بررسی رابطه عزت نفس و دینداری در دانش‌آموزان (روانشناسی و علوم تربیتی)

سه شنبه 17 بهمن 1396
18:50
مارال
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات66
حجم فایل429 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

چکیده

آنچه در جهان امروز به خصوص ایران ما که هدفش ایجاد یک نظام اجتماعی مبتنی بر باورها و ارزشهای دینی است بسیار ضروری به نظر می‌رسد ایجاد اعتقادات مذهبی و دینی می‌باشد. اعتقادات مذهبی نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت روانی افراد دارد. در واقع باورهای مذهبی به بهبود سلامتی، کیفیت زندگی و افزایش عزت نفس منجر می شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه دینداری وعزت نفس دانش‌آموزان دختر می‌باشد. به این منظور یک نمونه ۷۰ نفری از دانش‌آموزان دختر در نظر گرفته شدند. بر اساس جدول تناسب، حجم نمونه با حجم جامعه آماری کرجسی و مورگان (۱۹۷۰) برای پژوهش حاضر ۶۰ نفر در نظر گرفته شده است. برای نمونه‌گیری بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از طریق فهرست اسامی دانش‌آموزان عمل گردید.جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سنجش اعتقاد دینی (زارع و امین‌پور،۱۳۹۰) و پرسشنامه عزت‌نفس (روزنبرگ۱۹۶۵) استفاده شد. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. جدول توزیع فراوانی، شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی در سطح توصیفی و انجام آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون در سطح آمار استنباطی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین عزت‌نفس و دینداری دانش‌آموزان پایه هفتم، هشتم و دهم رابطه‌ی معناداری وجود دارد. بطوریکه با افزایش میزان پایبندی به اعتقادات دینی میزان عزت نفس نیز افزایش می‌یابد.

واژگان کلیدی: عزت نفس، دینداری

هدف اصلی: تعیین رابطه بین دینداری و عزت نفس دانش‌آموزان

فهرست

فصل اول(کلیات پژوهش) 5

۱-۱مقدمه  6

۲-۱بیان مساله  8

۳-۱.اهمیت و ضرورت   10

۴-۱.اهداف پژوهش    11

۵-۱.فرضیه‌های پژوهش    11

۶-۱.سئوال‌های پژوهش    11

۷-۱.تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات و واژه‌ها 11

۱-۷-۱.تعریف مفهومی متغیرها 11

۲-۷-۱.تعریف عملیاتی متغیرها 11

فصل دوم (پیشینه پژوهش) 12

۱-۲.مقدمه  13

۲-۲.دینداری   13

۱-۲-۲.مفهوم دینداری   13

۲-۲-۲.تعاریف دین   14

۳-۲-۲.انواع دینداری   15

۱-۳-۲-۲.نوع شناسی شپرد  17

۴-۲-۲ابعاد دین   18

۵-۲-۲بررسی نظریه‌های دینداری: 18

۳-۲عزت نفس    23

۱-۳-۲مفهوم شناسی   24

۲-۳-۲حیطه‌های عزت نفس    25

۱-۲-۳-۲عزت نفس اجتماعی   25

۲-۲-۳-۲عزت نفس تحصیلی   25

۳-۲-۳-۲عزت نفس خانوادگی   25

۴-۲-۳-۲عزت نفس جسمانی   25

۵-۲-۳-۲عزت نفس کلی   26

۳-۳-۲اهمیت عزت نفس    26

۴-۳-۲سه شرط لازم برای داشتن عزت نفس    26

۱-۴-۳-۲احساس همبستگی خانواده 27

۲-۴-۳-۲قدرت   27

۳-۴-۳-۲الگوها 27

۵-۳-۲دیدگاه‌های روان‌شناختی عزت نفس    28

۱-۵-۳-۲دیدگاه راجرز 28

۲-۵-۳-۲دیدگاه کوپر اسمیت   29

۳-۵-۳-۲عزت نفس از دیدگاه براندن  30

۴-۵-۳-۲عزت نفس از دیدگاه اریكسون  31

۵-۵-۳-۲عزت نفس از دیدگاه آلپورت   32

۶-۵-۳-۲عزت دیدگاه نفس از دیدگاه آدلر  33

۶-۳-۲مشکلات ناشی از عزت نفس پایین   34

۷-۳-۲ عزت نفس از دیدگاه اسلام  34

۸-۳-۲عزت نفس در آیات قرآن  34

۹-۳-۲ عزت نفس در احادیث و روایات   35

۱۰-۳-۲عوامل تحقق عزت نفس از نظر اسلام  36

۱-۱۰-۳-۲ اطاعت از خداوند  36

۴-۲ مروری بر تحقیقات انجام شده 38

۱-۴-۲ تحقیقات داخلی   38

۲-۴-۲ تحقیقات خارجی   39

۵-۲ خلاصه و جمع‌بندی فصل   40

فصل سوم (روش) 41

۱-۳مقدمه  42

۲-۳روش پژوهش    42

۳-۳ جامعه آماری   43

۴-۳ نمونه و روش نمونه‌گیری   43

۵-۳ ابزارهای پژوهش    43

۱-۵-۳ پرسشنامه سنجش اعتقاد دینی )زارع و امین پور، ۱۳۹۰) 43

۲-۵-۳ پرسشنامه عزت نفس (روزنبرگ۱۹۶۵) 44

۶-۳ روش اجرای پژوهش    45

۷-۳ روش تحلیل داده‌ها 46

۸-۳ ملاحظات اخلاقی   46

فصل چهارم (یافته ها) 47

۱-۴مقدمه  48

۲-۴توصیف داده‌ها 48

۳-۴بررسی فرضیه  51

فصل پنجم (نتیجه‌گیری) 52

۱-۵ مقدمه  53

۲-۵ بحث و نتیجه‌گیری پیرامون فرضیه اصلی پژوهش    54

۳-۵ پیشنهادهای پژوهشی   55

۴-۵ پیشنهادهای کاربردی   55

۵-۵ محدودیت‌های پژوهش    56

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


برچسب‌ها: <-TagName->
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به powerpointdl است. || طراح قالب bestblog.ir