تحقیق ادبیات کودکان (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:10
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

آثاری گفته می‌شود که از جهت بیان و تعبیر و کلمات و موضوعات متناسب سن و درک و فهم کودکان و نوجوانان باشد.


افسانه‌ها، قصه‌ها، داستانهای اساطیری، پرماجرا، حیرت آور، شگفت انگیز که قسمت اعظم ادبیات فولکوریک ملتهای جهان را تشکیل می‌دهد برای کودکان بسی دلپذیر است علاوه بر این اطفال به قصه‌های جن و پری، احوال جادوگران، سرگذشت قهرمانان، کاشفان، اشعار شادی بخش ترانه‌ها و آهنگ‌های نشاط‌آور و امثال آن شور و شوقی فراوان دارند.

ادبیات کودکان را از لحاظ تاریخی به چهار دوره تقسیم کرده‌اند 1- دوره باستانی 2- قرون وسطی تا اختراع چاپ 3- از اختراع صنعت چاپ و شیوع آن تا قرن نزدهم 4- دوره جدید ادبیات کودکان که از قرن نوزدهم تا زمان حاضر را در برمی‌گیرد.

ملاح کشتی شکسته (از حدود 2500 ق – م) مصری که بعدها شبیه آن داستانهائی از جمله حی‌ابن یقظان ابن طفیل و روبینسون کروزوئه دیفوئه پرداخته شد. داستانهائی نیز وسیله ایرانیان – یونانیان و رومیان و هندیان فراهم گردید، داستانهای اصلی و فرعی اودیسه و ایلیاد اثر هومر، فابل‌های منسوب به ایزوپ (منشاء بسیاری از داستانهای مصری است) از منابع و مآخذ ادبیات کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

نخستین کتابهائی که ظاهراً برای کودکان بوجود آمد در زبان لاتین و در قرن هفتم میلادی می‌باشد و هدف نخستین و اصلی از ایجاد ادبیات خاص اطفال تعلیم اعتقادات دینی و مقدمات خواندن و نوشتن با آنان بود. هنگامیکه هم کتب خطی بود و کتب مخصوص کودکان ظاهراً تا بعد از اختراع چاپ بوجود نیامد و اولین کتاب برای اطفال در سال 1484 بوسیله کاکستون چاپ شد و آن افسانه‌های ایزوتوپ بود.
در قرن پانزدهم کتبی بوجود آمد که برای کمک به آواز خوانی و وصف بازیها بود، آنگاه لوح بوجود آمد که بر روی آن می‌نوشتند و از آن برای نوشتن حروف ابجد و ارقام و دعا تعلیم دادن اطفال مورد استفاده قرار می‌گرفت.
لوح ابتدا از کارتون و آنگاه از ورق ساخته شد. کم کم مطالب غیر تعلیمی را نیز به آن افزودند تا اینکه قرن هجدهم تألیف و طبع و نشر کتابهای کودکان به مقیاس وسیع صورت گرفت.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق ادبیات چیست (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:10
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل53 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

ادبیات چیست؟    

زبان و ادبیات جلوه گاه اندیشه ، آرمان ، فرهنگ و تجارب و روحیات یک جامعه است . انسان ها در گذر زمان از زبان برای انتقال پیام ها ، عواطف و اندیشه های خویش بهره جسته اند و از ادبیات که زبان برتر است به عنو ان ابزاری در انتقال  بهتر ، بایسته تر و مؤثرتر اندیشه خود استفاده کرده اند . ادبیات ، در تلطیف احساسات ، پرورش ذوق و ماندگار کردن  ارزش ها و اندیشه ها سهمی بزرگ و عمده بر دوش داشته است . به همین دلیل هر اندیشه ای که در قالب مناسب خویش ریخته شود پایا و مانا خواهد بود . زبان و ادب فارسی ، زبان دوم عالم اسلام و زبان اول عالم تشیع ، عامل وحدت ملی و پل انتقال مواریث ارجمند فرهنگی از نسل های گذشته به امروز و از امروز به آینده است . به همین دلیل مضامین پر شور عرفانی ، حکمی ، فلسفی ، اخلاقی و هنری در زبان و ادب فارسی چشمگیر و چشم نواز است .

 

شعر چیست؟    

بحث از چیستی شعر، بحث دشوار و به اعتباری غیر ممکن می باشد چراکه تا کنون که به اندازهء عمر آدمی- که از پیدایش شعر می گذرد- تعریف جامع و مانعی از آن صورت نگرفته است برای همین تعدادی آمده اند بسیاری از آثاری را که به زعم سر ایندگان آن، شعر محسوب می شده اند، از قلمرو شعر بیرون ساخته اند، و برخی بر عکس؛ آثاری را که سرایندگان آن، آنها را در قالب نثر ارائه داده اند، شعر به شمار آورده اند؛ و بعضی هم تفکیک مرز شعر و نثر را کار نادرست خوانده اند.  رضا براهنی در کتاب "طلا در مس" می نویسد:

"تعریف شعر کار بسیار مشکلی است، اصولاً یکی از مشکل ترین کارها در این زمینه است، شاید بشود گفت که شعر تعریف ناپذیر ترین چیزی است که وجود دارد."

بدین ترتیب نمی توان یک تعریف خاص را از شعر ارائه نمود اما برای شناخت نظرات نویسندگان گذشته و حال و تفاوت های موجود میان تعابیر شان، چند تعریف از آنها را در اینجا نقل می کنیم:

شمس قیس رازی در "المعجم فی معایر اشعار العجم" می نویسد:

"شعر سخنی است اندیشیده، مرتب، معنوی، موزون، متکرر، متساوی، حروف آخرین آن به یکدیگر ماننده." این تعریف به چهار عنصر اندیشه، وزن، قافیه، زبان نظارت دارد. دکترمحمد رضاشفیعی کدکنی از کتاب شفای ابن سینا بلخی فصل پنجم مقاله پنجم چنین نقل می کند: "شعر کلامی است مخیل، ترکیب شده از اقوالی دارای ایقاعاتی که در وزن متفق، و متساوی و متکرر باشند و حروف خواتیم آن متشابه باشند.»

اما خود وی (دکترکدکنی) نظر دیگری دارد و می نویسد: 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

roman roy mahe khoda ra bebos (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:10
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات28
حجم فایل285 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

چند صاعقه توی افق برق می زند. بی خودی می پرسم واقعا فرشته ها وجود دارند؟ واقعا دو تا فرشته روی شانه
های من نشسته اند و اعمال مرا توی لوح هایی می نویسند؟ تو واقعا به این چیزها یقین داری؟
علیرضا به پشی صندلی تکیه می دهد و می گوید من آدم هایی رو می شناسم که وزن این فرشته ها رو روی شانه
هاشون احساسمی کنند. آدم هایی رو می شناسم که حتی بوی فرشته ها رو از هم تفکیکمی دهند.
صدای بال هاشون رو دائم می شنوند. اما این ها خیلی ارزشمند نیست، آن چه مهمه اینه که.....
حرفاشرا تمام نمی کند. انگار بغضگلوشرا فشرده باشد دیگر هیچ حرفی نمی زند. خوب می دانم که در
چنین اوقاتی نباید موضوع را دنبال کنم.
به خانه ی منصور، دوستعلیرضا، می رسیم. علیرضا داخل خانه می شود و چند دق

چند صاعقه توی افق برق می زند. بی خودی می پرسم واقعا فرشته ها وجود دارند؟ واقعا دو تا فرشته روی شانههای من نشسته اند و اعمال مرا توی لوح هایی می نویسند؟ تو واقعا به این چیزها یقین داری؟علیرضا به پشی صندلی تکیه می دهد و می گوید من آدم هایی رو می شناسم که وزن این فرشته ها رو روی شانههاشون احساسمی کنند. آدم هایی رو می شناسم که حتی بوی فرشته ها رو از هم تفکیکمی دهند.صدای بال هاشون رو دائم می شنوند. اما این ها خیلی ارزشمند نیست، آن چه مهمه اینه که.....حرفاشرا تمام نمی کند. انگار بغضگلوشرا فشرده باشد دیگر هیچ حرفی نمی زند. خوب می دانم که درچنین اوقاتی نباید موضوع را دنبال کنم.به خانه ی منصور، دوستعلیرضا، می رسیم. علیرضا داخل خانه می شود و چند دق

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

«فیه ما فیه» و درس «پیدای پنهان (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:09
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات7
حجم فایل9 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

«فیه ما فیه»، مجموعه مقالات ، تقریرات و سخنرانی های حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی است که بتدریج بعد از وفاتش بوسیله پسرش بهاءالدین معروف به سلطان ولد یا مریدی دیگر از مریدانش به رشته تحریر در می آید. مولانا در سال هایی که عمده ی شب هایش در نظم و تقریر دفترهای شش گانه ی مثنوی می گذشت ، غالب روزهایش بعد از مجالس سماع و غزل سرایی به پاسخ پرسش هایی می شد که از روزگار صلاح الدین زرکوب تا پایان عمر ادامه می داشت ؛ یعنی بیش از سی سال (672-647) تدوین کامل کتاب و نامگذاری آن به فیه ما فیه و القابی چون اسرا جلالیه و مقالات ، بعد از فوت مولانا انجام می گیرد. به گمان مرحوم فروز الفز ، مولانا خود نامی بر این کتاب ننهاده و این اسم فیه ما فیه ، مقتبس از قطعه ای است که در فتوحات مکیّه ی ابن عربی آمده است.

کتابٌ فیه ما فیه                     بدیعٌ فی معانیه

اذا عافیت ما فیه                     رایتُ الدُرَّ یحویه

در سبب تسمیه ی آن نیز گفته اند : در آن است آنچه در آن است و تا نخوانی در نیابی. شیخ عبداله حایری در مقدمه ای که بر کتاب فیه ما فیه نوشته، بصیری لطیف درباره کتاب بیان کرده که به آن اشاره می کنیم : «این مجموعۀ جواهر را به ملاحظۀ زیادتی قیمتش به اسمی معین و وصفی مشخص ، محدود نکرده است ؛ اقتباس از آیۀ وافی «و اوفی الی عبده ما اوطی» به فیه ما فیه مسمّی فرمودند. الحق این محیط بی پایان و این دریای بیکران را که مملو از لآلی و گوهر و غوالی و غبراست چه سان می توان تعریف کرد و چگونه توصیف آن به بیان می توان آورد؟ جز آنکه گفت :

اندرو هست آنچه هست در او               فیه ما فیه اِنّه هو هو

کتاب فیه ما فیه به تصحیح مرحوم بدیع الزمان فروز الفز فاقد فهرست مشخصی است. بعد از یک مقدمۀ ده صفحه ای ، متن اصلی کتاب آمده که از روی نسخه ای است که قریب 79 سال بعد از فوت مولانا در رمضان سال 751 هجری بوسیلۀ بهاءالدین المولوی العادلی السرایی نوشته شده. متن اصلی کتاب شامل هفتاد و یک فصل بدون عنوان است. فصل ها در یک حد . اندازه نیستند ؛ گاه از یک صفحه تا سه الی چهار صفحه و در چند مورد هفت الی ده صفحه می باشند. در هر فصل یک یا چند حکایت می آید مولانا غالب آنها را از افواه بزرگان و مشایخ شنیده و یا در آثار پیشینیان خوانده است. کتاب یک حواشی و تعلیقات صد صفحه ای دارد که علاوه بر نشانی و مأخذ سخنان و روایات، بعضی از لغات و ترکیبات و تعبیرات عرفانی و قرانی را توضیح داده است. حجم کتاب 235 صفحۀ 24 سطری است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

پاورپوینت یادگیری تقویتی 23 اسلاید (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:09
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات23
حجم فایل61 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

lدر یک مسئله یادگیری تقویتی با عاملی روبرو هستیم که از طریق سعی و خطا با محیط تعامل کرده و یاد میگیرد تا عملی بهینه را برای رسیدن به هدف انتخاب نماید.


lیادگیری تقویتی از اینرو مورد توجه است که راهی برای آموزش عاملها برای انجام یک عمل  از طریق دادن پاداش و تنبیه است بدون اینکه لازم باشد نحوه انجام عمل را برای عامل مشخص نمائیم. lدو استراتژی اصلی برای اینکار وجود دارد: .1یکی استفاده از الگوریتم های ژنتیکی .2و دیگری استفاده از روشهای آماری و dynamic programming lدر RL  روش دوم مد نظر است. l

lمحیط مجموعه ای از S حالت ممکن است. lدر هر لحظه t  عامل میتواند یکی از A  عمل ممکن را انجام دهد. lعامل  ممکن است در مقابل عمل و یا مجموعه ای از اعمالی که انجام میدهد  پاداش   r را دریافت کند. این پاداش ممکن است مثبت  و یا منفی )تنبیه(باشد

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق یادگیری (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:09
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات23
حجم فایل52 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

به نام خدا

اگر به من بگویی               فراموش می کنم

اگر به من بیاموزی            به خاطر می آورم

اگر در گیرم کنی               یاد می گیرم

                    ً فرانکلین[SP]ً

مقدمه :

یادگیری یک فرآیند است در هر فرآیند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند . در این جا فقط به ذکر نقش همسالان در روند یادگیری اکتفا می شود .

فرصت تفکر درباره کار و بحث با هم کلاسی ها معلمان را در فهم بهتر فرآیند تدریس و بسط راهبردهای موثر تدریس کمک می کند . هم کلاسی ها با بیان ایده های خود همچون آیینه ای در برابر هم هستند و به همدیگر کمک می کنند از طریق جدیدی که بینش عمیق تری را برای بهبود یادگیری به دست می دهد ، یکدیگر را ببیند (فالک و دارلینگ – هاموند 1993 ، لایبر من و میلر 1992 ، لیتل 1990 ، شوان 1983)

یادگیری از طریق همسالان به گونه ای است که تعامل زیاد و مداوم بین دانش آموزان حاکم است همدیگر را یاری می دهند تکرار شفاهی (کلامی ) بین آنها موجود است هم چنین هم آموزی مورد تأکید است .

اینان پذیرفته اند که خود را منبع عمده یاری ، بازخورد ، تقویت و حمایت به حساب آورند .

جانسون و همکارانش ادعا می کنند که بهره گیری از هم سالان در یادگیری دست کم دو دشواری مهم و عمده را از بین میبرد :

افت پیشرفت تحصیلی و افزوده شدن فعالیتهای دسته جمعی و عدم گوشه گیری ، از خود بیگانگی بی هدفی و ناراحت بودن . زمانی یادگیری از طریق هم سالان محقق می شود که دانش آموزان برای برای دستیابی به هدفی به صورت مثبت با یکدیگر به همبستگی برسند . یعنی وقتی دانش آموزی به هدف تعیین شده دست یافت دانش آموزان دیگر هم احساس کنند که به هدفشان رسیده اند .

دلیلی به پرداختن به مشارکت در کلاس درس را تبیین می کند به دست آوردن توانایی در سطح بالاتر کارکرد از ناحیه فرد در میان گروه است . در این خصوص ویگوتسکی (1976) معتقد است که مشارکت با دیگران در گروه کوچک به فراگیران کمک می نماید تا به (دامنه توسعه تقریبی ) برسند .

او توضیح می دهد که یک یادگیرنده ممکن است تا سطح شخصی کارکرد داشته باشد. اما همکاری مشارکتی با دیگرانی که از او توانا تر هستند ممکن است به او کمک نماید تا در سطح بالاتری کارکرد پیدا کند . در واقع توانایی بالقوه ای که یک کودک دارد ، می تواند با کمک و همکاری همسالان خود بارور شود که این همان دامنه توسعه تقریبی می باشد .

همیاری و نقش همسالان در یادگیری :

محیط همیاری یا همان نقش همسالان محیطی است که در آن شاگرد یاد می گیرد که اگر وقتی نیاز به کمک دارد ، اگر  چیزی برای گفتن دارد ، سوال و مسئله و مشکلی دارد ، غیر از معلم افراد دیگر که همکلاسی ها و هم سالان او هستند قابل اعتماد و اطمینان هستند ، می توان  با آنها در میان گذاشت . شعار عمومی این نوع کلاسها و دانش آموزان این است که « همه با هم نجات پیدا می کنیم یا همه با هم غرق می شویم » در واقع وابستگی مثبت به دیگران وجود دارد . با توجه به جو عمومی و روانی اجتماعی که در محیط مشارکتی و همیاری همسالان در فضای کلاس حاکم است بدون شک یافته های این گونه کلاس ها به مراتب در مقایسه با سایر کلاسها بهتر خواهد بود .

همچنانکه تحقیقات متعدد نشان داده اند که میزان یادگیری در این نوع کلاسها بیشتر است . لذا بهتر است جهت کارآمد کردن فعالیت کلاسها از روش مشارکت دادن همسالان در کلاس درس استفاده کنیم .

دانش آموزان مقدار قابل توجهی از یادگیریشان را مدیون همدیگر هستند . اگر دانش آموزان اخیرا مطالبی را فراگرفته است آن را برای هم کلاسی های خود شرح دهد . آنها اغلب بهتر مطالب ر ا فرا می گیرند .

برای اینکه دانش آموزان را درگیر در هدف های آموزشی نماییم می توانیم تکنیک سوال شاگرد از شاگرد را اجرا نماییم در این روش از شاگردان خواسته می شود که هر کس از دوست کنار دست خود یک یا چند سوال از درس تدریس شده و سپس پاسخ بیان شده از ناحیه دوست خود را با کمک خود و دوستان با توجه به صحبت های معلم یاددداشت خود و کتاب  ... مورد  بحث قرار دهند و متقابل فرد سوال شونده از سوال کننده سوال بکند . 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

یادداشت‌برداری، خلاصه نویسی و چكیده نویسی 40 ص (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:08
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات40
حجم فایل292 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

یادداشت‌برداری، خلاصه نویسی و چكیده نویسی

برای یادداشت‌برداری باید از یك روش دقیق و منظم پیروی كرد تا بتوان مجددا آنها را برای مقاصد اصلی تحقیق و به مناسبتهای دیگر، مرور كرد. اكنون به بیان چند نكته در این زمینه می‌پردازیم:

1- در یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی، تشخیص نویسنده برای مفید بودن مطالب قابل اهمیت است تا بداند چه مطلبی را خلاصه و یادداشت كند و از چه مطالب اضافی بگذرد.

2- برای یادداشت‌برداری بهتر است از یك دسته فیش با اندازة استاندارد استفاده كرد. اگر هنگام مطالعه یا مشاهده در آزمایشگاه و طبیعت و جامعه، برداشتهای خود را در دفتری به صورت جنگ درآوردیم و جود اختلاط و پراكندگی در ثبت مطالب سبب می‌شودكه دستیابی سریع به یك مطلب مشخص مقدور نباشد یا بسیار دشوار و وقت‌گیر باشد و اگر از كاغذهای پراكنده با اندازه‌های مختلف استفاده شود، كار طبقه‌بندی یادداشتها دشوار می‌شود. اندازه‌های متعادلی كه در بیشتر موضوعها مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: 20 15، 1510 و 5/125.

3- هنگام یادداشت‌برداری بهتر است یادداشتها را با دقت نوشت تا به بازنویسی آن نیاز نباشد.

4- هر موضوع را باید روی یك طرف برگه نوشت تا امر طبقه‌بندی یادداشتها ممكن باشد.

5- در جریان یادداشت‌برداری تا آنجا كه ممكن است باید مطالب مفصل را خلاصه كرد و شرط آن، درك درست نكته‌ها و تشخیص مفید بودن مطال قابل اهمیت است. یك نگاه كلی به مطالب موردنظر پیش از انتخاب برای ثبت، امكان درك درست مطالب را بهتر فراهم می‌كند.

6- حاشیه برگه‌های تحقیق را باید بازگذاشت تا محلی برای توضیحات شخصی نویسنده وجود داشته باشد.

7- یادداشتها را باید رسا، كامل و قابل فهم نگاشت.

8- تاریخ نگارش یادداشت را باید در برگة یادداشت ذكر كرد تا یادداشتها، اعتبار خود را حفظ كند.

9- در جریان یادداشت‌برداری باید از علامتهایی كه نشانة «نقل قول مستقیم» یا «نقل قول مضمون» یا «خلاصه» یا «مطلب ناتمام» باشد استفاده كرد مثل «ق» برای «نقل قول مستقیم»، «خ» برای «خلاصه كردن» «ن» برای «مطلب ناتمام». همچنین باید علائم نقطه‌گذاری مثل نقطه، ویرگول، پرانتز و جز آن را در متن یادداشت به كار برد تا یادداشتها در هنگام بهره‌گیری روان، و درست خوانده شود.

10- در برگه‌های یادداشت، باید مآخذ یادداشت را با دقت نوشت تا آن را مستند و با اعتبار كند و امكان مراجعه به اصل منابع را هر زمان كه لازم باشد میسر گرداند.

مشخصات منبع: شامل نام منبع، نام مؤلف، شمارة جلد، تاریخ نشر و شماره صفحه است. در صورتی كه منبع مشاهده باشد ذكر محل مشاهده، تاریخ مشاهده و موضوع مشاهده لازم است و چنانچه منبع، مصاحبه باشد نام مصاحبه شونده، تاریخ مصاحبه، موضوع مصاحبه، محل مصاحبه؛ و در صورتی كه منبع، سخنران باشد قید نام سخنران، موضوع سخنرانی، محل سخنرانی و زمان سخنرانی؛ و در صورتی كه منبع، مطبوعات باشد درج عنوان مقاله، نام جریده، سال، دوره، شماره مسلسل و شماره صفحه الزامی است.

11- برای یادداشتها باید عنوان تعیین كرد تا استفاده كنندة از یادداشت، امكان یابد با ورق زدن سادة یادداشتها، موضوع موردنظر را كه به ترتیب الفبایی عناوین، نظام یافته است، جستجو و استخراج كند.

12- یادداشتها را باید طبقه‌بندی كرد تا در موقع مناسب قابل استفاده باشند. طبقه‌بندی یادداشتها بر حسب نوع نیاز نویسنده، انجام می‌گیرد. بهترین شیوه، طبقه‌بندی موضوعی است.

برای طبقه‌بندی جزئی یادداشتها، از بند پلاستیكی یا لفاف كاغذی استفاده می‌شود و برای طبقه‌بندی كلی از برگه دانهای مخصوصی كه عنوان كلی مجموعة برگه‌ها را روی آن می‌نویسد استفاده می‌شود. برگه‌دان، محفظه چندكشویی و محل نگهداری و طبقه‌بندی برگه‌هاست. برگه‌دانهای از جنس پلاستیك یا مقوا حجم كوچكی دارند و در كیفهای دستی قابل حمل و نقل‌اند  اما برگه‌دانهای چوبی یا فلزی كه گنجایش و وزن بیشتری دارند فقط برای نگهداری در منزل یا كتابخانه یا محل كار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

13- برای تفكیك برگه‌های مربوط به هر موضوع، بهتر است از طلق شفاف یعنی برجستگیهای پلاستیكی شفاف و میان‌تهی استفاده كرد و آن را به قسمت بالای یك برگة معمولی چسباند و اطلاعات لازم نظیر عنوان اصلی یا فرعی و یا حروف الفبا را روی كاغذ كوچكی نوشت و از میان دو لایة آن عبور داد.

انواع یادداشت

یادداشت به یكی از صورتهای زیر نوشته می‌شود:

1- خلاصه‌نویسی: در این نوع یادداشت، فشرده‌ای از یك بند یا یك صفحه یا فصلی از منبع مورد مطالعه كه برای منظور نویسنده كافی باشد در برگه نوشته می‌شود. نویسنده با حذف كلمات و جملات طولانی و انتخاب جملات كوتاهتر و گزینش مهمترین جزء یا مفهوم اصلی در این امر توفیق می‌یابد.

2- نقل مستقیم: در این صورت، عین جملات و عبارات مأخذ اصلی بازنویسی می‌شود و درون علامت نقل قول «     » قرار می‌گیرد.

3- نقل مستقیم با تغییر: در این نوع یادداشت، 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

واژه نامة بوربسه 47 ص (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:08
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلpdf
تعداد صفحات47
حجم فایل283 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

واژه نامه بوربَسِّه
گردآوری جَذْوه به یاد شادروان عبدالعظیم قریب (گرکانی)
به کوشش ایرج افشار
سال ها پیش مجموعه ای خطی به کتابخانه آیة الله مرعشی در قم تعلّق گرفت که چون در
فهرست آنجا به معرفی در آمد توجه مرا جلب کرد ٬ زیرا بنا به نوشته فهرست مذکور
٣١٨-٣١٧ :(١٣٦٥) ١)فهرست نسخه های خطی آن کتابخانه ٬ جلد ١٢
بخشی از آن مجموعه حاوی لغات محلی گرگان (کذا) می بود. ١ در آن فهرست ٬ نسخه
و بی نام مؤلف شناسانده شده بود. پس « خضراءالدمن فی احیاءالوطن » مذکور به نام
درخواه عکسی از آن شدم و بسیار زود به لطف فضیلت گسترانه آقای دکتر سید محمود
مرعشی آن را دریافت کردم.

واژه نامه بوربَسِّهگردآوری جَذْوه به یاد شادروان عبدالعظیم قریب (گرکانی)به کوشش ایرج افشارسال ها پیش مجموعه ای خطی به کتابخانه آیة الله مرعشی در قم تعلّق گرفت که چون درفهرست آنجا به معرفی در آمد توجه مرا جلب کرد ٬ زیرا بنا به نوشته فهرست مذکور٣١٨-٣١٧ :(١٣٦٥) ١)فهرست نسخه های خطی آن کتابخانه ٬ جلد ١٢بخشی از آن مجموعه حاوی لغات محلی گرگان (کذا) می بود. ١ در آن فهرست ٬ نسخهو بی نام مؤلف شناسانده شده بود. پس « خضراءالدمن فی احیاءالوطن » مذکور به نامدرخواه عکسی از آن شدم و بسیار زود به لطف فضیلت گسترانه آقای دکتر سید محمودمرعشی آن را دریافت کردم.

مجموعه ٤٧٥٥ مرعشی

مندرجات این مجموعه را ٬ چون به تفکیک تمام در فهرست کتابخانه نیامده است ٬ در

اینجا به قید معرّفی در می آورم:

که مستقلاً چند سطر پس ازین معرفی « جَذْوه » ١. خضراءالدین فی احیاءالوطن تألیف

٢٢ الف) - خواهد شد (ورق ١

٢. مخمسی نامشخص که محتمل

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق هوش وخلاقیت (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:08
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل14 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

هـوش

در ابتدا آشنایی با انواع هوش و تعریفی از هوش:

تعریف هوش به سه دسته تقسیم می شوند :

 

1)     تربیتـی : كیفیتی است كه سبب موفقیت تحصیلی می شود از این رو آن را یك نوع استعداد تحصیلی تلقی میكنند و مربیان تربیتی مدعی اند كه كودكان باهوش نمرات بهتری در دروس خود كسب می كنند و پیشرفت تحصیلی آنان نسبت به كودكان كم هوش چشمگیرتر است.

2)     تحلیلـی : هوش به بخشهای تشكیل دهنده اش تقسیم می شود (تحلیل می شود).

3)     كـاربردی :  هوش پدیده ای است كه از طریق آزمونهای هوش سنجیده می شود.

از دیدگاه دیگر هوش تقسیم می شود به :

 

1-     آمـوزشی : (دیدگاه وكسلر، ترمن، بینه و سیمون، پیاژه و فراگرد هوش)

2-     فیـزیولوژیكی ( هب، كتل، دو سطحی جنس )

1- دیدگاه آموزشی ( الف ) – وكسلر : از دید وكسلر هوش نتیجه ی تأثیر دایمی و متقابل فرد با محیط است و هوش توانایی كلی و جامع فرد برای این كه به طور هدفمند رفتار كند و به طور منطقی بیاندیشد و به طور مؤثر با محیط خود به مبادله بپردازد.

( ب ) – تـرمن : ظرفیت فرد در تفكر انـتزاعی است.

( ج ) – بیـنه و سیـمون : قابلیت عمومی درك و استدلال است . درست قضاوت كردن، درست درك كردن و درست استدلال كردن فعالیتهای بنیادی هوش هستند و هوش از 4 استعداد، تركیب یافته است :1 - فهم- 2- ابتكار - 3- انتزاع 4- توجیه فكر.

( د ) : پیـاژه : استعداد انطباق با محیط است.

( ه ) : نظریه ی فراگرد هوش : پیچیدگی خیلی زیاد در یك وضعیت به عدم اطمینان و ناراحتی

می انجامد. افراد تیزهوش قادرند اطلاعات خود را به روشهایی سازمان دهند كه عدم اطمینان را كاهش می دهد. (كاهش پیچیدگی) پس هوش شامل كاهش پیچیدگی از طریق انتخاب، دسته بندی و ساخت دهی و اطلاعات می شود و افراد تیزهوش كسانی هستند كه زودتر و كارآمدتر از دیگران این كار را انجام می دهند.

2- دیدگاه فیزیولوژیستی : ( الف ) : هوش BوA ( هِب ) :

كودك هنگام تولد توانایی بالقوه ای برای رشد ذهنی را دارا است چنانچه محیط برای به فعل درآمدن این توانایی فراهم نباشد در روند رشد ذهنی وقفه ایجاد خواهد شد. چنانچه توانایی بالقوه ذهنی در سطح پایینی باشد، محیط نمی تواند ضریب هوشی بالایی را برای فرد تدارك ببیند از این رو توارث دامنه رشد هوشی را مشخص می كند.

 

 

با توجه به این تعاریف هوش A :

 

توانایی ذاتی فرد برای رشد استعداد ذهنی است و هوش B سطحی است كه رشد ذهنی به آن خواهد رسید؛ هوش A قابل اندازه گیری نیست، چون كنش ذهنی نوزاد قابل اندازه گیری و مشاهده نمی باشد از این رو ضریب هوشی، فقط هوش B را اندازه می گیرد هوش  AوB به طور كامل و مستقل از یكدیگر نیستند و هوش A به رشد هوش B كمك می كند و یكی از عوامل لازم در تشكیل آن تلقی می شود.

ب).  هوش سیال و متبلور ( كتل ) : كتل وجود دو جزء عمده در فعالیت هوشی را تحت عنوان هوشی سیال و هوش متبلور فرض كرده است.

هوش سیال : ظرفیت كلی ادراك است كه معرف هوش بالقوه فرد است، مستقل از اجتماعی شدن و آموزش و پرورش فرد است. كه شامل پادگیری های تصادفی و تجارب بدون برنامه است. در محیط و در همه فرهنگ ها تقریباً مشتركند. (توانای بنیادی)

هوش متبلور : بازتاب تجارب و تماس های فرهنگی فرد نظیر تجارب رسمی آموزشی است كه مهمترین آنها دانش و مهارتهایی است است كه در مدرسه تدریس می شود مانند مهارتهای عددی ...

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->

تحقیق همگونی در ادبیات (ادبیات)

شنبه 5 اسفند 1396
4:08
مارال
دسته بندیادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات165
حجم فایل118 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برای همگویی همخوانی ناقص پسرو می توانیم مثالهای زیر را بیاوریم:

تخصیر «تقصیر» [tdexsir]  /tæqsir/

رخص «رقص»  [tdexsr]  /tæqsir/

سخف «سقف» [sæxf]→/sæqf/

در اینجا ملاحظه می كنید كه /q/ همخوان انسدادی ، ملازی بیواك ، تحت تاثیر همخوانهای سایشی بیواك بعدی ، مختصه انسدادی خود را از دست داده و خصیصة سایشی همخوان مجاور خود را پذیرفته است ولی سایر مختصه های آن تغییر نركده است. در حقیقت این همخوان از نظر شیوة تولید با همخوان بعدی همگون و در نتیجه سایشی گردیده است كه این دگرگونی آوایی را می توان با فرمول زیر نشان داد:

همخوان

سایشی-/

-واك

→ ‍‍‍[سایشی]

همخوان

انسدادی

ملازی

--واك

 

 

همخوان

سایشی-/

-واك

→ ‍‍‍[x]

/q/

مثالهایی كه در (3-2-1-2) آورده شده اند نیز، همگی از نوع همگونی همخوانی ناقص پسرو می باشند.

3-2-1-5- همگونی هخوان با واكه

هرگاه همخوانی تحت تأثیر واكه‌های مجاور خود یك یا چند مختصه خود را از دست بدهد و یك یا چند مختصه واكرهای مجاور خود را بپذیرد، می گوییم همگونی همخوان با واكه صورت گرفته است، مانند:

مُیی «ماهی» /mahi→ [moyi]

بدیی «بدهی» /beæhi/→ [bedeyi]

سییی و سییی «سیاهی» /siyahi/→ [siyeyi],[siyey]

چنانكه ملاحظه می كنید همخوان سایشی چاكنایی بیواك بین دو واكر مختصر بیواكی خود را از دست داده و از طرفی بعلت مجاورت با واكه /i/ از نظر محل تولید با آن همگون شده، واجگاه آن از چاكنایی به كامی تغییر نموده و در نتیجه همخوان سایشی – چاكنایی بیواك مختصه چاكنایی خود را از دست داده و به همخوان كامی، غلت و واكدار (نیمه واكه) /y/ تبدیل گردیده است.

مثال بارز دیگر از این نوع همگونی تبدیل /p/ به [y] بین دو واكه است،  مانند:

طلایی «طلائی» /tæapi/→ [telayi]

سورمیی «سرمه ای» /sormepi/→ [surmeyi]

دُیی «دائی» /dapi/→ [doyi]

همانگونه كه مشاهده می كنید همخوان انسدادی چاكنایی بیواك بین دو واكه مختصات بیواكی و چاكنایی خود را از دست می دهد و با /i/ همگون شده، مختصه كامی را می پذیرد و به همخوان كامی، غلت و واكدار /y/ تبدیل می‌شود كه می توان برای این دو تحول آوایی فرمول زیر را ارائه كرد:

[واكه پیشین بسته] /V-  [كامی غلت +واك] → [همخوان چاكنایی – واك]

→[y]/V-/i/

3-2-2- همگونی واكه‌ای

همگونی واكه ای یا هماهنگی واكه‌ای فرایندی است كه طی آن یك واكه از یك هجا با واكه‌ای از هجای دیگر شبیه و همانند گردد. همگونی واكه‌ای نیز می تواند كامل یا ناقص، پیشرو یا پسرو باشد و در گویش ابركوهی هر چهار نوع آن وجود دارد.

3-2-2-1- همگونی واكه‌ای كامل پیشرو

هرگاه واكه‌ای تحت تأثیر واكه هجای قبل از خود قرار گیرد و تمام مختصه‌های آن را بپذیرد در این صورت می گوییم همگونی واكه‌ای كامل پیشرو رخ داده است، مانند:

كروات «كراوات» /keravat/→ [kerevat]

بشكسّن «شكستن» šeæstæn/→[šekessæ]

بنوس و بنویس «بنویس» /benevis/→([benvis])→[benves]

در این مثالها مشاهده می كنیم كه واكه /e/ روی واكه هجای بعد از خود تأثیر گذاشته و آن را همانند خود نموده است و بنابراین واكه های /æ/,/i/,/a/ از هجای دوم كلمات فوق به [e] تبدیل گشته اند.

(البته /benevis/ به صورت همگونی واكه ای كامل پسرو هم  تلفظ می‌شود: بینویس و بینیویس «بنویس» /benevis→([binivis])→[binvis])

نمونه ای دیگر از همگونی واكه ای كامل پیشر ورا در مثال زیر مشاهده می‌كنیم:

/xonæk/→[xonok]

همگونی كامل واكه ای پیشرو در گویش ابركوهی زیاد رایج نیست و نمونه های زیادی از این نوع همگونی را در این گویش نمی توان یافت. بنابراین برای تغییرات آوایی فوق فرمول كلی ارائه نمی دهیم ولی به هر حال می توان تغییرات مثالهای بالا را به شكل زیر نشان داد كه نشانگر همگونی واكه ای كامل پیشرو است:

 

3-2-2-2- همگونی واكه ای كامل پسرو 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 ... 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir