکت شتابدار به سمت سبد یک روش یا عملکرد مناسب است که بازیکنان شما باید بسادگی از آن استفاده کنند. هنگام شوت لی‌آپ، حرکت تهاجمی با گرفتن توپ با دو دست انجام می‌شود (دست آزاد را روی توپ قرار دهید، توپ را به زیر چانه آورید، توپ در ارتفاع سینه و سمت دور از مدافع نگاه دارید) بازیکنان باید توپ را پایین‌تر از کمر نگاه ندارند. آخرین دریبل همزمان با گام برداشتن روی پای داخلی (سمت سبد و میانه زمین) است البته در صورتی که حرکت لی‌آپ با دریبل آغاز شود. به تازه کارها آموزش دهید که لی‌آپ را با حرکت دویدن، انجام دهند. برای دریبل کننده با دست راست آخرین گامها به ترتیب با پای راست و چپ خواهد بود.

پرش 

در حال پریدن، زانو بالا آورده می‌شود و درست قبل از اوج پرش زانو راست می‌شود(شکل 4-1) دیگر نکته‌های مهم برای بازیکنان استفاده از تخته(شیشه) برای شوت است، شوت با ملایمت و لمس مختصری صورت می‌گیرد در حالی که نگاه روی توپ و سبد، متمرکز است.

 (شکل 4-1)

 

انواع لی‌آپ برای آموزش عبارتنداز: دست روی شانه‌ها یا فشاری(کف دست رو به‌هدف) و دست جلو بدن یا خاک اندازی که شوت نرم‌تری حاصل می‌شود که در حال شوت کف دست رو به بالاست.

 مهارتهای شوت درجا و شوت جفت

حرکتها در شوت یک دست ایستاده (درجا) و شوت جفت مشابه است. تفاوت مهم بین آنها این است که شوت جفت همان شوت درجاست که درست قبل از اوج پرش، انجام می‌شود.
روش اجرای صحیح شوت باید آموخته و تمرین شود. قوس متعادل شوت (زاویه رها شدن توپ، 60درجه) بهترین

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق آموزش والیبال 20 صفحه (تربیت بدنی)

شنبه 28 بهمن 1396
3:28
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات20
حجم فایل111 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود تحقیق آموزش والیبال 20 صفحه












والیبال یک ورزش گروهی می‌باشد که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره در دو سوی یک تور قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با توجه به قوانین بازی، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.[۱] 

والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شد و تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود که در شرق آسیا و همچنین کشورهای برزیل و ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب هست و وسایل بازی شامل توپ و تور می‌باشد.

تولد والیبال

والیبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهانی دوم بود. ورزش والیبال که در ابتدا مینتونت (Mintonette) نامیده می‌شد در سال ۱۸۹۵ - یعنی چهار سال پس از تولد بسکتبال - توسط فردی بنام ویلیام جی. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نیویورک بود که پس از تحصیل در کالج جوانان مسیحی مسئولیت تهیه برنامه‌های ورزشی برای سلامتی و تندرستی مردان به او واگذار شده بود.

او این بازی را با ترکیب بازی‌های بسکتبال، تنیس و هندبال ایجاد کرد و هدفش طراحی ورزشی بود که برای افرادی که تمایل به تحرک کمتری دارند، مناسب باشد.

قوانین بازی در ابتدا بسیار ساده بود چرا که بیشتر از آن که شبیه ورزش باشد، یک تفریح محسوب می‌شد اما به تدریج پس از آن که این ورزش در کشورهای دیگر – به خصوص فیلیپین - نیز علاقه‌مندانی یافت، لزوم تدوین قوانین رسمی برای آن احساس شد.

تور اولیه‌ای که برای این بازی در نظر گرفته شده بود با ایده از تنیس، ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسکتبال شبیه به بازی هندبال انجام می‌شد. این ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصی برای خود نداشت و با هر توپی - از جمله توپ بسکتبال – آن را بازی می‌کردند. هدف هر تیم آن بود که توپ را در زمین حریف فرود بیاورد و در این راه توپ در دست یاران خودی می‌چرخید. در سال ۱۹۱۲ امتیازهای هر گیم ۲۱ تعیین شد و ارتفاع تور نیز بیشتر شد.

شوت کردن

شوت، احتمالاً شناخته شده‌ترین مهارت اصلی است. تمام بازیکنان شما علاقه‌مند به گل زدن هستند واگر یک توپ و یک سبد در اختیار آنها قرار دهید، حتی یک تازه کار به شوت یا دریبل خواهد پرداخت.
شوت مهارتی است که می‌توان به تنهایی آن را تمرین کرد و اثرات آن فوراً ظاهر خواهد شد. این مهارتی است که بازیکنان از تمرین آن لذت می‌برند و بیشتر به آن می‌پردازند. اغلب مربیان عقیده دارند که همه بازیکنان می‌توانند شوتزنهای موفقی شوند، زیرا شوتزنهای خوب در نتیجه ساعتها، روزها و حتی سالها تمرین ساخته می‌شوند. همچنین باید پذیرفته شود شوتزنهای بزرگ باید دارای بعضی خصوصیات فیزیکی و هوشیاری نیز باشند. هر چند، هر بازیکن می‌تواند یک شونزن و پتالتی زن‌عالی شود. یکی از 2 هدف اصلی بسکتبال، انجام یک شوت خوب برای کسب امتیاز است ،هدف دیگرجلوگیری ازانجام همین عمل بوسیله حریف است.

شوتهای منطقه‌ای

...

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق والیبال 22 صفحه (تربیت بدنی)

شنبه 28 بهمن 1396
3:28
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات22
حجم فایل174 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود تحقیق والیبال 22 صفحه

والیبال یک ورزش گروهی می‌باشد که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره در دو سوی یک تور قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با توجه به قوانین بازی، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.[۱]

والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شد و تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود که در شرق آسیا و همچنین کشورهای برزیل و ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب هست و وسایل بازی شامل توپ و تور می‌باشد.

تولد والیبال

والیبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهانی دوم بود. ورزش والیبال که در ابتدا مینتونت (Mintonette) نامیده می‌شد در سال ۱۸۹۵ - یعنی چهار سال پس از تولد بسکتبال - توسط فردی بنام ویلیام جی. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نیویورک بود که پس از تحصیل در کالج جوانان مسیحی مسئولیت تهیه برنامه‌های ورزشی برای سلامتی و تندرستی مردان به او واگذار شده بود.

او این بازی را با ترکیب بازی‌های بسکتبال، تنیس و هندبال ایجاد کرد و هدفش طراحی ورزشی بود که برای افرادی که تمایل به تحرک کمتری دارند، مناسب باشد.

قوانین بازی در ابتدا بسیار ساده بود چرا که بیشتر از آن که شبیه ورزش باشد، یک تفریح محسوب می‌شد اما به تدریج پس از آن که این ورزش در کشورهای دیگر – به خصوص فیلیپین - نیز علاقه‌مندانی یافت، لزوم تدوین قوانین رسمی برای آن احساس شد.

تور اولیه‌ای که برای این بازی در نظر گرفته شده بود با ایده از تنیس، ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسکتبال شبیه به بازی هندبال انجام می‌شد. این ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصی برای خود نداشت و با هر توپی - از جمله توپ بسکتبال – آن را بازی می‌کردند. هدف هر تیم آن بود که توپ را در زمین حریف فرود بیاورد و در این راه توپ در دست یاران خودی می‌چرخید. در سال ۱۹۱۲ امتیازهای هر گیم ۲۱ تعیین شد و ارتفاع تور نیز بیشتر شد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود تحقیق آموزش فوتبال تکنیک پاس دادن با بغل پا ( داخل پا ) 8 صفحه (تربیت بدنی)

شنبه 28 بهمن 1396
3:28
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات8
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود تحقیق آموزش فوتبال تکنیک پاس دادن با بغل پا ( داخل پا )

دانلود تحقیق آموزش فوتبال تکنیک پاس دادن با بغل پا ( داخل پا )

 پاس دادن با بغل پا ( داخل پا ) :

پاس دادن با بغل پا ( داخل پا ) مطمئنترین نکنیک برای پاس دادن زمینی و دقیق در فاصله ی کوتاه است. نحوه ی صحیح اجرای تکنیک:

پای ضربه زننده:

این پا به گونه ای به سمت خارج می چرخدکه در هنگام ضربه زدن به توپ یک زاویه ی ۹۰ درجه با مسیر حرکت توپ بسازد. مچ پا باید سفت و محکم باشد. برای اینکه پاس زمینی باشد باید به خط افقی که توپ را به دو نیمکره ی بالایی و پایینی تقسیم می کند ضربه زده شود.

پای تکیه گاه:

این پا با فاصله ی کافی در کنار توپ قرار می گیرد به نحوی که پای ضربه زننده به راحتی حرکت داده شود.

وضع سر:

سر ثابت است و چشمها به پایین و به توپ دوخته می شود.

نقاط قوت:

۱- چون سطح وسیعی از پا با توپ تماس دارد دقت این پاس تضمین شده است.

نقاط ضعف:

۱- پیش بینی این پاس برای مدافعان آسان است.

۲- برای پاس با برد زیاد مناسب نیست

...

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق آشنایی با شایع ترین آسیب های ورزش رزمی تکواندو 10صفحه (تربیت بدنی)

شنبه 28 بهمن 1396
3:27
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات10
حجم فایل19 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تحقیق آشنایی با شایع ترین آسیب های ورزش رزمی تکواندو

آشنایی با شایع ترین آسیب های ورزش رزمی تکواندو:

در رشته رزمی تکواندو که ورزشکاران باید با انگشتان پای خود به ضربه گیر حریف ضربه وارد کند و در عوض با گارد دستانش جلوی ضربه های حریف را بگیرد، بیش از هر عضو دیگر ساعد، مچ و انگشتان دست و همچنین زانو، ساق و انگشتان پا در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند.

البته احتمال کشیدگی و گرفتگی عضلات ران و کتف نیز وجود دارد، اما عمده مصدومیت هایی که برای ورزشکاران تکواندو کار ایجاد می شود مربوط به مفاصل و استخوان های دست و پا هستند.

کبودی شایع ترین آسیب تکواندو:

رییس کمیته پزشکی فدراسیون تکواندو در این خصوص می گوید: دلایل اصلی صدمات ورزشی عدم آمادگی بدن، گرم نکردن پیش از شروع فعالیت، استفاده از تکنیک های نادرست و نیز ماهیت رشته ورزشی است. در رشته ورزشی تکواندو استفاده کردن از تکنیک های صحیح می تواند به شکل قابل توجهی از ایجاد مصدومیت بکاهد، اما باید به خاطر داشته باشیم که با توجه به اینکه در این ورزش ورزشکار مدام در حال وارد کردن ضربه به حریف است، در صورتیکه یک بار مصدوم شود احتمال آسیب دیدگی های مجدد افزایش می یابد.

دکتر میر ابوطالب می گوید: طبق تحقیق 5 ساله سازمان تربیت بدنی آمریکا، شایع ترین آسیب ها در تکواندو، اکیموز یا کبودی است، به طوریکه 40 درصد از مصدومیت های این رشته را تشکیل می دهد. با مقایسه این رشته ورزشی و دیگر ورزش های رزمی در می یابیم که آسیب هایی مانند شکستگی و ترک خوردگی کمتر در ورزشکاران تکواندو کار دیده می شود. البته 70 درصد آسیب ها گریبان افرادی را می گیرد که تمرینات نا منظم داشته و با بدن گرم و آماده به مصاف حریف نرفته اند.

گرفتگی عضلات ران:

...


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار

شنبه 28 بهمن 1396
3:27
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات75
حجم فایل82 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دانلود چارچوب نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه(فصل دوم)

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه

2-1- مفهوم سلامت روان......................... 14

2-2- تاریخچه بهداشت روان..................... 15

2-3- تعاریف سلامت روان........................ 17

2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف............ 18

2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف............ 19

2-5-1- مکتب زیست گرایی..................... 19

2-5-2- مکتب رفتار گرایی.................... 20

2-5-3-مکتب روانکاری........................ 20

2-5-4-مکتب انسانگرایی...................... 21

2-5-5-مکتب بوم شناسی....................... 21

2-6- اصول سلامت روانی......................... 21

2-7- اهداف ایجاد سلامت روان................... 24

2-7-1- پیشگیری اولیه....................... 25

2-7-2- پیشگیری ثانوی(درمان)................ 25

2-7-3- پیشگیری ثالث........................ 26

2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه............. 26

2-9-  بزرگی مسأله سلامت روان................. 28

2-10-  اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش   30

2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش    31

2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش. 31

2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد 32

2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه  32

2-15- ویژگی­های عمومی پسران................... 33

2-16- دسته بندی رشته ­های ورزشی............... 34

2-17- اصول روانی انتخاب فعالیت­های ورزشی...... 34

2-18- ویژگی­های ورزش.......................... 35

2-19- فواید ورزش............................. 36

2-20- سه حیطه کسب سلامتی...................... 37

2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی)........ 37

2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی).......... 38

2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)....... 39

2-21- چرا ورزش می­کنیم؟....................... 40

2-21-1- کنترل وزن.......................... 40

2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی...... 40

2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی.......... 41

2-21-4- لذت بردن........................... 41

2-21-5- ایجاد عزت نفس...................... 41

2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی............. 41

2-22- چرا ورزش نمی­کنیم؟...................... 42

2-23- اساسنامه‌ مدارس‌ شبانه‌­روزی‌............... 43

2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانه­روزی...... 48

2-25-  پژوهشهای پیشین........................ 52

 

فهرست منابع

منابع فارسی................................. 94

منابع انگلیسی............................... 100

 

 

2­-1- مفهوم سلامت روان

 

پیش از پرداختن به تعریف سلامتی روانی لازم است به یک نکته اشاره نماییم. سه واژه­ «بهداشت روانی» و«سلامت روانی» و « بهزیستی روانی» اگر چه دارای معانی متفاوتی هستند، ولی در مواردی بجای یکدیگر به کار می­روند (هرشنسن[1] و پاور[2]، 1988، ترجمه منشی طوسی،1374).

سلامت یکی از مفاهیم ضروری و همواره مورد بحث دنیای پیچیده انسان است که قدمتی به بلندای هستی وی دارد. سلامتی کیفیتی از زندگی می­باشد که تعریف آن مشکل و اندازه­گیری آن نیز سخت می­باشد. متخصصان تعاریف متعددی از مفهوم سلامت ارائه کرده­اند اما همه آنها به­طور مشترك مسؤولیت درقبال وجود خود و انتخاب سبک زندگی سالم را سرلوحه مباحث خود قرار داده­اند و همه آنها با هدف به حداکثر رساندن توان فرد برای بهتر زیستن توجه دارند.

برای سلامتی معانی متعددی وجود دارد هرچند کلمه سلامتی برای ما شناخته شده و دارای مفهوم مشخص است، با این وجود تعریف آن آسان نیست و برای مردم مختلف معنای متفاوتی دارد. معنای لغوی سلامتی کامل بودن، بی­عیب بودن، تندرستی و مقدس بودن است. سلامت در بُعد جسمانی و روانی معنا می­یابد، زیرا انسان به تنهایی نه جسم است و نه روان، بلکه تلفیقی از این دو عنصر می­باشد. لذا چون انسان در محیط اجتماع به سر می­برد و در اجتماع پیوسته در معرض عوامل اجتماعی و بیولوژیکی گوناگون قرار می­گیرد، نتیجه آن اختلال در سلامت روانی است. اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند و از روش­هایی چون ورزش منظم، تغذیه مناسب، و آزمایش­های طبی مرتب برای کسب اطمینان از سلامتی خود استفاده می­کنند، اما تنها تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ بهداشت روان خود واقف هستند. هر چند همه در زندگی خود فشار روانی را تجربه می­کنند و قطعاً میزان معینی از آن برای انگیزش مفید است، اما سطوح فشار روانی باید به دقت مورد بازبینی واقع شود. فشار روانی می­تواند مشکلات جسمانی (فشارخون بالا، سردرد، گردن­درد، خستگی)، تولید کند و ممکن است سرآغازی برای ناتوانی روانی در بعضی از افراد باشد. بنابراین اصطلاح سلامت روانی، اصطلاحی است که از آن برای بیان و اظهارکردن هدف خاصی برای جامعه استفاده می­شود. هر فرهنگی براساس معیارهای خاص خود به دنبال سلامت روانی است. هدف هر جامعه این است که شرایطی را که سلامت اعضای جامعه را تضمین می­کند آماده نماید. منظور از سلامت روانی، سلامت ابعاد خاصی از انسان مثل هوش، ذهن، حالت و فکر می­باشد. از طرف دیگر سلامت روانی روی سلامت فیزیکی هم تأثیر دارد. بسیاری از پژوهش­های اخیر مشخص کرده­اند که یک سری اختلال­های فیزیکی و جسمی به شرایط خاص روانی مرتبط هستند (نجات، 1378).

 

 

2-2- تاریخچه بهداشت روان

 

در حقیقت بهداشت روان را می­توان یكی از قدیمی­ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری­های روانی از زمان­های قدیم وجود داشته، بطوری­كه بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته كه بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان كرد . تقریباً از سال 1930 یعنی بعد از تشكیل اولین كنگره بین المللی بهداشت روان بود كه این رشته بصورت جزئی از علوم پزشكی درآمد و سازمان­های روانپزشكی و مراكز پیشگیری دركشورهای مترقی یكی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع كردند.

در سال 1930 اولین كنگره بین­المللی بهداشت روان با شركت نمایندگان پنجاه كشور در واشنگتن تشكیل شد و مشكلات روانی كشورها و مسائلی از قبیل تأسیس بیمارستان­ها، مراكز درمان سرپایی، مراكزكودكان عقب مانده ذهنی و نظایر آن مورد مطالعه قرار گرفت. ولی در 18 سال بعد یعنی در سال 1948 در سومین كنگره بین المللی بهداشت روان كه در لندن تشكیل شد اساس فدراسیون جهانی بهداشت روان بنیان­گذاری شد و در همان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسكو و سازمان جهانی بهداشت درآمد بطوری­كه این سازمان در ژنو نقش رهبری رسمی فدراسیون جهانی بهداشت روان را به عهده گرفت .از آن تاریخ به بعد هر سال یك جلسه بین­المللی و هر چهار سال یكبار كنگره جهانی تشكیل شده و می­شود. در نتیجه تلاش و كوشش­های پیگیر روز 18 فروردین مطابق با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت اعلام گردیده و در سراسر جهان مسائل بهداشتی كشورها مورد بررسی قرار می گیرد .ضمناً از مسئولین بهداشتی كشورهای مختلف خواسته شده تا برنامه­های بهداشت روانی را جزو برنامه­های بهداشت عمومی قرار دهند.

در كشور ایران نیز علیرغم آنكه از زمان محمدبن زكریای رازی و بعد، ابوعلی سینا به بیماران روانی(دیوانگان آن زمان ) توجه داشته و برای آنها از دستورات مختلف دارویی و روش­های گوناگونی همچون تلقین استفاده می­كردند، ولی بطور رسمی در سال 1366 برنامه­های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره كلّ بهداشت وزارت بهداری وقت، تشكیل گردید .اگرچه از سال 1319 تدریس روانپزشكی در دانشگاه تهران آغاز شده بود با قبول استراتژی P.H.C توسط جمهوری اسلامی  ایران و ایجاد شبكه­های بهداشتی درمانی، در كشور، موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اولیه بهداشتی پذیرفته شد و در حال حاضر نیز از موضوعات بسیار ضروری در كشور، مورد توجه قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

2-3- تعاریف سلامت روان

 

امروز سلامت روان توجه روزافزون محققان شاخه­های علوم را به خود جلب كرده و به تبع آن شمار قابل توجهی از پژوهش­ها را به خود اختصاص داده است. از این­روست كه می­توان در ادبیات سلامت از تعاریف متعدد با روی­آوردهایی متكثر سراغ گرفت (چاهن[3]، 2000).

سلامتی، در واقع، داشتن تعادل کامل است. این تعادل در سه بُعد جسمانی، روانی و اجتماعی مطرح می­شود. سلامت روانی در تعریف سازمان جهانی بهداشت یک نشانه مهم در سلامت عمومی است. سلامت عمومی عبارت از حالت رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی است، نه فقط فُقدان بیماری(کاپلان و سادوک[4]، 1381).

در تعریفی دیگر، سلامت روانی، وضع روانی فرد است که احساس راحتی و آسایش کرده و در آن حالت می­تواند در اجتماع خود، به­راحتی و بدون اشکال فعالیت داشته باشد و ویژگی­های شخصی او در آن اجتماع سبب خوشنودی و رضایت خاطرش می­شود ( بهرامی و منصوری، 1383).

 ربر[5](1368) سلامت روانی را برای مشخص کردن کسی که کارکرد او در سطح بالایی از سازگاری و انطباق رفتاری است، به­کار می­برد. بر اساس تعریف حسینی، فرد سالم فردی است که در ضمن تطبیق با شرایط زمان و مکان محیط خویش، با آگاهی از فلسفه وجودی بشر، هدف ترقی و انسانی برای خود در نظر گرفته و رو به آن روان است و برای دست یافتن به آن در تلاش است، در نتیجه، افق روشنی در مقابل دارد و افکار و رفتارش برای خود و دیگران ایجاد امنیت می­کند (حسینی، 1371).  

فرهنگ روانپزشکی کمپل[6]"سلامت روانی" را احساس رضایت و بهبود روانی و تطابق کافی اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه تعریف کرده است (پورافکاری،1373). 

کارل مننجر[7] می­گوید: سلامت روانی عبارت از سازش فرد با جهان اطرافش با حداکثر امکان به­ طوری که باعث شادی و برداشت مفید و مؤثر به طور کامل شود (میلانی­فر،1382).

2-4- سلامت روان از دیدگاه­های مختلف 

 

2-4-1- از نظر آمار دانان 

كسانی كه با آمار سر وكار دارند برای تعریف افراد بهنجار از میانگین یا منحنی توضیع عمومی استفاده می­كنند و افراد جامعه را با خصوصیات افراد میانگین مقایسه می­كنند. این روش جنبه آماری دارد و فاقد جنبه­­ی بالینی و درمان است برابر این دیدگاه كسانی­كه از میانگین جامعه انحراف دارند از بهداشت روانی بهرمند نمی­باشند (احمدوند،1382). 

 

2-4-2- از نظر پزشكان

پزشكان سالم بودن را نداشتن علایم بیماری تلقی می­كنند. این استدلال در مورد برخی از بیماری­های جسمی نظیر بیماری­های عفونی ممكن است صدق كند، ولی در مورد بیماری­های روانی قابل تعمیم نیست (میلانی­فر، 1382).

 

2-4-3- از نظر روانپزشكان

اكثر روانپزشكان توانایی سازش با محیط، انعطاف­پذیری ، قضاوت عادلانه و منطقی در مواجهه با محدودیت­ها و فشارهای روانی را ملاك سلامت و تعادل روان می­دانند و هدف اصلی از درمان بیماران روانی نیز قادر كردن آنها به زندگی در خانواده و اجتماع و به اصطلاح سازش با محیط است (احمدوند، 1382).

روانپزشكان فردی را از نظر روانی سالم می­دانند كه بین رفتار و كنترل او در برخورد با مشكلات اجتماعی تعادلی وجود داشته باشد. انسان و رفتارهای او در مجموع یك سیستم تلقی می­شود. برابر این نگرش سیستمی، عوامل متنوع زیستی انسان بر عوامل روانی اجتماعی او اثر گذاشته و برعكس از آن اثر می­پذیرد. از این­رو در بهداشت روانی آنچه مورد بحث قرار می­گیرد پدیده­هایی است كه در اطراف انسان وجود دارد و بر كل سیستم او تأثیر می­گذارند و یا از آن متأثر می­شوند (میلانی­فر، 1382).   

 

 2-4-4-  از نظر روانكاران  

روانكاران كه روی شخصیت ایده­آل تكیه دارند «من»[8] را واسطه بین خواسته­های «نهاد»[9] و كنترل نظارت «من برتر»[10] دانسته و سلامت روان را میانجیگری درست و منطقی بین دو قدرت «نهاد» و «من برتر» تلقی می­كند (میلانی­فر، 1382).

من باید بتواند بین تعارض­های نهاد و من برتر تعادل ایجاد كند و چنانچه از عهده برقراری تعادل لازم بر نیاید بهداشت روانی به هم می­خورد و شخص دچار مشكل روانی می­گردد (احمدوند، 1382). 

 

 

2-5- سلامت روانی از نظر مكاتب مختلف

 

2-5-1-  مكتب زیست گرایی

مكتب زیست­گرایی در ...


[1] - Hershenson

[2] - Power

[3] - Chauhan

[4] - Kaplan & Sadock

[5] - rebar

[6] - cample

[7] - Karl Menninger

[8]- Ego

[9]- Id

[10]- Super Ego

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شب

شنبه 28 بهمن 1396
3:27
مارال
دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات75
حجم فایل82 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقایسه سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی 75 صفحه

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1- مفهوم سلامت روان......................... 14

2-2- تاریخچه بهداشت روان..................... 15

2-3- تعاریف سلامت روان........................ 17

2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف............ 18

2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف............ 19

2-5-1- مکتب زیست گرایی..................... 19

2-5-2- مکتب رفتار گرایی.................... 20

2-5-3-مکتب روانکاری........................ 20

2-5-4-مکتب انسانگرایی...................... 21

2-5-5-مکتب بوم شناسی....................... 21

2-6- اصول سلامت روانی......................... 21

2-7- اهداف ایجاد سلامت روان................... 24

2-7-1- پیشگیری اولیه....................... 25

2-7-2- پیشگیری ثانوی(درمان)................ 25

2-7-3- پیشگیری ثالث........................ 26

2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه............. 26

2-9-  بزرگی مسأله سلامت روان................. 28

2-10-  اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش   30

2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش    31

2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش. 31

2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد 32

2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه  32

2-15- ویژگی­های عمومی پسران................... 33

2-16- دسته بندی رشته ­های ورزشی............... 34

2-17- اصول روانی انتخاب فعالیت­های ورزشی...... 34

2-18- ویژگی­های ورزش.......................... 35

2-19- فواید ورزش............................. 36

2-20- سه حیطه کسب سلامتی...................... 37

2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی)........ 37

2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی).......... 38

2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)....... 39

2-21- چرا ورزش می­کنیم؟....................... 40

2-21-1- کنترل وزن.......................... 40

2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی...... 40

2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی.......... 41

2-21-4- لذت بردن........................... 41

2-21-5- ایجاد عزت نفس...................... 41

2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی............. 41

2-22- چرا ورزش نمی­کنیم؟...................... 42

2-23- اساسنامه‌ مدارس‌ شبانه‌­روزی‌............... 43

2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانه­روزی...... 48

2-25-  پژوهشهای پیشین........................ 52

 

فهرست منابع

منابع فارسی................................. 94

منابع انگلیسی............................... 100

 

 

2­-1- مفهوم سلامت روان

 

پیش از پرداختن به تعریف سلامتی روانی لازم است به یک نکته اشاره نماییم. سه واژه­ «بهداشت روانی» و«سلامت روانی» و « بهزیستی روانی» اگر چه دارای معانی متفاوتی هستند، ولی در مواردی بجای یکدیگر به کار می­روند (هرشنسن[1] و پاور[2]، 1988، ترجمه منشی طوسی،1374).

سلامت یکی از مفاهیم ضروری و همواره مورد بحث دنیای پیچیده انسان است که قدمتی به بلندای هستی وی دارد. سلامتی کیفیتی از زندگی می­باشد که تعریف آن مشکل و اندازه­گیری آن نیز سخت می­باشد. متخصصان تعاریف متعددی از مفهوم سلامت ارائه کرده­اند اما همه آنها به­طور مشترك مسؤولیت درقبال وجود خود و انتخاب سبک زندگی سالم را سرلوحه مباحث خود قرار داده­اند و همه آنها با هدف به حداکثر رساندن توان فرد برای بهتر زیستن توجه دارند.

برای سلامتی معانی متعددی وجود دارد هرچند کلمه سلامتی برای ما شناخته شده و دارای مفهوم مشخص است، با این وجود تعریف آن آسان نیست و برای مردم مختلف معنای متفاوتی دارد. معنای لغوی سلامتی کامل بودن، بی­عیب بودن، تندرستی و مقدس بودن است. سلامت در بُعد جسمانی و روانی معنا می­یابد، زیرا انسان به تنهایی نه جسم است و نه روان، بلکه تلفیقی از این دو عنصر می­باشد. لذا چون انسان در محیط اجتماع به سر می­برد و در اجتماع پیوسته در معرض عوامل اجتماعی و بیولوژیکی گوناگون قرار می­گیرد، نتیجه آن اختلال در سلامت روانی است. اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند و از روش­هایی چون ورزش منظم، تغذیه مناسب، و آزمایش­های طبی مرتب برای کسب اطمینان از سلامتی خود استفاده می­کنند، اما تنها تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ بهداشت روان خود واقف هستند. هر چند همه در زندگی خود فشار روانی را تجربه می­کنند و قطعاً میزان معینی از آن برای انگیزش مفید است، اما سطوح فشار روانی باید به دقت مورد بازبینی واقع شود. فشار روانی می­تواند مشکلات جسمانی (فشارخون بالا، سردرد، گردن­درد، خستگی)، تولید کند و ممکن است سرآغازی برای ناتوانی روانی در بعضی از افراد باشد. بنابراین اصطلاح سلامت روانی، اصطلاحی است که از آن برای بیان و اظهارکردن هدف خاصی برای جامعه استفاده می­شود. هر فرهنگی براساس معیارهای خاص خود به دنبال سلامت روانی است. هدف هر جامعه این است که شرایطی را که سلامت اعضای جامعه را تضمین می­کند آماده نماید. منظور از سلامت روانی، سلامت ابعاد خاصی از انسان مثل هوش، ذهن، حالت و فکر می­باشد. از طرف دیگر سلامت روانی روی سلامت فیزیکی هم تأثیر دارد. بسیاری از پژوهش­های اخیر مشخص کرده­اند که یک سری اختلال­های فیزیکی و جسمی به شرایط خاص روانی مرتبط هستند (نجات، 1378).

 

 

2-2- تاریخچه بهداشت روان

 

در حقیقت بهداشت روان را می­توان یكی از قدیمی­ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری­های روانی از زمان­های قدیم وجود داشته، بطوری­كه بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته كه بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان كرد . تقریباً از سال 1930 یعنی بعد از تشكیل اولین كنگره بین المللی بهداشت روان بود كه این رشته بصورت جزئی از علوم پزشكی درآمد و سازمان­های روانپزشكی و مراكز پیشگیری دركشورهای مترقی یكی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع كردند.

در سال 1930 اولین كنگره بین­المللی بهداشت روان با شركت نمایندگان پنجاه كشور در واشنگتن تشكیل شد و مشكلات روانی كشورها و مسائلی از قبیل تأسیس بیمارستان­ها، مراكز درمان سرپایی، مراكزكودكان عقب مانده ذهنی و نظایر آن مورد مطالعه قرار گرفت. ولی در 18 سال بعد یعنی در سال 1948 در سومین كنگره بین المللی بهداشت روان كه در لندن تشكیل شد اساس فدراسیون جهانی بهداشت روان بنیان­گذاری شد و در همان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسكو و سازمان جهانی بهداشت درآمد بطوری­كه این سازمان در ژنو نقش رهبری رسمی فدراسیون جهانی بهداشت روان را به عهده گرفت .از آن تاریخ به بعد هر سال یك جلسه بین­المللی و هر چهار سال یكبار كنگره جهانی تشكیل شده و می­شود. در نتیجه تلاش و كوشش­های پیگیر روز 18 فروردین مطابق با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت اعلام گردیده و در سراسر جهان مسائل بهداشتی كشورها مورد بررسی قرار می گیرد .ضمناً از مسئولین بهداشتی كشورهای مختلف خواسته شده تا برنامه­های بهداشت روانی را جزو برنامه­های بهداشت عمومی قرار دهند.

در كشور ایران نیز علیرغم آنكه از زمان محمدبن زكریای رازی و بعد، ابوعلی سینا به بیماران روانی(دیوانگان آن زمان ) توجه داشته و برای آنها از دستورات مختلف دارویی و روش­های گوناگونی همچون تلقین استفاده می­كردند، ولی بطور رسمی در سال 1366 برنامه­های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره كلّ بهداشت وزارت بهداری وقت، تشكیل گردید .اگرچه از سال 1319 تدریس روانپزشكی در دانشگاه تهران آغاز شده بود با قبول استراتژی P.H.C توسط جمهوری اسلامی  ایران و ایجاد شبكه­های بهداشتی درمانی، در كشور، موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اولیه بهداشتی پذیرفته شد و در حال حاضر نیز از موضوعات بسیار ضروری در كشور، مورد توجه قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

2-3- تعاریف سلامت روان

 

امروز سلامت روان توجه روزافزون محققان شاخه­های علوم را به خود جلب كرده و به تبع آن شمار قابل توجهی از پژوهش­ها را به خود اختصاص داده است. از این­روست كه می­توان در ادبیات سلامت از تعاریف متعدد با روی­آوردهایی متكثر سراغ گرفت (چاهن[3]، 2000).

سلامتی، در واقع، داشتن تعادل کامل است. این تعادل در سه بُعد جسمانی، روانی و اجتماعی مطرح می­شود. سلامت روانی در تعریف سازمان جهانی بهداشت یک نشانه مهم در سلامت عمومی است. سلامت عمومی عبارت از حالت رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی است، نه فقط فُقدان بیماری(کاپلان و سادوک[4]، 1381).

در تعریفی دیگر، سلامت روانی، وضع روانی فرد است که احساس راحتی و آسایش کرده و در آن حالت می­تواند در اجتماع خود، به­راحتی و بدون اشکال فعالیت داشته باشد و ویژگی­های شخصی او در آن اجتماع سبب خوشنودی و رضایت خاطرش می­شود ( بهرامی و منصوری، 1383).

 ربر[5](1368) سلامت روانی را برای مشخص کردن کسی که کارکرد او در سطح بالایی از سازگاری و انطباق رفتاری است، به­کار می­برد. بر اساس تعریف حسینی، فرد سالم فردی است که در ضمن تطبیق با شرایط زمان و مکان محیط خویش، با آگاهی از فلسفه وجودی بشر، هدف ترقی و انسانی برای خود در نظر گرفته و رو به آن روان است و برای دست یافتن به آن در تلاش است، در نتیجه، افق روشنی در مقابل دارد و افکار و رفتارش برای خود و دیگران ایجاد امنیت می­کند (حسینی، 1371).  

فرهنگ روانپزشکی کمپل[6]"سلامت روانی" را احساس رضایت و بهبود روانی و تطابق کافی اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه تعریف کرده است (پورافکاری،1373). 

کارل مننجر[7] می­گوید: سلامت روانی عبارت از سازش فرد با جهان اطرافش با حداکثر امکان به­ طوری که باعث شادی و برداشت مفید و مؤثر به طور کامل شود (میلانی­فر،1382).

2-4- سلامت روان از دیدگاه­های مختلف 

 

2-4-1- از نظر آمار دانان 

كسانی كه با آمار سر وكار دارند برای تعریف افراد بهنجار از میانگین یا منحنی توضیع عمومی استفاده می­كنند و افراد جامعه را با خصوصیات افراد میانگین مقایسه می­كنند. این روش جنبه آماری دارد و فاقد جنبه­­ی بالینی و درمان است برابر این دیدگاه كسانی­كه از میانگین جامعه انحراف دارند از بهداشت روانی بهرمند نمی­باشند (احمدوند،1382). 

 

2-4-2- از نظر پزشكان

پزشكان سالم بودن را نداشتن علایم بیماری تلقی می­كنند. این استدلال در مورد برخی از بیماری­های جسمی نظیر بیماری­های عفونی ممكن است صدق كند، ولی در مورد بیماری­های روانی قابل تعمیم نیست (میلانی­فر، 1382).

 

2-4-3- از نظر روانپزشكان

اكثر روانپزشكان توانایی سازش با محیط، انعطاف­پذیری ، قضاوت عادلانه و منطقی در مواجهه با محدودیت­ها و فشارهای روانی را ملاك سلامت و تعادل روان می­دانند و هدف اصلی از درمان بیماران روانی نیز قادر كردن آنها به زندگی در خانواده و اجتماع و به اصطلاح سازش با محیط است (احمدوند، 1382).

روانپزشكان فردی را از نظر روانی سالم می­دانند كه بین رفتار و كنترل او در برخورد با مشكلات اجتماعی تعادلی وجود داشته باشد. انسان و رفتارهای او در مجموع یك سیستم تلقی می­شود. برابر این نگرش سیستمی، عوامل متنوع زیستی انسان بر عوامل روانی اجتماعی او اثر گذاشته و برعكس از آن اثر می­پذیرد. از این­رو در بهداشت روانی آنچه مورد بحث قرار می­گیرد پدیده­هایی است كه در اطراف انسان وجود دارد و بر كل سیستم او تأثیر می­گذارند و یا از آن متأثر می­شوند (میلانی­فر، 1382).   

 

 2-4-4-  از نظر روانكاران  

روانكاران كه روی شخصیت ایده­آل تكیه دارند «من»[8] را واسطه بین خواسته­های «نهاد»[9] و كنترل نظارت «من برتر»[10] دانسته و سلامت روان را میانجیگری درست و منطقی بین دو قدرت «نهاد» و «من برتر» تلقی می­كند (میلانی­فر، 1382).

من باید بتواند بین تعارض­های نهاد و من برتر تعادل ایجاد كند و چنانچه از عهده برقراری تعادل لازم بر نیاید بهداشت روانی به هم می­خورد و شخص دچار مشكل روانی می­گردد (احمدوند، 1382). 

 

 

2-5- سلامت روانی از نظر مكاتب مختلف

 

2-5-1-  مكتب زیست گرایی

مكتب زیست­گرایی در ...


[1] - Hershenson

[2] - Power

[3] - Chauhan

[4] - Kaplan & Sadock

[5] - rebar

[6] - cample

[7] - Karl Menninger

[8]- Ego

[9]- Id

[10]- Super Ego

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir