تحقیق مختار ثقفی (بیوگرافی)

يکشنبه 29 بهمن 1396
18:56
مارال
دسته بندیبیوگرافی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل31 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مختار ثقفی

 

 

ابن ابی عبیده ثقفی (۶۷ هـ . ق) ملقب به کیسان؛ وی از مردم طائف است. در خلافت عمر همراه پدر خود به مدینه رفت. پدر او در جنگ یوم الحجر در عراق به قتل رسید. مختار به بنی هاشم پیوست و در خلافت علی (ع) با آن حضرت در عراق بسر می برد و پس از شهادت علی (ع) در بصره سکونت جست .... پس از شهادت حسین بن علی (ع) مختار ، با عبیدالله به مخالفت برخاست  .

عبیدالله ابن زیاد او را تازیانه زد و به جبس افکند. سپس به شفاعت عبدالله عمر او را به طائف تبعید کرد چون در سال ۶۴ یزید بن معاویه بمرد و عبدالله بن زیبر درمدینه به طلب خلافت برخاست مختار نزد او رفت و با او بیعت کرد. و در بعضی جنگهای او حضور داشت. سپس از وی رخصت خواست که به کوفه برود و مردم را به اطاعت او بخواند ابن زیبر پذیرفت و او را به کوفه روانه ساخت. مختار چون به کوفه آمد مردم را به خونخواهی حسین بن علی (ع) و امامت محمدبن حنفیه فرزند آن حضرت خواند. به سال (۶ ۶ هـ . ق) عامل ابن زیبر را از کوفه بیرون کرد و از قاتلان حسین (ع) هر که را به دست آورد کشت و قلمرو کوفه را تا موصل به حیطه تصرف درآورد. عبیدالله ابن زیاد از شام مأمور دفع مختار و تصرف کوفه شد و با لشکری به موصل فرود آمد لشکر ابن زیاد در موصل شکست خورد و خود او کشته شد و سرش را به کوفه آوردند. مختار آن سر را به مدینه نزد حضرت علی بن الحسین (ع) و محمد حنفیه فرستاد و گفته­اند امام علی بن الحسین (ع) مختار را به خاطر خون خواهی امام حسین (ع) رحمت فرستاد. در همین موقع کار عبدالله بن زیبر در مکه بالا گرفت، مصعب برادرش را به جنگ مختار فرستاد. مصعب با لشکری گران به کوفه آمد مختار را کشت و سپاهش را تار و مار کرد .

نوروز و سی روز – حدیث معلی بن خنیس

پیش از آغاز مطلب می بایستی به دو مقدمه توجه داشت:

1- بر طبق نظر فقیهان بزرگ دین مقدس ما اسلام ، احكام متداول میان امت بر دو گونه است:

اول احكام تاسیسی است و شامل حكم هایی می شود كه قانون گزاران اسلام وضع كرده و سابقه زمانی نداشته اند.

دوم : احكام امضایی و آن حكم ها و آداب و رسومی است كه پیش از اسلام نیز در میان مردمانی اجرا می شده است ، پس قانون گزار مقدس ما آنها را تایید و امضا و بر جای خود ابقا فرموده آنها را داخل قوانین منزه اسلام كرده اند. نمونه احكام امضایی را می توان از احكام حج و عمره، زیارت خانه خدا در مكاه معظمه برشمرد، كه پیش از ظهور دین مبین اسلام نیز در میان بسیاری از قبایل عرب، به چندین گونه و در چندین بتخانه در حجاز و نجد و یمن اجرا می گردیده است و  پیامبر مقدس ما آنها را با جرح و تعدیل بهبود بخشیده و ابقاء فرموده است.

2- مقدمه دیگر آنكه طرح مسائل اجتماعی از طرف موالی برای حاكمان قدرتمند و متكبر عرب بسیار دشوار یا اصولا" غیر ممكن بود. از این رو دانشمندان موالی، ایرانی، دست به دامان امامان مقدس و مظلوم اهل بیت می زدند و ایشان كه خود در خاندان علم و نبوت بودند مسائل طرح شده را با گشاده رویی مناسب تلقی كرده امضا می نموده در شمار احادیث فقهی در می آوردند.

اینك، نظری به فعالیت های علمی موالی ایرانی در دو سده آغازین حكومت عرب بر ایران می اندازیم البته خواست من از فعالیت علمی، علم امروزین نیست، بلكه كوشش است كه مردم ایران برای نگهبانی از آداب و سنن و رسوم نیاكان خودشان انجام می دادند. در این دوران برتری فرهنگی محكومان بر حاكمان آشكار بود پس اجازت دادند تا هر یك از موالی، دانش خود را به نام ارباب عرب خود پخش كنند. می توان از عكرمه بربری ( 25-105 هـ. ق ) نام برد كه بنده ابن عباس ( 3-68 هـ . ق ) 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir